Ką tik pasibaigė padangų keitimo sezonas. Ir atsižvelgiant į Lietuvos policijos viešai pateikiamus duomenis iš jų vykdomų reidų – šiemet mūsų tautiečiai padangas keitėsi stropiai ir dauguma į numatytą laiko terminą spėjo. Baisoka nespėti, kai už nepakeistas padangas galima techninę transporto priemonės apžiūrą prarasti.

Didelė dalis vairuotojų padangų keitimą palieka servisams ir stipriai galvos sau nesukdami tiesiog pasiima iš dirbtuvių žiemai jau paruoštą automobilį. Tačiau jei visgi aukštos infliacijos fone šiemet sugalvojote taupyti ir padangas nusprendėte keisti patys – perskaitę šį straipsnį galėsite nueiti iki savo transporto priemonės ir pažiūrėję į padangas įsitikinti ar pasirinkimas buvo teisingas.

Taigi, ką reiškia tie skaičiai ir raidės, esantys ant padangos šono?

Kad būtų lengviau, įsivaizduokime, kad padangos, apie kurią kalbame, žymėjimas toks: 235/40 R18 95 W.

Pirmąjį skaičių iš kairės pusės perprasti ko gero yra lengviausia. Padangos plotis yra 235 milimetrai.

Antrasis skaičius, šiuo atveju, 40, tikrai nereiškia, kad padangos aukštis yra 40 milimetrų. Skaičius 40 parodo procentus, skaičiuojant nuo padangos pločio. Padangos aukštis yra 40 proc. nuo 235 milimetrų pločio. Vadinasi padangos aukštis – 94 milimetrai.

Raidė R žymi padangos konstrukciją. Beveik visais atvejais šioje vietoje pamatysite būtent R raidę, reiškiančią, kad padanga yra „radialinė“. Tai yra labiausiai paplitęs padangos tipas pasaulyje.

Sekantis skaičius – 18. Jis nurodo rato, kuriam ši padanga tinka, skersmenį. Mūsų aptariama padanga, šiuo atveju, tinka 18 colių skersmens ratlankiui.

Tolimesnis skaičius reiškia maksimalų apkrovos indeksą. Pavyzdžiui šiuo atveju skaičius 95 parodo, kad padanga gali atlaikyti 690 kilogramų svorį. Vadinasi pilnai pakrautas automobilis su tokiomis 4 padangomis neturėtų viršyti 2760 kilogramų svorio.

Žemiau pateikiame padangų apkrovos indekso lentelę:

Na, o W raidė šalia skaičiaus 95 parodo padangos greičio indeksą. Kiekviena raidė nurodo skirtingą greičio limitą. Žinoma, siekiant maksimalaus saugumo rekomenduojame pirkti padangas, kurių maksimaliai atlaikomas greitis yra didesnis, nei maksimalus jūsų automobilio greitis. Mūsų aptariamu atveju automobilio maksimalus greitis su šiomis padangomis galėtų siekti iki 270 km/h.

  • K - 110 km/h
  • L - 120 km/h
  • M - 130 km/h
  • N - 140 km/h
  • P - 150 km/h
  • Q - 160 km/h
  • R - 170 km/h
  • S - 180 km/h
  • T - 190 km/h
  • H - 210 km/h
  • V - 240 km/h
  • W - iki 270 km/h
  • Z - virš 240 km/h
  • Y - iki 300 km/h

Na ir paskutinis iš svarbiausių užrašų, kurį galite rasti ant savo eksploatuojamos padangos tai „M+S“. Tai nereiškia, kad padanga skirta naudoti tiek šiltuoju, tiek šaltuoju sezonais, kaip kartais galvoja žmonės. Tai – žiemos sezonui skirta padanga, o užrašas „M+S“ reiškia jos tinkamumą važiuoti tiek snieguotu, tiek purvo paviršiumi (angl. mud+snow). Šiltuoju sezonu, kai vairuotojų greičiai didesni – gerokai kokybiškesnį ir užtikrintesnį sukibimą su danga turėsite eksploatuodami vasarines padangas. Ypač lietingu metu.

Autoplius taip pat rekomenduoja rinktis naujas padangas vietoje naudotų ar restauruotų. Ant pastarųjų galima rasti dar daugiau informacijos. Tiesa, šį kartą reikėtų jos ieškoti ne ant pačios padangos, o ant etiketės.

Čia rasite informaciją apie pasipriešinimą dangai, sukibimą su šlapia kelio danga, bei padangos triukšmingumą.

Kairėje etiketės pusėje spalvota lentelė su degalinės logotipu – degalų taupymo indeksas. Matuojama raidine skale nuo A iki G. Raidė A reiškia, kad su šiomis padangomis sutaupysite kuro ir važiuosite ekonomiškai. Tuo tarpu raidė G parodo, kad padanga turi didelį pasipriešinimą ir tokias eksploatuojant jūsų kuro sąnaudos turėtų pakilti.

Pasak „Continental“ įmonės Lietuvoje atstovo Arūno Kiaušo – prastos padangos jūsų eksploatuojamo elektromobilio nuvažiuojamą atstumą gali sumažinti net 10 proc. Tai gali atrodyti nedaug, jei jūsų transporto priemonė viena įkrova nuvažiuoja iki 180 – 200 kilometrų. Tačiau didesnės talpos baterijas turintiems elektromobiliams tai gali būti ženklus skirtumas. Tam ypač didelę įtaką turi šis indeksas.

Dešinėje etiketės pusėje – beveik identiška lentelė, tik jau su lietaus logotipu. Čia parodomas sukibimo su šlapia danga lygis. Vertinimas toks pat. A raidė reiškia puikų sukibimą su šlapia danga, G – prastą. Vertinant šią vietą svarbu suvokti tai, kad kuo prastesnis sukibimo su šlapia danga vertinimas, tuo jūsų stabdymo kelias lyjant bus ilgesnis. Kiekviena raidė žymi maždaug 2 – 3 metrų atstumą. Vadinasi padangų, kurių žymėjimas A ir G, stabdymo keliai ant šlapios dangos gali skirtis net 18 metrų. O tai stipriai didina eismo įvykio tikimybę.

Na, o į apačioje esantį garsiakalbio logotipą rekomenduoju atkreipti dėmesį tiems, kas daug važiuoja asfaltu ir automobilyje vertina tylą. Čia parodomas padangų triukšmingumas. Skaičius kurį matote – 71, tai garso lygis decibelais. Tokį garsą padanga skleis, važiuojant 80 km/h greičiu. Kadangi decibelus suprasti žiūrint į padangos etiketę sunku, yra laikoma, kad iki 68 dB skleidžianti padanga yra tyli. Jei triukšmo indeksas viršija 70 dB – ji jau kels triukšmo. Arba galima matuoti dar paprasčiau:

  • Jei triukšmą nurodančiame logotipe yra viena juoda garso bangelė iš trijų – padanga tylesnė nei reikalauja ES standartai;
  • Jei dvi – padanga atitinka ES standartą;
  • Jei visos trys juodos – padanga kelia per daug triukšmo;

Kaip sužinoti, kokia padanga tinka jūsų automobiliui? Jei jūsų transporto priemonė nauja ar apynaujė – šią informaciją rasite automobilio naudojimosi vadove. Jei jo neturite ar pirkote jau šiek tiek panaudotą automobilį – susisiekite su oficialiu markės atstovu. Jie suteiks jums visą gamintojo nurodytą informaciją. O jei jūsų automobilis jau skaičiuoja ne pirmą dešimtį – kreipkitės į padangų pardavėjus. Pastarieji parinks tinkamą padangą pagal gamintojų katalogus.