Bėgant metams automobilio pirkimas tampa vis sudėtingesne užduotimi. Ypač, jei transporto priemonę perkame sau ir planuojame ją eksploatuoti ne vienerius metus. Anksčiau tekdavo pasirinkti kėbulo tipą (kurių dabar taip pat daugiau) ir kuro rūšį. Visa kita tik detalės. Pagrindinės kuro rūšys visuomet buvo dvi: benzinas, arba dyzelis. Na, gal kai kurie dar svarstydavo ir dujinės įrangos montavimo galimybę. Viskas.

Dabar laikai stipriai pasikeitė. Vien galvojant apie kėbulo tipą turime bent 3 skirtingų dydžių hečbekus, ne mažiau skirtingų sedanų, o kur dar ir visa puokštė SUV. Pradedant miniatiūriniais “VW T-Cross” ir baigiant gigantiškais “BMW X7”.

Po kėbulo pasirinkimo eina sekantis svarbus žingsnis - kuro tipas. Šiame žingsnyje daug apie automobilius nenusimanantys gali ir pasimesti. Žinoma, standartiniai pasirinkimai liko - benzinas ir dyzelis. Tokių automobilių mūsų gatvėse vis dar yra daugiausia. Tačiau ieškantys inovacijų, norintys prisidėti prie ekologiškesnės aplinkos ar kaip kitaip motyvuoti žmonės vis dažniau pradeda rinktis alternatyvas. O pastarųjų tikrai ne viena. Vien hibridų rūšys penkios: lygiagretūs, nuoseklūs, kombinuoti, įkraunami ir lengvieji. Dar, žinoma, yra elektra ir vandeniliu varomi automobiliai. Tačiau apie vandenilinius kalbėti dar anksti. Pasaulio keliuose jie retenybė.

Šios minties vedami Autoplius.lt parengė seriją straipsnių apie hibridus. Tikimės, kad daugiau papasakojus apie jų veikimo principus, tipus, pliusus ir minusus padėsime bent keliems iš jūsų dėl savo ateities pirkinio priimti užtikrintesnį sprendimą. O gal net įkalbinsime ką nors rinktis švaresnį transportą.

Šiame straipsnyje - apie įkraunamus hibridus, dar vadinamus “Plug-in”. Tai automobiliai, kurie yra varomi skystu kuru (dažniausiai benzinu) ir papildomai turi baterijas, kurios, priklausomai nuo automobilio modelio, gali nuvežti vien elektra nuo 11 iki 100 kilometrų. Nuvažiuojamas atstumas dažnu atveju priklauso nuo to, kaip išspręsta automobilio šildymo problema.

Kaip teigia Lietuvos elektromobilių rinkos ekspertas Dainius Jakas - “Plug-in” hibridų tipai yra keli. Vieni įkraunami hibridai yra beveik visą laiką varomi tik elektra, o jai pasibaigus įsijungia benzininis variklis. Jis skirtas tik tam, kad nuvažiuotumėte iki pakrovimo vietos. Tokie hibridai turi didesnes baterijas ir gali nuvažiuoti didesnį atstumą.

Dar vienas “Plug-in” hibridų tipas - nuoseklūs. Geriausias tokio hibrido pavyzdys - “BMW i3”. Šio automobilio ratus visuomet varo tik elektros energija, o benzininis variklis naudojamas tik kaip generatorius krauti baterijai.

Kitas “Plug-in” hibrido pavyzdys - “Chevrolet Volt”. Važiuojant šiuo automobiliu dažniausiai naudojama elektros energija, tačiau, kai automobilis važiuoja į kalną, arba stipriai spaudžiate akceleratoriaus paminą, įsijungia benzininis variklis.

Na, o tokie “Plug-in” hibridai, kaip “Toyota Prius” naudoja elektros energiją tik iki tam tikro greičio, o po to jungia vidaus degimo variklį. “Toyota Prius” turi vieną mažiausių nuvažiuojamų atstumų elektra iš visų “Plug-in” hibridų.

Paspaudę šią nuorodą rasite visus Autoplius.lt portale parduodamus hibridus: <https://bit.ly/3r9eUGu>;

Kaip pagrindinius “Plug-in” hibrido pliusus D. Jakas įvardina galimybę naudotis elektromobiliams skirtomis juostomis ir tai, kad “Plug-in” gali būti puikus sprendimas jei norite važiuoti elektra, tačiau neturite pakrovimo vietos namie.

Vienu pagrindinių “Plug-in” automobilių minusu ekspertas įvardija tai, kad atėjus laikui automobilį aptarnauti, arba tvarkyti yra ne viena, o dvi sistemos. Tad ir mokėti teks dvigubai. O elektrinių ir vidaus degimo variklių meistrai dažniausiai būna skirtingose vietose, tad ir automobilį teks kažkaip transportuoti. “Vien elektra varomas automobilis šios problemos neturi” - pastebi ekspertas.

Dar vienas minusas - mažas nuvažiuojamas atstumas elektra. Esant reikalui važiuoti toli - teks naudoti vidaus degimo variklį. Tada atsiskleidžia ir dar viena “Plug-in” hibrido problema. Važiuojant užmiestyje turėsite didesnes kuro sąnaudas nei su tokiu pat automobiliu be “Plug-in” sistemos. Mat visuomet teks vežiotis sunkias baterijas dugne.

Autoplius.lt primena ir tai, kad net turint tokį hibridą su raidėmis EV prasidedančiais valstybiniais numeriais, Vilniuje jo statymas bus mokamas (Kaune vis dar nemokamas turint leidimą).

Paklausus kokiam žmogui verta rinktis “Plug-in” hibridą, rinkos ekspertas atsakė, kad tai puikus tarpinis sprendimas tiems, kas vis dar važinėja su benzinu ar dyzeliu, tačiau galvoja apie elektromobilio pirkimą. O jeigu turite galimybę krauti automobilį namie ir jūsų dienos kelionės neviršija 60 kilometrų - “Plug-in” turėtų puikiai tenkinti jūsų poreikius.

Paimkime pavyzdį. Jei jūs kasdien vežate vaikus į darželį, po to keliaujate į darbą, parduotuvę ir vėl atgal, o visas šis atstumas neviršija 50 kilometrų - “Plug-in” hibridas jums išties tinka. Jeigu automobilį krautumėte namie - šie kilometrai kasdien jums kainuotų maždaug 2 eurus. O gal ir dar mažiau, jei ant namo stogo turite įmontuotą saulės bateriją. Jei jūsų poreikis panašus į tą, kurį aprašėme - jį galėtų patenkinti, pavyzdžiui, “VW Passat GTE”:

https://autoplius.lt/skelbimai/naudoti-automobiliai?make_id=43&model_id=186&fuel_id=36

Tačiau jei bandysite su “Plug-in” hibridu, turinčiu 50 kilometrų nuvažiuojamą atstumą elektra, pasiekti tolimą tašką - neabejotinai susidursite su iššūkiais. Vien norint nuvykti į pajūrį, važiuojant iš Vilniaus teks stoti krauti baterijų bent penkis kartus. O gal net ir daugiau. Priklausomai nuo ar šildysite saloną bei kokiu greičiu važiuosite. Bet būkim realistais, to padaryti jūs nebandysite. Tiesiog prisipilsite pilną baką kuro ir važiuosite be sustojimų.

Renkantis tokio tipo hibridą svarbiausia įsivertinti savo kasdien nuvažiuojamą atstumą, įkrovimo galimybes ir tai ar valstybės suteikiamų lengvatų nauda atpirks didesnę automobilio kainą ir padidėjusius aptarnavimų bei sąnaudų kaštus.