Beveik kiekvienais metais kartojasi ta pati situacija. Jei ryte atsikėlę ir pažiūrėję per savo namų langus pamatėte pirmąjį sniegą, tai kaip taisyklė vienas pirmųjų reportažų žiniose, kurias įsijungsite grįžę namo, bus apie tai, kad įvairiausiuose mūsų šalies kampeliuose pasipylė avarijos. O dėl jų kaltas sniegas.

Tačiau ne sniegas kaltas. Ir ne kelininkai, kurie kasmet linksniuojami, kaip „nepasiruošę“. Kalti tik mes patys – vairuotojai. Kalti, nes tinkamai nepasiruošėme savo automobilio. Kalti, nes nepasitikrinome kelio dangos. Kalti, kad nepasirinkome saugaus greičio. O svarbiausia, kalti, nes nesimokome ir nepraktikuojame. Ir vieninteliai užklupti „nepasiruošę“ esam mes patys. Todėl nustokime kaltinti aplinką ir pasigilinkime į tai, kaip reikėtų vairuoti žiemą. Juk tiek mes patys, tiek mūsų automobiliai pavasario nori sulaukti sveiki.

Vienas svarbiausių elementų – kokybiškos žieminės padangos. Visuomet rekomenduojame rinktis naujas žiemines padangas. Suprantama, kad norint sutaupyti, dalis vairuotojų renkasi naudotas ar restauruotas, tačiau jos, tuo kritiniu momentu, lems tai, kad jūsų stabdymo kelias bus gerokai ilgesnis. O tai – pirmas žingsnis į nepageidaujamą kontaktą. Plačiau apie padangų pasirinkimą ir ženklinimą Autoplius.lt patarimų skiltyje, kurią rasite paspaudus šią nuorodą: https://autoplius.lt/tyrimai/patarimai

Taip pat vienas esminių saugaus vairavimo žiemą elementų – pasirinktas saugus greitis. Jei šiltuoju metų periodu reikėtų vadovautis kelių eismo taisyklėmis ir laikytis jose nurodyto leistino greičio, tai šaltuoju periodu, kai kelio danga yra slidi būtina vadovautis sveiku protu. Kelių eismo taisyklėse nurodytas leistinas greitis dažniausiai skiriasi nuo to, kuris tuo metu yra saugus. Greitį būtina rinktis pagal oro sąlygas. Kuo jos prastesnės – tuo greitis turėtų būti mažesnis. Taip pat patartina nesivadovauti vien tik savo vairavimo įgūdžiais – niekada nežinote, kaip elgsis kiti eismo dalyviai. Nuo jų priklauso ir jūsų saugumas.

O tam, kad žiemą niekur nevėluotumėte – planuokite savo maršrutą. Esant prastoms eismo sąlygoms eismas juda lėčiau, tad rekomenduotina išvažiuoti anksčiau. Tokiu atveju neteks skubėti. Skubėjimas apsnigtu keliu gali lemti tai, kad savo tikslo apskritai nepasieksite.

Žiemą taip pat itin svarbu laikytis saugaus atstumo iki priekyje važiuojančio automobilio. Ne paslaptis, kad apsnigtame kelyje jūsų stabdymo kelias padidėja tris, o kartais net keturis kartus. Išlaikytas saugus atstumas suteiks daugiau erdvės manevruoti ir daugiau laiko reaguoti, jeigu prieš jus važiuojantys automobiliai pradės staigiai stabdyti ar kelyje netikėtai atsiras kliūtis.

Važiuojant sausu oru ant gerą sukibimą turinčios dangos automobilis kelyje yra stabilus ir gali įveikti pakankamai staigų posūkį net važiuojant didesniu greičiu. Tačiau žiemą – vienas staigus judesys gali lemti tai, kad jūs atsidūrėte griovyje. Norint to išvengti – ypač atsakingai važiuokite posūkiuose. Dar iki prasidedant kelio vingiui sumažinkite greitį. Posūkio metu nestabdykite. Jei važiuojate automobiliu, kuriame sumontuota mechaninė pavarų dėžė – dar iki posūkio įjunkite žemesnę pavarą. Vingį stenkitės įveikinėti mažesniu spinduliu. Tokiu atveju turėsite šiek tiek vietos, jei transporto priemonė pradės slysti. O laisvą pavarą žiemos sezonu apskritai reikėtų pamiršti.

Taip pat vairą visuomet laikykite abiem rankomis.

Šiltuoju sezonu norint sustabdyti savo transporto priemonę užtenka tiesiog spausti stabdį. Jei stabdome staigiai – spaudžiam stipriai. Jei lėtai – švelniai. Ir čia viskas aišku. Tačiau važiuojant ant labai slidžios kelio dangos, stipriai nuspaudus stabdžio paminą automobilis tiesiog pradės slysti ir sustos gerokai toliau nei jūs norėjote. Ko gero tai reikš jūsų kelionės pabaigą. Bent jau tądien. Automobilio stabdymas prastomis sąlygomis turėtų būti palaipsnis. Stabdį reikia spausti švelniai, vienodais intervalais, neleidžiant užsiblokuoti automobilio ratams ir pradėti slysti. Taip stabdymo kelias šiek tiek sutrumpės. Žinoma – esant ekstremaliai situacijai šis būdas ko gero nesuveiks.

O tam, kad maždaug suprastumėte kokio slidumo danga šiuo metu yra po automobilio ratais – pasitikrinkite. Važiuodami kelyje pabandykite stabdyti. Tiek švelniai, tiek agresyviau. Tai padės suprasti kokį saugų greitį pasirinkti ir koks maždaug bus jūsų stabdymo kelias. Svarbiausia – nedarykite klaidos ir prieš bandydami dangą, pasitikrinkite ar už jūsų nėra kitų eismo dalyvių, kad nesukeltumėte avarinės situacijos.

Kad ir kiek apie tai skaitome, kad ir kiek praktikuojamės, tikėtina, kad vis tiek kažkada pakliūsime į situaciją, kai automobilis pradės slysti. Kad ir kaip sunku tą akimirką suimti save į rankas, svarbiausia – nepanikuoti. Taip tik pabloginsite sudėtingą situaciją bei prarasite ne tik automobilio, bet ir savo kontrolę.

Slystant svarbu suvokti kuriais ratais yra varomas jūsų automobilis. Jei jūs vairuojate BMW, „Mercedes - Benz“ ar kokį kitą galiniais ratais varomą automobilį, pradėjus slysti reikia greitai atleisti akceleratorių ir staigiai pasukti vairą į tą pusę, į kurią ir slysta automobilis. Stabdžio spausti negalima iki tol, kol automobilis išsitiesina.

Jei jūsų transporto priemonė varoma priekiniais ratais, iš esmės reikia elgtis taip pat, tačiau akceleratorių ne atleiskite, o nuspauskite. Taip automobilis bandys „ištempti“ save į priekį ir išsitiesinti. Transporto priemonei besitiesinant, ištiesinkite ir vairą taip, kad ratai būtų atsukti į važiavimo kryptį. Stabdykite tik tada, kai automobilis nustos slysti.

Na, o visais ratais varomam automobiliui pradėti slysti sunkiausia. Tačiau jį taip pat sunkiausia ir ištiesinti. Tokiu atveju daug kas priklauso nuo varomųjų ratų sistemos, bei galios paskirstymo ašims. Svarbiausia – pasukite vairą į slydimo pusę ir bandykite ištiesinti automobilį trumpais akceleratoriaus paspaudimais.

Suprantame, kad pasakyti (o gal tiksliau perskaityti) yra gerokai lengviau nei padaryti, tad siekdami geresnių vairavimo įgūdžių – praktikuokitės. Lietuvoje yra ne viena vieta, kurioje šaltuoju sezonu galima už nedidelį mokestį atvažiuoti į saugią aikštelę ir imituojant slydimą bandyti ištiesinti automobilį. Kai kuriose iš jų jums net gali padėti profesionalus instruktorius.

Žiemą svarbu kuo toliau planuoti kelią. Ir čia turiu omenyje ne šimtus kelionės kilometrų, o jūsų matymo lauką. Dažnai gatvėse važiuodami mes žiūrime į sekantį šviesoforą, kuris mūsų laukia kelyje. Tačiau neatkreipiame dėmesio į tai, kad tolumoje matosi ir dar du. Svarbu matyti ne tik šviesoforus, bet ir kuo anksčiau atkreipti dėmesį į pavojingus kelio ruožus. Esant slidžiai kelio dangai pavojingais ruožais yra laikomi ne tik viadukai bei tiltai, bet ir sankryžos, įvažiavimai į pagrindinį kelią ar stotelės. Šios vietos yra pavojingos ne tik dėl išvažinėto sniego sluoksnio, kuris virsta ledu, bet ir dėl to, kad jose yra daugybė kitų eismo dalyvių. O jūs nežinote nei kaip jie elgsis, nei kokie jų vairavimo įgūdžiai.

Būkite itin atsargūs tose vietose, kur pagrindinis kelias kertasi su šalutiniu. Iš šalutinio kelio atvažiuojantis vairuotojas neretai gali nespėti laiku sustoti ir išvažiuoti į jūsų trajektoriją.

Žiemą, ypač kai daug sninga, gatvėse dažnai pastebime transporto priemones, kurios panašesnės ne į automobilius, bet į tankus. Ir čia kalbu apie tuos automobilius, kurių vairuotojai prieš važiuodami vos pavalo priekinį stiklą ir leidžiasi į kelią. Jei planuojate kažkur važiuoti – išeikite link automobilio 10 minučių anksčiau. Nuvalykite visą sniegą, nugramdykite langus. Per tą laiką automobilis sušils ir bus pasiruošęs kelionei. O tos kelionės metu jūs puikiai matysite per visus savo automobilio langus. Automobilio kokybiškai nenuvalius, sniegas nuo stogo stabdant gali atsidurti ant jūsų, o greitėjant, ant už nugaros važiuojančio automobilio priekinio stiklo ir taip blokuoti matomumą. Šiuo atveju skubėjimas ar tingėjimas gali turėti itin dideles pasekmes.

Šiame tekste aprašytos taisyklės daliai vairuotojų gali atrodyti, kaip jau į kraują įaugusios tiesos. Tačiau apie jas nustoti kalbėti nevalia. Mat gatvėse įvykstančių avarijų bėgant metams beveik nemažėja. Kartais dėl jų kalti nepatyrę vairuotojai. Kartais – savo galimybes pervertinantis jaunimas. Kartais – pamirštos vairavimo žiemą pamokos. Nepaisant to, kokios yra šių avarijų priežastys, pagrindinis tikslas – jų išvengti. O tai geriausiai pavyks pradedant nuo savęs ir savo įgūdžių tobulinimo.

Autoplius linki saugių ir šiltų žiemos kelionių!