Standartinis automobilio naudotojas mūsų šalyje keičia transporto priemonę kas maždaug penkerius metus. Dažnai vairuotojo kelias prasideda vos išlaikius vairuotojo egzaminą, nuo naudoto, vos keletą tūkstančių kainuojančio modelio. Bėgant metams auga vairuotojo įgūdžiai, keičiasi automobiliai, gerėja pragyvenimo lygis ir kažkada atsiranda galimybė rinktis naują transporto priemonę.

Tačiau ar visada naujo automobilio pasirinkimas yra geras sprendimas? Draudimas, komplektacija, pasirinkimų gausa, garantija, lizingo sąlygos – retas susimasto, kad visa tai yra sudedamosios automobilio dalys. Būtent jas šiame pranešime ir aptaria Autoplius.lt.

Pasirinkimas

Renkantis naudotą automobilį iš esmės visa pasiūla matoma skelbimuose. Tai – Lietuvos ir užsienio portalai, panašūs į Autoplius.lt. Juose tiek paprasti žmonės, tiek įmonės skelbia savo parduodamas transporto priemones. Dar, žinoma, yra ir aukcionai, kuriuose taip pat galima rasti skirtingų modelių. Tačiau rasti automobiliai yra tokie, kokie yra, o pirkėjas gali juos pirkti arba ne. Viskas tiesiog taip paprasta.

Renkantis naują automobilį procesas jau visiškai kitoks. Skelbimų portalai ir aukcionai tampa nebeaktualūs. Mat naujas automobilis gali būti būtent toks, kokio norite jūs. Galima rinktis kėbulo tipą (universalas/sedanas/kupė/hečbekas/SUV), spalvą, variklį, atskiras komplektacijos dalis ir dar daug visko. Po šio proceso savo rankose turėsite vienetinį, individualiai sukomplektuotą automobilį, šimtu procentų atitinkantį jūsų poreikius ir norus.

Laukimas

Naudotas automobilis jau pagamintas, tad jo laukti teks labai nedaug. Jei perkate lizingo pagalba – galbūt teks palaukti porą dienų, kol bus sutvarkyti dokumentai. Jei perkate iš juridinio asmens – dieną ar dvi gali užtrukti transporto priemonės registracija. Tačiau ilgiau, tikėtina, kad jo laukti neteks, o dažnu atveju galėsite automobilį namo parsivaryti tą pačią dieną.

Tuo tarpu naujo automobilio, ypač jei jis yra komplektuojamas nuo nulio, gali tekti laukti keturis ar šešis mėnesius. O kartais ir dar daugiau. Ilgiausi laukimo terminai buvo fiksuojami pandeminiu laikotarpiu dėl užsitęsusios lustų krizės. Kai kurių modelių klientams teko laukti ilgiau nei metus.

Garantija

Perkant naują transporto priemonę jai galioja gamintojo suteikiama garantija. Kartais tai 5 metai ir 100.000 kilometrų, kartais – 7 metai ir 150.000 kilometrų. Visai neseniai vienas iš naujų elektromobilių gamintojų apskritai pradėjo siūlyti 10 metų ir 1 milijono kilometrų garantiją. Tiesa, pastaroji galioja tik baterijai, su sąlyga, kad po 10 metų ji vis dar veiks 70 proc. pajėgumu. Kaip ten bebūtų – naujas automobilis visuomet turės ilgai galiojančią garantiją. Visgi Autoplius.lt rekomenduoja prieš pradedant tvarkyti pirkimo dokumentus stipriai įsigilinti į jos detales.

Naudotą automobilį perkant iš privataus pardavėjo jokios garantijos negausite. Vienintelis saugiklis yra tai, kad pagal Lietuvos Respublikos įstatymus galima gražinti naudotą automobilį buvusiam savininkui, jei per pirmas 30 naudojimo dienų randate paslėptų defektų apie kuriuos nebuvote informuoti. Tačiau tai sudėtingas ir daug ginčų reikalaujantis procesas, kurį dažniausiu atveju teks patikėti specialistams.

Jei naudota transporto priemonė perkama iš juridinio pardavėjo – kai kurie iš jų gali pasiūlyti ir garantiją. Tačiau pastaroji bus toli gražu nepanaši į gamintojo. Dažniausiai ji siekia pusės metų ir 5000 kilometrų ribą.

Techninė priežiūra

Naujo automobilio techninė priežiūra yra privalomai atliekama autorizuotame servise. Kitokiu atveju gamintojo garantija tiesiog nustos galioti. Vadinasi – numatytais intervalais privalote autorizuotame servise keisti tam tikrus elementus: tepalus, filtrus, stabdžių trinkeles ir t.t. Kaip jau turbūt supratote – autorizuotame servise kainos didesnės, nei įprastame. Pavyzdžiui – perkamiausio Lietuvos hibridinio SUV tipo automobilio „Toyota RAV4“ aptarnavimui po nuvažiuotų 105.000 kilometrų būsite išleidę ne mažiau kaip 2085 eurus.

Naudotą automobilį galima remontuoti kur tik norite. Už kokybę „Petro servisas“ gal visiškai ir neatsako, tačiau eiliniai aptarnavimai bus gerokai pigesni. Visgi, jei sugedus naujam, garantiniam automobiliui išlaidas padengs gamintojas, tai sugedus naudotam gali tekti stipriai paploninti piniginę.

2085 eurai skirti transporto priemonės aptarnavimui per daugiau nei 100.000 kilometrų gali atrodyti kaip didelė pinigų suma. Tačiau vairuojant naudotą per tą patį laiką galite išleisti vos 500 eurų, bet galite ir 5000 eurų. O blogiausia tai, kad iš anksto to apskaičiuoti tiesiog neįmanoma.

Kaina

Kaina – dar vienas elementas, kuris gali turėti įtakos apsisprendimui. Vidutinis naujas Lietuvoje važinėjantis automobilis 2023 metų antro ketvirčio duomenimis kainuoja 38,9 tūkst. eurų. Čia ir vėl galime kaip pavyzdį imti „Toyota RAV4“. Už minėtą sumą pavyktų įsigyti 2 ratais varomą, ne itin gausios komplektacijos, hibridinį modelį.

Tuo tarpu renkantis naudotą, už 30 tūkst. eurų Autoplius.lt portale galima rasti itin gausios komplektacijos, hibridinį „Toyota RAV4“ su visų varomų ratų pavara ir išskirtine, gamykline „Black edition“ apdaila. Tiesa, odometre vietoje 0 rasite 87.000 kilometrų. Naudoto modelio pirkimas leidžia turėti daugiau, mokant mažiau. Tačiau už tai teks paaukoti kitus elementus.

Lizingas

Jei automobilį planuojate pirkti nuosavomis lėšomis – ši skiltis jums neaktuali. Tačiau jei planuojamas pirkimas lizingu – turėtumėte žinoti, kad priklausomai nuo metų skirsis ir palūkanų norma.

Naujiems automobiliams su vidaus degimo varikliais bankai siūlo apie 2 – 2,5 proc. siekiančias metines palūkanas. Jei perkamas naujas elektromobilis, situacija dar geresnė. Bankai siūlo nuo 1,49 proc. palūkanų.

Naudotiems automobiliams siūlomos šiek tiek prastesnės sąlygos. Jei transporto priemonei lizingo pabaigoje dar nebus 12 metų, tikėtina, kad bankas pasiūlys apie 2,5 proc. siekiančias metines palūkanas. Jei automobiliui metai ar dveji, palūkanos bus mažesnės, jei penkeri ar daugiau – šiek tiek didesnės.

Na, o jei lizingu perkama transporto priemonė, kuriai jau suėję 10 ir daugiau metų – palūkanų norma sieks ne mažiau nei 3 proc. Taip yra dėl to, kad finansuotojas vyresnio amžiaus automobilį mato, kaip didesnės rizikos objektą.

Aukščiau išvardintos palukanos yra pateikiamus neįskaičiuojant EURIBOR.

Draudimas

Draudimas – dar viena vieta, kuri skiriasi, lyginant naudoto ir naujo automobilio sąnaudas. Draudimo brokerių įmonės paprašėme apskaičiuoti KASKO ir civilinio draudimo kainas identišką komplektaciją turintiems „Toyota RAV4“ automobiliams. Tik vienu atveju įsivaizduojant, kad transporto priemonė nauja, o kitu – kad transporto priemonė pagaminta 2019 metais.

Naujo modelio KASKO draudimo kaina svyruoja nuo 800 iki 900 eurų metams, priklausomai nuo pasirinktos draudimo bendrovės. Tuo tarpu naudoto modelio KASKO draudimas metams kainuos šiek tiek mažiau – nuo 500 iki 700 eurų. Civilinės atsakomybės draudimo kaina išlieka tokia pati.

Jei šiuo metu priiminėjate sprendimą, kokį automobilį rinktis – naują ar naudotą, Autoplius.lt rekomenduoja neskubėti ir paskirti vakarą skačiavimams. Išsirinkus konkretų, patinkantį modelį, interneto, o kartais ir skambučio į pardavimų saloną ar draudimo kompaniją pagalba, galite pasiskaičiuoti, kiek teks išleisti kiekvienu atveju. Tai padarius bus gerokai lengviau apsispręsti, kuris pasirinkimas yra tinkamesnis jūsų gyvenimo būdui.

Tačiau, kaip ir kiekvieną kartą, Autoplius.lt primena – renkantis naudotą transporto priemonę itin svarbu ją patikrinti servise.

Saugių žiemos kelionių!