Kai „Peugeot“ paskelbė planus gaminti pigų ir neypač išvaizdų 301 sedaną, kilo mintis, kad prancūzai grįžta į praeitį ir žvalgosi į Afriką. Būtent šiame žemyne neįtikėtiną pasisekimą turėjo „Peugeot 504“ – prieš daugiau nei keturis dešimtmečius pradėtas gaminti sedanas, Europos rinktai tiektas penkiolika metų. Tuo tarpu Juodajame žemyne 504 buvo gaminamas iki pat 2006-ųjų. 1968 m. dizainas ir 2006 m. gamyba. Neprimena „Porsche“?

Kad ir ką galėtų priminti 38 metus trukusi „Peugeot 504“ gamyba, Kenijoje jis paskutiniais buvo pristatinėjamas kaip „Afrikos kelių karalius“. Paprastos konstrukcijos, ištvermingas ir nebrangus automobilis, skirtas afrikiečiams, sugebantiems įpirkti naują transporto priemonę.

Pigu, bet ne pigiausia

Iš pirmo žvilgsnio tik 2013-ųjų balandį į Lietuvą atvykęs „Peugeot 301“ turi nemažai bendro su 504. Tai – pigus automobilis, kurtas siekiant kuo daugiau sutaupyti. Tai įrodo ir prancūziškos santuokos vaisius: „Citroen C-Elysee“, 301 sedano brolis dvynys. Gaminti du iš esmės vienodus automobilius dviems gamintojams apsimoka ir tokių pavyzdžių vis daugėja. Pavyzdžiui, „Subaru BRZ“ ir „Toyota GT86“.

301, kaip ir 504, gamybos pradžioje yra orientuotas į Europą. 504 savo laiku buvo vienas ekonomiškiausių savo klasės automobilių, 1969-aisiais netgi gavęs „Europos metų automobilio“ titulą. 301 toli gražu nėra ekonomijos pirmūnas, o tapti „Europos metų automobiliu“ jis šansų turi mažiau nei „Lamborghini Murcielago“ – Lietuvos prezidentės reprezentaciniu automobiliu. Tačiau 301 turi kitą privalumą – yra pigus.

Mažiau nei „Peugeot 301“ kainuojantys automobiliai šioje klasėje yra tik jo brolis dvynys „Citroen C-Elysee“ ir „Škoda Rapid“. Tačiau kainų skirtumai – maži. Pigusis „Peugeot“ sedanas atsieitų 40 tūkst. Lt, „Citroen“ – 38,7 tūkst. Lt, o „Škoda“ – 39,4 tūkst. Lt. 

Žinoma, yra dar toks automobilis kaip „Dacia Logan“, kurio pradinė kaina – 25,8 tūkst. Lt. Vertinant patį automobilį, tai yra tiesioginis ankstesnėje pastraipoje minėtų trijų mašinų konkurentas. Tačiau kaina – trečdaliu mažesnė. Kame šaknys? Žinoma, „Dacia“ gaminantys rumunai dirba už giuveši, kai prancūzai ar vokiečiai reikalauja eurų, tačiau tai – ne vienintelė „Dacia“ pigumo priežastis. Čia tiesiog nėra nieko, nebūtino vairavimui – viskas sukoncentruota į keturias duris, keturis ratus ir stogą virš galvos. Neypatingai didesniu privalumų kiekiu pasižymi ir prancūzai, tačiau būtent tie keli privalumai, truputį kokybiškesnės apdailos medžiagos bei geresnis dizainas sudaro šį kainų skirtumą. Visus keturis automobilius galite palyginti Autoplius.lt naujų automobilių kataloge paspaudę čia.

Vairavimas

Teko išbandyti abu teksto pavadinime minimus automobilius, tačiau paprastumo dėlei visame teste bus minimas „Peugeot 301“. Su kolegomis sustatę abu automobiliu greta vienas kito juokavome, kad būtų sunku surasti dešimt skirtumų. Jeigu išorėje ar salone tą teoriškai ir galima padaryti, tai pakaboje ar po variklio dangčiu – be šansų.

„Peugeot 301“ yra nepaprastai malonus automobilis vairuotojui. Čia – ne ironija. Sėdėjimo pozicija yra labai patogi: sėdynė nusileidžia gana žemai, šoninis jos prilaikymas geras, o vairo ir pedalų atstumo nuo sėdynės santykis arti puikaus. 

Dažname automobilyje susiduriu su dilema: jeigu nori, kad būtų patogu kojoms, vairas yra per toli ir vairuoti įmanoma tik kaip marozui, viena pilnai ištiesta ranka laikant vairą ties 6 valanda, o kita – pavarų perjungimo svirtį bei vaidinti, kad esi lenktynininkas.

Tačiau jeigu  patogu rankoms, tada kojos sulenktos per daug ir jautiesi tarsi Sabonis golfe, rizikuodamas keliais kliudyti bei sulaužyti kurią nors po vairu esančią plastmasę. 

„Peugeot 301“ tokia bėda yra ne taip aktuali. Nors vairavimo pozicijos sedane negalima pavadinti idealia, tačiau ji tikrai yra patogesnė nei 90 proc. kitų automobilių. 

Kodėl 90 proc., o ne kokie 95 ar 99? Dėl porankio. Įsivaizduojate šiuolaikinį nešiojamąjį kompiuterį su akcijos prierašu „Dovanojame „Floppy“ diskelių skaitytuvą nemokamai“? Tokia pati nauda ir iš porankio „Peugeot 301“ – jis gana aukštai, tad yra žiauriai nepatogus, o vienintelė išeitis – jį pakelti ir nenaudoti.

O kaip keleiviams?

Neblogai. Kolega, kuriam iki dviejų metrų ūgio trūksta ne tiek ir daug, pasakojo įsirangantis ir ant galinės sėdynės. Tiesa, nelabai patogiai – žmogui, norinčiam įsitaisyti ant galinės sėdynės, 180 cm ūgis turbūt būtų riba. Tačiau priekyje dvimetriniam – jokių problemų. 

Kitaip sakant, jeigu automobilis perkamas šeimai, tai priekyje laisvai įsipatogins du suaugę, o gale – du paaugliai. Jeigu gale sėdintiems iki paauglystės trūksta keletos metų ir dar reikalingos vaikiškos kėdutės, prireikus, jas be problemų galima sutalpinti ir į bagažinę. Šios tūris – 506 litrai! Čia tilptų ne tik dvi vaikų kėdutės, bet dar ir visas vežimėlis bei pora prekybos centro pirkinių maišelių.

Visa kita

Prancūzai dvyniai po variklio dangčiu gali turėti vieną iš trijų variklių: dviejų benzininių ir dyzelinio. Pavarų dėžės – automatinė ir mechaninė. Papildomoje komplektacijoje rasime ir pastovaus greičio palaikymo sistemą, ir šildomas sėdynes, ir „parkavimo“ jutiklius, ir oro kondicionierių. Viskas ko reikia ir ne daugiau.

Išbandytas dyzelinis variklis nenuvylė savo charakteriu. Nors 1,6 l darbinio tūrio HDi dyzelis išspaudžia vos 92 AG, jo trauka nenuvilia - maksimalus 230 Nm sukimo momentas pasiekiamas prie 1750 aps./min. Kaip ir degalų sąnaudos, kurios malantis mieste 6 l/100 km kartelę perkopė tik ryte, užkūrus automobilį ir važiuojant pirmus kilometrus. Sušilus motorui, 5,5 l/100 km riba pasiekiama gana lengvai, o kiek švelniau elgiantis su dešine koja, 5 l/100 km limitas nėra neįkandamas. Vidutinio dydžio sedanui tai nėra daug. Tačiau pradinė dyzelio kaina jau perkopia 50 tūkst. Lt.

Kalbant apie pakabą, prancūzus vėlgi galima pagirti. Važiuojant kartais iš burnos pasipila priekaištai, kaip antai „kas čia dunksi“, „kodėl čia taip pakratė“ ir pan. Tačiau pasižiūri į automobilio kainoraštį ir priekaištai tampa nereikšmingomis smulkmenomis. 

Prancūziškam automobiliui – rusiškas remontas

Kad ir kaip šie dvynukai man būtų patikę, vienas dalykas prajuokino ir priminė, kad tai – prancūziški automobiliai. Šįkart – apie „Citroen C-Elysee“. Abu bandomieji automobiliai dar kvepia dažais ir yra nuvažiavę vos po kelis tūkstančius kilometrų, tad neveikianti viena numerio apšvietimo lemputė nustebino. Negi gamykloje įmontuota lemputė gali perdegti taip greitai?

Visiškai ne. Keli stuktelėjimai kumščiu virš neveikiančios lemputės ir oplia – viskas veikia. Taip kad prieš dvi dešimtis metų buvę populiarūs remonto būdai veiksmingi dar ir šiomis dienomis.