Pagaliau pasibaigus žiemai, Lietuvą pasiekė du broliai-dvyniai iš saulėtosios Prancūzijos: „Citroen C-Elysee“ ir „Peugeot 301“.

Prieš pasiimant šiuos gražuolius iš atstovybių, reikėjo atsakyti į sau pačiam užduotą klausimą – kokių tikslų vedini, PSA koncerno specialistai ryžosi įžengti į C segmento sedanų valdas, kuriose jau dėl vietos po saule kovoja tokie stiprūs konkurentai kaip „Volkswagen Jetta“, „Ford Focus“, „Renault Fluence“ ir „Škoda Rapid“. Paskutinysis, funkciškai būdamas hečbeku, sedaną primena tik savo profiliu.

Jau įprasta manyti, kad tūlas statistinis lietuvis mieliau perka naują automobilį hečbeko arba universalo kėbulais. Juolab jeigu dairytumėmės po biudžetinės ar ekonominės klasės pardavimų statistikas, pamatytume, kad Lietuvoje šis segmentas sudaro labai menką, parduotų naujų automobilių dalį. Taigi, iškyla klausimas, ar pavyks naujokams kristi į akis potencialiems pirkėjams ir susirasti sau naujus šeimininkus? Ir kas galėtų domėtis sąlyginai nepraktiškais sedanais? Juk kurjerių tarnyboms, „elektromonteriams“ ir aktyvesnį gyvenimo būdą gyvenantiems jaunuoliams, sedanas nėra ypač patogus. Tačiau, jeigu pagalvoti apie vidutinės grandies vadybininkus, arba solidesnio amžiaus inteligentus – tiems, kam hečbekas ar universalas būtų per daug lengvabūdiškas – naujas, stilingas, kompaktiškas ir nebrangus sedanas galėtų tapti labai pasiteisinusiu pirkiniu.

Kalbant apie stilių, vienareikšmiško įvertinimo duoti negalėčiau.

Vis dažniau automobilinėse naujienose galima išvysti informaciją, jog tas ar kitas gamintojas pristato naują modelį... tik Kinijos rinkai! Ir be jokios abejonės, to modelio dizainas būna sukurtas būtent tos šalies pirkėjų skoniui patenkinti.  Europiečių akimis žiūrint, tokie automobiliai, švelniai tariant, atrodo keistokai. Tik užmetus pirmą žvilgsnį į prancūziškus dvynukus, apima jausmas, kad jie pradėti kurti būtent didžiausiai Azijos rinkai, o tik tada kažkiek „pritempti“ Europai.

Vertinant automobilių „Citroen C-Elysee“, ar „Peugeot 301“ išorę apima dvejopas jausmas – kai kuriais rakursais iškyla solidžiai atrodantys, stilingi sedanai, tačiau nukrypus vos porą laipsnių, visas solidumas, harmonija kažkur pradingsta – pradeda dominuoti keisti tūriai, linijos, detalės, kurios verčia apsidairyti – gal šalia stovi koks Davidas Copperfieldas ir jums nepastebint, pakiša vis kitą automobilį?

Interjeras džiugina labiau nei išorė – nors iš pirmo žvilgsnio tampa aišku, kad jūs sėdite biudžetiniame automobilyje, tačiau tiek apdailos medžiagos, tiek ergonominiai sprendimai tikrai kokybiški, o salono erdvės pakanka net keturiems, ne pačio menkiausio sudėjimo keleiviams. Tiesa, kai kurios detalės visgi primins, kad sėdite prancūziškame automobilyje – su kai kuriais dizainerių „perliukais“  teks tiesiog apsiprasti. 

Salonas

Abu prancūzai maloniai nuteikia savo salono erdve. Nors tai tik C segmentui priskiriamas automobilis, tačiau viduje galima pasijausti lyg kur kas didesniame sedane. Sėsdamas pirmą kart, iš įpratimo atsistūmiau vairuotojo sėdynę iki galo. Kur ten! Teko atlikti dar vieną manipuliaciją – prisitraukti arčiau vairo. Deja, vairas reguliuojamas tik pagal aukštį, nors man norėtųsi, kad būtų dar ir gylio reguliavimo galimybė – tuo atveju įsitaisyčiau dar patogiau. Gale, „pats už savęs“ tikrai lengvai ir neatsisėsčiau, – vis tik Dievulis apdovanojo 192 cm,  tačiau vidutinio ūgio žmogus, likusioje už vairuotojo erdvėje, patogiai įsitaiso be jokių problemų. 

Bagažinė

Bagažinės erdvė iš pirmo žvilgsnio atrodo įspūdingai – pagal VDA matavimo sistemą, ten tilptų net 506 litrai jūsų bagažo tūrio, tačiau siaura anga iškart apriboja naudojimosi galimybes. Taip – prisikrauti galite daug, tačiau tik nedidelių matmenų krovinių. Ką gi. Visgi tai sedanas – jis skirtas solidžioms kelionėms. Jeigu tenka dažnai keliauti su didesnio tūrio daiktais – Jums teks pasiieškoti automobilio hečbeko arba net universalo kėbulais.

Pakaba

Pakaba atvirai „prancūziška“ – ji mikšta, komfortabili, tačiau vairavimo tikslumui ir Vilniaus „pavasarinio“ asfalto įveikimui reikia papildomo atidumo ir susikaupimo. Jeigu „C-Elysee“ visus nelygumus pralekia tik dusliai dunksėdamas, tai 301 į kelio nelygumus reaguoja kiek nervingiau ir neretai pasišokinėja į šonus. Vos pastebimos smulkmenos, tačiau reiklesnius vairuotojus jos jau gali erzinti.  Bet kokiu atveju, reiktų prisiminti, jog biudžetinis sedanas – tai ne lenktynėms skirtas karštasis ristūnas, ir perdėm azartiškam vairavimo stiliui jis nėra skirtas, tačiau vairo mechanizmo norėtųsi kiek tikslesnio. 

Varikliai

Lietuvos rinkai skirti du benzininiai (1,2 VTi – 72 AG, 110 Nm ir  1,6 VTi – 115 AG, 150 Nm) bei vienas dyzelinis variklis ( 1,6 HDi – 92 AG, 230 Nm). Testuojamuose automobiliuose buvo kaip tik pastarasis. Nežiūrint į salyginai nedidelę žirgelių kaimenę, didelis sukimo momentas jau nuo 1750 aps/min leidžia automobiliams įsibėgėti tikrai žvaliai. Reiktų pripažinti, jog prie žemesnių sūkių, variklis vangokas, tačiau įpratus laiku perjunginėti pavaras, viskas nušvinta šviesiomis spalvomis – tereikia sekti greičio matuoklį, kad nepažeisti KET. Beje, nors automobiliai atrodytų ir identiški, „C-Elysee“ pavaromis operuoti smagiau – perjungimo mechanizmas tikslesnis ir malonesnis, nei 301-ojo.

Vietoje išvadų, galima pasakyti, jog abu automobiliai yra solidūs biudžetiniai sedanai (akcentas turėtų būti ties sąvoka „biudžetiniai”), maloniai apgaubiantys savo erdviu salonu. Jie skirti mėgstantiems stilių, lengvą rafinuotumą, tačiau skaičiuojantiems  ir ne per daug pretenzingiems vartotojams. 

Maksimaliai sukomplektuotas, dyzeliniu varikliu varomas „Citroen C-Elysee Exlusive“ kainuoja nepilnus 56 tūkstančius litų. Už tai, jūs gausite šildomas sėdynes, galinius automobilio statymo jutiklius, neblogą garso atkūrimo sistemą, apsauginę signalizaciją ir metalizuotais dažais žvilgantį automobilį, kurio deklaruojamos vidutinės degalų sąnaudos tik 4,1 l/100 km. Bandomųjų važiavimų metu, realus kuro suvartojimas mišriu ciklu buvo 4,3 l/100 km, kas labai arti tų rezultatų, kuriuos pasiekė gamintojo bandytojai.

Nors su kolegomis juokavome – „surask 10 skirtumų”, tačiau artimi giminaičiai visgi skiriasi. Ir ne tik dizaino vingrybėmis, tačiau ir pakabos sureguliavimu, pavarų perjungimo mechanizmo tikslumu.

Ar prancūzai atspėjo Lietuvos vairuotojų skonį ir poreikius, pamatysime jau netrukus, nagrinėdami artimiausių mėnesių naujų automobilių pardavimų statistikas.