„Porsche“ DNR galima skirstyti į dvi dalis: apdailos detales ir technines automobilio savybes. Kalbant apie apdailą, kiekviename modelyje nuo pat markės įkūrimo galima pamatyti ne vieną šiam gamintojui unikalią detalę: pradedant U formos variklio dangčiu ir žibintais, esančiais aukščiau už jį, baigiant kairėje pusėje esančia užvedimo spynele.

Būtent šio reiškinio istorija yra labai įdomi. Juk visi automobilių gamintojai savo transporto priemonių užvedimo spyneles montuoja dešinėje vairo pusėje (automobiliui su vairu dešinėje – kairėje pusėje). Toliau nuo durelių, arčiau pavarų perjungimo svirties. „Porsche“ ir „Bentley“ – vieninteliai, darantys priešingai.

Tokia spynelės vieta buvo pasirinkta iš pagarbos Le Mano 24 val. lenktynėms. Prieš 50 metų startas jose nuo dabartinių skirdavosi kaip diena ir naktis. Automobiliai būdavo išrikiuojami vienas šalia kito vienoje starto-finišo tiesiosios pusėje, įstrižai lenktynių trajektorijai. Kitose tiesiosios pusėje stovėdavo bėgti pasiruošę lenktynininkai. Davus startą, jie bėgdavo prie automobilių ir pirmas dalykas, ką darydavo įsėdę – pasukdavo užvedimo raktelį ir įjungdavo pirmą pavarą. Kadangi pavarų perjungimo svirtį iš automobilio vidurio pajudinti sudėtinga, užvedimo spynelė perkelta į kairę pusę, kad įsėdęs vairuotojas naudotų abi rankas ir kaip įmanoma greičiau pradėtų važiuoti.

Ši lenktynių starto procedūra buvo panaikinta septintojo dešimtmečio pabaigoje dėl didėjančių saugumo reikalavimų. Siekdami kuo greičiau išvažiuoti iš starto, vairuotojai paprastai apsiribodavo automobilio užkūrimu ir pavaros įjungimu, o saugos diržus segdavosi jau įsibėgėję. Tame pačiame dešimtmetyje ne viena avarija įvyko dėl to, kad lenktynininkas, segdamasis saugos diržą lekiant dideliu greičiu, paleisdavo vairą ir akimirkai atitraukdavo dėmesį nuo trasos.

„Porsche“ ir „Bentley“ yra pavadinimai, kurie siejami su Le Mano lenktynėmis jau daug metų. Nors vokiečiai pastaruoju metu prestižiškiausiose pasaulyje ištvermės lenktynėse nedalyvauja, sugrįžti čia planuoja artimiausiais metais. Kairė užvedimo spynelės pusė – vienas įrodymų, kad lenktynės „Porsche“ yra įaugę į kraują. Kaip pasakytų šio gamintojo vairavimo instruktoriai, tai – dalis automobilio DNR.

„Cayenne“ stebuklai

„Porsche“ savybes teko pajusti šlapioje Kačerginės „Nemuno žiedo“ trasoje. Čia vyko „Porsche World Roadshow“ – renginys, per metus aplankantis 20-25 valstybių lenktynių trasas. Jose žurnalistai bei klientai turi galimybę išbandyti praktiškai visus „Porsche“ gamos automobilius. „Nemuno žiedas“ – ne išimtis. Čia „Porsche“ atsivežė kelių modifikacijų „Boxster“, „Cayman“, „Carrera“, „Panamera“ ir „Cayenne“. Jų tarpe buvo ir „Carrera 4S“ su 400 AG, ir „Cayenne Turbo S“ su 550 AG.

Kiekvienam, išgirdusiam žodį „Porsche“, pirmoji asociacija yra lenktynės. Ir nemaža dalis šios markės gerbėjų pakeitė nuomonę, „Porsche“ pristačius visureigį „Cayenne“. „Kaip visureigis gali būti sportiškas?“, – toks klausimas yra iškilęs ir man. Pasirodo, gali. Nereikia jo lyginti su „Carrera“ ar kitais kupė automobiliais, tačiau kiti visureigiai lenktynių trasoje nėra konkurentai „Cayenne“. 

Neįsivaizduoju, kaip vokiečiai sugebėjo suderinti komfortą ir nuostabią elgseną kelyje, bet jų darbas vertas pagyrimų. Ramia širdimi galima teigti, kad geresnio šių savybių derinio tarp visureigių šiuo metu pasaulyje nėra. Pasiskolinęs „Touareg“ platformą, „Porsche“ pridėjo nemažai savų prieskonių ir rezultatas išėjo geresnis nei galima tikėtis. Sportiškiausias visureigis pasaulyje.

Labai įdomu, kad ilgus metus tik kupė ir kabrioletus gaminę vokiečiai žengė į tokią keistą ir jiems nepažįstamą rinką. To paaiškinimas paprastas – kaip teigė „Porsche“ atstovai, jie prieš keliolika metų atliko išsamų tyrimą šių automobilių savininkų tarpe. Rezultatai atskleidė, kad praktiškai kiekvienas „Porsche“ savininkas kaip dar vieną automobilį turėjo visureigį, skirtą vežioti vaikams ir vykti į parduotuvę. Kodėl tas visureigis negalėtų būti „Porsche“, kuris dar ir būtų valdomas geriau nei bet koks kitas visureigis?

Pagyrimų šiuo atveju verta ir „Nemuno žiedo“ trasa. Ji puikiai tinka tokių automobilių bandymams – yra daug tiesiųjų, kur galima išbandyti įsibėgėjimą, yra įdomių posūkių, kuriuose atsiskleidžia automobilio pakabos niuansai, yra ir kelio nelygumų kupinas ruožas už vadinamojo „Šakių pasūkio“, kur galima pajusti, kaip mašina geba sugerti duobes. Išties, puikus automobilių bandymų poligonas. O kad šita trasa žiedinėms lenktynėms tinka ne daugiau nei druska kavai, verčiau nesiplėsiu.

Vyšnia ant torto: „Carrera“

Šio paragrafo pavadinimas gana tiksliai apibūdina „Porsche“ modelių gamą. Kad ir kokį „Porsche“ turėtum, visada „tikrasis“ bus „Carrera“. Penkiasdešitmetį neseniai atšventusiam modeliui retas konkurentas gali prilygti savo istorija ir šiandieniniais pasiekimais.

Važiavimas šiuo automobiliu paliko daugiausia emocijų. Rato įveikimo laikų niekas nematavo ir per daug greitai lėkti neleido priekyje automobiliu ne daugiau 170 km/h važiuojantis instruktorius, tad didžiausia adrenalino dozė tekdavo posūkiuose. Šlapia „Nemuno žiedo“ trasa iki šiol nėra tekę važiuoti, tad su „Carrera“ prie „Ąžuolo“ posūkio kiek persistengiau – pasirodo, išvažiavimas iš jo į tiesiąją link „Šakių“ yra žiauriai slidus. Ir antipraslydimo sistemos, kurios šiame modelyje veikia labai smagiai, leido pasimėgauti nedideliu slydimu be didesnės rizikos.

Trečia pavara važiuojant apie 100 km/val. ir nuspaudus akceleratorių iki dugno, „Carrera“ sugalvojo pažaisti – šast užpakalį į šoną. Vairas – į priešingą, koja – nuo akceleratoriaus. Užpakalis šast į kitą šoną – vairas vėl į priešingą. Atrodo, jau važiuoji tiesiai ir kartoji procedūrą „gazas-dugnas“, „Carrera“ vėl savo – šast užpakalį į šoną dar kartą. Vėl pora korekcijų vairu bei pedalu, ir važiuoji tiesiai. Fantastika! Taip turi būti valdomas smagus automobilis. Yra daug greitesnių, galingesnių, pigesnių ir dar visokiausių. Tačiau žodis „smagumas“ dera ne su visais. Ir tai yra puikus sinonimas sąvokai „Carrera“.

Žinoma, smagumas čia važiuoti padedant elektroninei stabilumo sistemai – ji gali būti įjungta, įjungta tik iš dalies, arba atjungta. Visiškai atjungti jos instruktoriai neleido dėl oro sąlygų – šlapioje trasoje, tikėtina, ne visi automobiliai į stovėjimo vietas grįžtų tos pačios formos kaip ir išvažiavo. Iš dalies atjungta stabilumo kontrolė yra idealus adrenalino generatorius – ji leidžia kiek pažaisti su automobiliu, tačiau greitai reaguoja, jei pajunta vairuotojo klaidą.

Įdomiausia, kad paprastoji „Carrera“ su 350 AG man tapo didesniu adrenalino generatoriumi už „Carrera 4S“. Neabejoju, pastaruoju modeliu „Nemuno žiede“ būtų galima užfiksuoti geresnį laiką. Tačiau kuo pasivažinėti savaitgaliais būtų smagiau, taip pat neabejoju.

„Cayman“ ir „Panamera“ – daugiau nei kopijos

Šie du automobiliai vienu aspektu yra panašūs. Manoma, kad „Cayman“ yra pigesnė „Carrera“ kopija neišgalintiems šio automobilio nusipirkti, „Panamera“ yra „Carrera“ imitacija su keturiomis sėdimomis vietomis. Abu modeliai yra savotiškos kopijos ir abu tuo pačiu yra labai unikalūs.

Visų pirma, „Cayman“ nėra pigesnė „Carrera“ kopija. Tai yra puikiai valdomas, dvivietis ir įvairius variklius turintis kupė. Jį būtų galima pavadinti kabrioleto „Boxster“ kupė versija – abu šie modeliai turi tą pačią platformą. Kad „Cayman“ nėra tik nesusipratimas, įrodo tonos pirmosios kartos dviviečio kupė gautų apdovanojimų. Nuo geriausio sportiško automobilio („Top Gear“ 2005 m., „Automobile“ 2007 m.) iki geriausio metų automobilio („Playboy“, 2006 m.). „Porsche“ vadovus turėjo išvarginti skraidymas į kiekvieną ceremoniją, kurių buvo bent kelios dešimtys.

Automobilių pasaulyje netgi sklandė gandai, kad į „Cayman“ iki 2009 m. tyčia nebuvo montuojamas riboto praslydimo diferencialas (LSD), nes su juo šis kupė taptų labai panašus į „Carrera“ ir įvairiose trasose galėtų varžytis kaip lygus su lygiu. Dabar LSD pasirinkimas jau galimas, tačiau „Porsche“, panašu, jaudinosi be reikalo – naujosios kartos „Carrera 911“ yra gerokai pranašesnis už „Cayman“. Tiek posūkių įveikimo greičiu, tiek tiesiojoje. 

Tai nereiškia, kad „Cayman“ yra blogas. Priešingai. Jis yra keliomis dešimtimis tūkstančių europinės valiutos vienetų pigesnis už „Carrera“, tačiau suteikia kupiną porciją to, ko tikisi tokio automobilio pirkėjas – adrenalino. Tai galėtų būti tarsi įžanga į „Carrera“ pasaulį – jeigu kurį laiką pavažinėjus „Cayman“ jis labai patinka, verta išbandyti ir „Carrera“. Jeigu jis atrodo per daug nervingas ir pasiruošęs bet kurią akimirką parodyti, kaip veikia oro pagalvės, geriau persėsti į „Opel Mokka“.

„Panamera“ savo ruožtu irgi yra „Carrera“ tęsinys. Tik į priešingą pusę. Keturdurių kupė mada atėjo palyginti neseniai, tačiau gamintojai užčiuopė šią aukso gyslą ir kiekvienas siekia prie jos prieiti – „Mercedes-Benz CLS“, „Audi A7“, „BMW 6 Gran Coupe“ ir kiti visai neseniai pristatytus modelius vis tobulina ir pateikia naujas jų vizijas.

Keturduris kupė teoriškai turėtų suteikti vairuotojui tą patį malonumą kaip ir dviduris, tik kad turi talpinti dar du keleivius gale. Ar malonu sėdėti „Panamera“ gale, išbandyti nebuvo laiko ir, tiesą sakant, nelabai įdomu. Pasėdėjus prie šio automobilio vairo, iškeisti priekinės sėdynės nesinori į nieką.

Beveik garantuoju, kad 20 atsitiktinai atrinktų žmonių pravežus lenktynių trasoje su „Carrera“ ir „Panamera“ užrištomis akimis ir paprašius įvardinti, kuriame automobilyje sėdėjo, dauguma negalėtų pajausti skirtumo. Šie automobiliai išties yra labai skirtingi – variklio pozicija, svoriu bei dydžiu. Bet šiuos dalykus gali pajausti vairuotojas. 99 procentams keleivių tai yra „dzin“. 

Vairuotojui „Panamera“ sudarytos visos sąlygos jaustis kaip „Carrera“ – sėdynės pozicija labai žema, vairas ir visi valdymo prietaisai išdėstyti taip, kad nekyla abejonių, kodėl kažkas yra vienoje, o ne kitoje vietoje. Tik kad variklis priekyje, o ne gale ir garso izoliacija yra labai gera – nėra ne tik „besivejančio variklio“ garso iš automobilio galo, bet ir absoliučiai jokio triukšmo. Kol neįjungtas „Sport“ režimas. 

„Sport“ režimas yra kiekviename „Porsche“ automobilyje. Nors jie taip pat turi XXI amžiaus kvailystę „Start-Stop“ sistemą, sportiškumo „Porsche“ neprarado nei viename modelyje – tai lieka šios markės DNR. Lyderiavimą sportiškų kupė segmente vokiečiai pamažu keičia į pirmaujančio rolę sportiškų visureigių bei keturdurių automobilių lygmenyje. Pokyčiai yra gerai. Net ir tokiam tradicijų puoselėtojui kaip „Porsche“.

Teksto autorius: Paulius Sviklas/GAZAS.LT