Automobilių padangų pasirinkimas yra didesnis nei daugelio kitų produktų. Kaip išsirinkti būtent tai, ko reikia vairuotojui, nėra paprasta – poreikiai kartais yra kitokie nei finansinės galimybės, tad žmonės kartais nusprendžia žieminėmis padangomis važinėti visą vasarą ar įsigyti pačias pigiausias vasarines padangas. Pardavėjų ir eismo specialistų teigimu, toks elgesys ne tik nėra saugus, bet ir taupyti nepadeda.

Bendrovės „Juta“ vadovas Audrius Gelžinis neslėpė, kad vasarines padangas reikia rinktis ne tik pagal finansines galimybes, bet ir pagal poreikį. Žmogus turi žinoti, ko jis tikisi iš padangos ir kur ketina dažniausiai važinėti.

„Pirkti pačią pigiausią padangą ir ją pirkti neaišku kur yra pats blogiausias variantas. Išimtis būtų tik tuomet, jei žmogus išvažiuotų į gatvę vos kelis kartus per sezoną, o ir jo mašina būtų pigesnė nei tos keturios padangos.

Aktyviam važinėjimui su normaliu automobiliu reikia kokybiškų ir gerų padangų. Žmogus turi žinoti, ar jis važiuos gerais keliais, ar žvyrkeliais. Pirkėjas turi pasakyti, ar jam svarbu, kad automobilis būtų gerai valdomas šlapiame kelyje, ar jam svarbu tyla važiuojant dideliu greičiu. Pirkdamas vasarinę padangą žmogus turėtų atkreipti dėmesį į etiketę. Ten yra patys pagrindiniai kriterijai, kurių dažniausiai pakanka įprastam vairuotojui. Ten yra triukšmingumas, ekonomiškumas ir stabdymas esant šlapiai kelio dangai“, – pabrėžia A.Gelžinis.

Saugumas kainuoja

Pasak padangų parduotuvių ir servisų tinklo „Melga“ vadovo Erlando Gintnerio, ypatingą dėmesį vasarinėms padangoms turėtų skirti žmonės, kurie šiltuoju metu laiku važinėja itin daug tiek dieną, tiek naktį. Anot jo, tik geros vasarinės padangos gali užtikrinti saugumą ekstremaliose situacijose.

„Yra žmonių, kurie važiuoja didelius atstumus įvairiu paros metu. Savaime aišku, kad jiems reikia labai gerų padangų. Viskas yra susiję su paties vairuotojo ir jo keleivių gyvybe. Kokybiška vasarinė padanga esant kritinei situacijai padės greičiau sustoti ar ekstremaliau manevruoti ir taip išvengti susidūrimo su žvėrimi ar kita kliūtimi. Apie tai visada siūlome pagalvoti, nors kartais žmonės ir nelabai nori apie tai mąstyti“, – kalba E.Gintneris.

Žieminės padangos vasarą – taupymo nėra

Dalis vairuotojų tiek žiemą, tiek vasarą važinėja tomis pačiomis padangomis. Tokie vairuotojai tvirtina, kad šitaip sutaupo, mat visus metus naudojamų padangų jiems užtenka keliems sezonams, o ir papildomais rūpesčiais dėl padangų keitimo užsiimti nereikia.

Taip besielgiantiems vairuotojams E.Gintneris siūlo pagalvoti, ar verta šitaip taupyti, kuomet eismo įvykis gali kainuoti kelis kartus brangiau ir turėti negrįžtamų pasekmių.

„Žieminės padangos yra skirtos visai kitoms temperatūroms. Su vasarinėmis padangomis žiemą juk nevažinėjame. Kodėl turėtume su žieminėmis važinėti vasarą? Yra atlikta daug bandymų, kurių metu vasarą lygintos žieminės ir vasarinės padangos. Savybės skiriasi drastiškai. Ir stabdymo kelias, ir manevravimas. Keistas žmonių taupymas. Palyginti galime ir su batais. Su žieminiais batais vasarą nevaikštome – nekomfortabilu. Aišku, mašina važiuos vasarą ir su žieminėmis padangomis, bet kai reikės staiga sustoti prie perėjos, gali kelių metrų ir pristigti. Juk gamintojai investuoja milijonus į vasarinių padangų gamybą ir bandymus ne veltui“, – aiškina E.Gintneris.

Konkrečiai Lietuvai skirtų padangų negamina niekas

„Egzotikos“ vadovas Rokas Lipeikis teigia, kad Lietuvos kelių specifika yra visai kitokia, nei Europos, o konkrečiai mūsų šaliai pritaikytų padangų nekuria joks gamintojas.

„Jei Vokietijai aktualu ekonomiška, specifinio karkaso padanga, tai Lietuvoje efektas gali būti priešingas, nes padanga nėra tokia ištverminga ir pravažiavus per Kauno ar Vilniaus duobes iš jos ne kažkas ir lieka. Mums Lietuvoje reikalingos ne pačios elastingiausios ir lengviausios, bet kiek tvirtesnės padangos, sustiprintu karkasu. Reikia suvokti, kad mes esame per maža, specifinė rinka ir niekas konkrečiai mums padangų negamins“, – sako R.Lipeikis.

Bandymas sutaupyti virsta bereikalingomis išlaidomis

Pašnekovas sako, kad neretai žmonės į prekybos vietą ateina tik pasidomėti padangomis, bet jas perka internete, kur randa šiek tiek pigesnių pasiūlymų. Anot verslininko, tokie pirkėjai bendroje sumoje vis tiek išleidžia daugiau, nes gaišta savo laiką ir važinėdami naudoja degalus.

„Būna, kad parduotuvėje toks klientas pusę valandos sugaišina pardavėją, tada grįžta namo ir žiūri, ar gali kur nors nusipirkti vienu euru pigiau. Žmogus nevertina savo laiko ir taip pat patiria išlaidų. Ne visada toks pirkėjas sutaupo. Kur kas paprasčiau ir pigiau yra padangas pirkti parduotuvėje ir čia pat jos bus sumontuotos. Nereikės švaistyti laiko ieškant pigesnių pasiūlymų, paskui važiuoti kažkur tas padangas susimontuoti. Tiesiog kai kurių žmonių mąstymas kiek senoviškas“, – kalba R.Lipeikis.

Verslininkas prabilo ir apie padangas, kurios pardavinėjamos didžiuosiuose prekybos centruose. Ten, pasak R.Lipeikio, yra ir labai aukštos kokybės padangų, bet yra ir pačių pigiausių.

„Prekybos centrai dažnai stengiasi turėti patį pigiausią gaminį. Kaina ir kokybė dažniausiai yra labai susiję dalykai, tad pats pigiausias gaminys ir yra pigiausias visomis prasmėmis. Ten ir konsultacijos negausite.

Bet jei kam nors reikia pigiausio daikto nuvažiuoti nuo taško A iki taško B, kodėl gi ne. Tiesiog reikia viską apsvarstyti. Galbūt už tą pačią kainą galite važiuoti ir su „Premium“ segmento padangomis. Jei padanga pigi lentynoje, dar nereiškia, kad ji bus pigi eksploatuojant“, – atskleidė R.Lipeikis.

Ar sandėlyje pagulėjusios padangos yra blogesnės už naujas?

R.Lipeikis paminėjo, kad žmonės įtikėję klaidingais mitais dėl padangų amžiaus. Pasak verslininko, įvairių gandų prisiklausę pirkėjai parduotuvėse dažnai dedasi ypatingais padangų žinovais ir prašo vos prieš kelias savaites pagamintų padangų.

„Kartais pirkėjai nustebina savo „žiniomis“. Pagal tokią logiką pravažiavus su nauja padanga dvi ar tris savaites ji pasens labiau nei metus sandėliuota. Jei žmogui netinka metus ar dvejus sandėliuota padanga, tai logiška būtų naują padangą išmesti pavažinėjus porą mėnesių. Tai yra juokingas mitas. Padanga sandėlyje neparanda nieko, nes jos neveikia saulė, drėgmė, temperatūrų skirtumai. Gumos degradacija vyksta tada, kai ji yra eksploatuojama.

Tokius bandymus su naujomis keletą metų sandėliuotomis padangomis yra atlikęs „Michelin“ gamintojas ir testo rezultatai buvo vienodi tiek prieš ketverius metus pagamintų, tiek naujų tokių pačių padangų. Skirtumas nesiekia net vieno procento. Tai juokingiausia „antis“, paleista rinkoje. Ją dažniausiai į galvą įsikala žmonės iš provincijos. Kartais žmonės tuo taip šventai įsitikinę, kad mes net nekreipiame į tai dėmesio. Net gamintojai kartais klausia, kas pas jus Lietuvoje pasidarė su padangų amžiaus akcentavimu“, – su šypsena kalba R.Lipeikis.

Lenktynininkas taip pat prabilo ir apie padangoms pinigus taupančius ir visus metus žieminėmis padangomis važinėjančius vairuotojus. Anot verslininko, žieminės padangos sukurtos taip, kad kuo greičiau sušiltų. Vasarinės – kad geriau aušintųsi.

Jei žieminė padanga vasarą perkaista, o prie sankryžos reikia ekstremaliai stabdyti, didelė tikimybė, kad „pabučiuosite į užpakalį“ priekyje esančiam automobiliui, kuris ekstremaliai stabdė naudodamas vasarines padangas.

„Žmonės daug praranda, nors ir galvoja, kad taupo. Žieminės gumos savybės vasarą yra prastesnės. Padanga neekonomiška, greičiau dyla. Tokiu atveju nėra sutaupoma. Racionaliau yra padangas keisti. Sprendimas padangų nekeisti ekonominio efekto neturi. Dažniau tai yra minusas“, – aiškina R.Lipeikis.

Straipsnio autorius: Tomas Markelevičius