Lietuvos susisiekimo ministerija pranešė, jog eismo įvykyje smarkiai nukentėjus automobiliui ar priekabai bus privaloma atlikti transporto priemonės techninę apžiūrą, net jei jos galiojimas dar nebus nepasibaigęs. Teigiama, kad po eismo įvykių, kurių metu buvo suveikusios oro pagalvės, deformuotas automobilio rėmas arba pažeista stabdžių ar vairo sistema, po remonto bus privaloma atlikti techninę apžiūrą.

Po avarijos automobiliui uždrausti dalyvauti eisme gali policija arba draudikai – jie gali tiesiog panaikinti techninės apžiūros galiojimą. Policija techninę apžiūrą gali atimti dėl tokių stambių defektų, kaip sugadinti pagrindiniai stabdžiai, neveikiantis vairo mechanizmas ir t.t. Visi jie buvo nurodyti nuo 2014 liepos 1 dienos įsigaliojusiuose pakeitimuose.

Tuo tarpu draudikų ekspertai panaikina TA ir registraciją automobiliams, kuriuos remontuoti ekonomiškai netikslinga. Netikslingas remontas nustatomas tada, kai remonto kaina siekia 75 proc. automobilio vertės. Bandant antram gyvenimui prikelti tokius automobilius, įvesti papildomi barjerai – automobiliui atlikus atkuriamąjį remontą bei norint ir toliau jį eksploatuoti, bus privaloma atlikti ekspertizę ir tik po jos bus leidžiama praeiti techninę apžiūrą. 

Autoplius.lt plėtros vadovas Viktoras Daukšas pastebi, kad toks įstatymas turi spragų: „Įstatymas reikalingas, tačiau įvestas paskubomis. Nėra aišku pagal kokią tvarką avarijos atveju policija gali panaikinti techninę apžiūrą. Mažesnė problema, tačiau vis tiek kyla dėl ekspertizės atlikimo tvarkos.“ 

Ekspertizės metu turi būti nustatoma, ar automobilis suremontuotas tvarkingai ir ar jo dalyvavimas eisme nekelia pavojaus. 

„Visgi, tai veikia tik tuo atveju, kada ne draudikai, o policija panaikina techninę apžiūrą. Tuo tarpu tikslios tvarkos, ką dėl automobilio ekspertizės turi daryti tas vairuotojas, kurio automobilio techninę apžiūrą panaikino draudikai – nėra, todėl praktikoje ekspertizė neatliekama“, – aiškina V.Daukšas.

Pateiksime pavyzdį iš užsienio. Didžiojoje Britanijoje automobilius po avarijų įvertinę ekspertai suteikia jiems kategorijas – A, B, C arba D. B ir A kategorijoms priskirti automobiliai nebegali būti naudojami keliuose. C kategorijos atveju, po remonto automobilis turi būti patikrintas – jam privalo būti atlikta ekspertizė ir tik tada tai transporto priemonei bus leista dalyvauti eisme. Pripažinus D kategoriją, transporto priemonės pažeidimai pripažįstami silpnais, nekeliančiais pavojaus.

Eksperto teigimu, per 2014 metus Lietuvoje užregistruotos 3325 avarijos. „Iš tų 3325 avarijų, net 43,5 proc. buvo susidūrimai, o beveik 10 proc. – apvirtimai. Nesunku suskaičiuoti, kad apgadintų automobilių skaičius siekia apie 3,3 tūkst. Visgi, pasakyti kiek automobilių per metus dėl patirtų avarijų netektų techninės apžiūros – sunku“. Akivaizdu, kad padidėjęs automobilių srautas atneš šiokio tokio papildomo pelno techninę apžiūrą atliekančioms įmonėms.

„Iš kitos pusės, tai lyg garantija, kad po avarijos suremontuotas automobilis nekels pavojaus eismo dalyviams. Įsivaizduokite, kokios gali būti pasekmės, jeigu gatvėse važinės automobiliai, kurių per avariją apgadinta stabdžių sistema buvo suremontuota netinkamai. Iki šiol suremontuotas automobilis su vienu nestabdančiu ratu galėjo važinėti iki techninės apžiūros galiojimo pabaigos, tačiau per tą laiką gali pasitaikyti ne viena ekstremali situacija, o dėl stabdžių defekto avarijos padariniai gali būti katastrofiški“, – tvirtina V.Daukšas.