Abejoju ar yra nors vienas žmogus, kuris nežino tokio gamintojo, kaip „Mini“. Na, gal yra tokių, kurie apskritai automobiliais nesidomi, tačiau bet kuris žmogus, kurio pasaulyje nors kartais šmėsčioja transporto priemonės, šį gamintoją tikrai žino. Turbūt net žino, kad jį pradėjo gaminti britai. Tačiau retas žino nuo ko viskas prasidėjo ir kodėl net 40 metų šis automobilis buvo viena iš transporto pasaulio ikonų.

Nuo pat gamybos pradžios 1959 metais iki pabaigos 2000 metais – originalusis „Mini“ buvo išties populiarus. Per šiuos gamybos metus pasikeitė 3 koncerno savininkai, o automobilis buvo gaminamas net 11 skirtingų šalių: Ispanijoje, Australijoje, Italijoje, Pietų Afrikoje, Venesueloje, Jugoslavijoje, Portugalijoje, Maltoje, Belgijoje, Čilėje ir Urugvajuje. Tačiau ne tik pirkėjų širdyse, bet ir trasoje „Mini“ buvo sėkmingas. Prie to ypač prisidėjo John Cooper.

Istorija prasideda po Sueco kanalo krizės 1957 metais. Pokario metu Jungtinė Karalystė normavo tiek degalų kiekį, tiek didelių, kurui rajų automobilių pardavimą. Tuo tarpu maži, kompaktiški automobiliai vis labiau populiarėjo.

BMC (British Motor Corporation) tuo metu vadovavo Leonard Lord. Tai buvo žmogus, kuris tiesiog niekino nepatrauklius ir prastai valdomus kompaktinius automobilius, todėl vieną dieną nusprendė, kad atėjo laikas sukurti teisingą kompaktinės klasės automobilį. Savo komandai jis davė keletą pagrindinių dizaino bei dydžio nurodymų. Automobilis privalėjo tilpti į 3 metrų ilgio, 1,2 metro aukščio ir 1,2 metro pločio dėžę, o iš 3 metrų ilgio, net 1,8 metro turėjo būti skirta keleivių erdvei. Taip pat dėl taupymo sumetimų Leonard Lord nurodė panaudoti jau turimą variklį.

Šio projekto ėmėsi anglų – graikų kilmės dizaineris Alec Issigonis. Jis paėmė jau turimą variklį ir pasuko jį skersai, taip padarydamas, kad jis užimtų dar mažiau vietos. O jo bičiulis Alex Moulton suprojektavo efektyvią, tačiau kompaktišką ir nebrangią važiuoklę.

Jų projektas gavosi net labai vykęs. Dėl naujo išdėstymo variklio skyriuje, naujos pakabos ir ratų, kurie buvo kiek įmanoma labiau nustumti į kėbulo kraštus, „Mini“ viduje galėjo tilpti keturi žmonės, o pats automobilis turėjo puikų svorio pasiskirstymą bei sukibimą su danga ir buvo ypač vikrus. Tiesa, Alec Issgonis buvo užkietėjęs rūkorius, kuris važiuodamas nemėgo klausytis muzikos, tad pirmieji „Mini“ neturėjo radijo, tačiau turėjo pelenines. Kaip patys suprantat – automobilių pasaulis anuomet buvo visiškai kitoks nei dabar.

Naujojo „Mini“ serijinė gamyba prasidėjo 1959 metais. Tai buvo mažas, dviejų durų hečbekas už sąžiningą kainą. Kas leido gamintojui išlaikyti mažą kainą? Na, tai matosi vien pažiūrėjus į kėbulą ir tokias detales, kaip nepaslėpti durų vyriai ar suvirinimo vietos. O septintajame dešimtmetyje pasirodę „Mini“ su dviejų durų furgono, dviejų durų pikapo ir kabrioleto kėbulais dar labiau padidino ir taip gerus modelio pardavimus.

Vienu metu gamintojas siūlė ir bekelei skirtą „Mini Moke“, kuris priminė sumažintą „Wrangler“ versiją, tačiau pirkėjams šis modelis taip ir neprigijo.

Šeštasis dešimtmetis „Mini“ buvo aukso amžius. Bėgant metams šį automobilį pradėjo pirkti įvairios garsenybės ir jis labai greitai tapo pop kultūros dalimi. Nors grasenybės, matomos šiuose automobiliuose, puikiai prisidėjo prie modelio pardavimų, tiesa ta, kad jis tiesiog buvo pristatytas tinkamu laiku, mažas, nebrangus, smagus vairuoti ir kupinas charakterio. O puikus „Mini“ dizainas kvapą užgniaužia jį pamačius ir šiandien.

Šeštajame ir septintajame dešimtmečiuose „Mini“ buvo toks populiarus, kad jį buvo galima pamatyti ne tik gatvėse, bet ir televizijos laidose bei filmuose. Turbūt žymiausias jų - „Itališkas apiplėšimas“ (The Italian Job). Tai 1967 metų filmas apie nusikaltėlių gaują, kuri vagia aukso luitus. Pačioje filmo kulminacijoje herojai bėga nuo persekiotojų maksimaliu greičiu, Turino gatvėmis. Pabėgimui naudojami trys „Mini“ automobiliai – baltas, raudonas ir mėlynas. Šis filmas stipriai prisidėjo prie modelio populiarumo. O 2003 metais išleista atnaujinta filmo versija padėjo populiarinti naujos kartos „Mini“ pasirodžiusį 2002 metais.

Tam tikru istorijos etapu „Mini“ pakliuvo į lenktynininko, automobilių gamintojo ir Alec Issgonis draugo John Cooper akiratį. Pastarasis įžvelgė stiprų šio modelio potencialą ir nieko nelaukdamas ėmėsi tobulinimo darbų. Jis padidino variklio galią, sumontavo trumpesnio perdavimo greičių dėžę, leidusią automobiliui greičiau įsibėgėti ir priekinius diskinius stabdžius. Taip gimė „Mini Cooper”. Į gamybą buvo išleista 1000 šių automobilių, tam, kad būtų laikomasi homologacijos taisyklių ir su „Mini Cooper“ būtų galima dalyvauti „Group 2“ ralio varžybose.

1963 – 1964 metų Monte Carlo ralyje „Mini“ vairavo Paddy Hopkirk. „Mini“ ir Paddy duetas, aplenkęs absoliučiai visus konkurentus užėmė pirmąją vietą. Ne tik savo klasėje, o ir bendroje įskaitoje. Tiek vienas, tiek kitas tapo legendomis vos per vieną naktį.

Sekančių metų sezone „Mini“ taip pat triumfavo. Tik už jo vairo sėdėjo kita ralio legenda – Timo Makinen. O pirmą vietą automobilis laimėjo varžybose, kuriose oro sąlygos buvo tokios prastos, kad finišą pasiekė vos 35 dalyviai iš 237. Ir tai buvo tik pradžia. Bėgant metams „Mini“ tęsė savo pasirodymą įvairiose lenktynėse. O savo karjeras, sėdėdami būtent už „Mini“ vairo pradėjo tokie lenktynininkai, kaip Niki Lauda, James Hunt, Jackie Stewart ir Graham Hill.

Na, o po 4 gamybos dešimtmečių, 2000 metų spalio mėnesį nuo konvėjerio nuriedėjo paskutinis originalus, septintos kartos „Mini Cooper Sport“. Per 41 gamybos metus buvo parduota daugiau nei 5 milijonai šių automobilių. O 1981 metais „Mini“ vis dar buvo tarp top 10 perkamiausių automobilių Didžiojoje Britanijoje. Tai yra įspūdinga turint omenyje, kad modeliui tais metais buvo jau dvidešimt vieneri.

Įvairiose apklausose ir straipsniuose visame pasaulyje „Mini“ yra įvardijamas, kaip antras svarbiausias istorijoje automobilis po „Ford Model T“. Ir tai puikiai įrodo 2000 metais vykę oficialūs „Amžiaus automobilio“ (COTC) rinkimai, kuriuose pirmoji vieta buvo skirta būtent „Model T“, o antroji – „Mini“. Pastarasis aplenkė net tokius automobilius, kaip „Volkswagen Beetle“ ir „Porsche 911“.

Galite mėgti „Mini“, galite jų nekęsti, tačiau negalima paneigti fakto, kad šis modelis buvo vienas iš tų, kurie turėjo labai stiprią įtaką automobilių gamybos raidai. Nors tai nebuvo pirmasis pasaulyje priekiniais ratais varomas automobilis, „Mini“ išpopuliarino kitokio tipo variklio elementų ir važiuoklės išdėstymą bei įrodė jų efektyvumą kompaktiškame, ekonomiškame automobilyje. Ir, žinoma, parodė, kad galinė varanti ašis ne visuomet yra geriausias sprendimas.

Dabar „Mini“ priklauso BMW koncernui. Patys automobiliai jau gerokai pasikeitę savo kėbulo dizainu ir variklio galimybėmis, tačiau gatvėse jie vis dar tokie pat žaismingi ir neįtikėtinai vikrūs. O dabar jau galima įsigyti ir elektra varomą „Mini“!

Jei ši istorija suvirpino jūsų širdį ir pradėjote galvoti apie „Mini” savo garaže - paspaudę ant nuorodos rasite visus Autoplius.lt parduodamus „Mini Cooper“ automobilius: https://bit.ly/3Jq7J5I