Daugelis, išgirdęs žodį „Porsche“, įsivaizduoja prabangujį visureigį „Cayenne“, sportiškąjį 911 ar bet kurį kitą „Porsche“ sukurtą automobilį. Ne visi žino, kad „Porsche“ – vokiečio automobilių kūrėjo pavardė.

Neturėdamas jokio aukštesnio technikos mokslų išsilavinimo, Ferdinandas Porsche padėjo naciams laimėti ne vieną mūšį karo lauke ir suprojektavo daugybę automobilių. Jo įkurta automobilių gamykla ir jos gaminiai nepalieka abejingų. 

F.Porsche vertinamas kaip vienas svarbiausių ir įtakingiausių automobilių kūrėjų XX a. Jo vardas susijęs ne tik su „Porsche“, bet ir su „Volkswagen“, „Daimler-Benz“ („Mercedes-Benz“ pirmtakas), „Auto Union“ („Audi“ pirmtakas). 

Koks buvo automobilių genijaus gyvenimas? Ką jis tokio padarė, kad nacistinėje Vokietijoje buvo vadinamas didžiuoju vokiečių inžinieriumi? Kodėl po karo F.Porsche buvo „apgyvendintas“ belangėje? 

F.Porsche gimė 1875 m. rugsėjo 3 d. Vratislavice, tuometinėje Austrijos-Vengrijos imperijoje. F.Porsche jau nuo mažų dienų rodė didelį susidomėjimą mechanika. Dieną padėdamas tėvui dirbtuvėse, naktį mokėsi mechanikos mokykloje, laisvalaikiu paslapčia įsmukdamas į mechanikos universiteto paskaitas Vienoje. Būtent toks buvo vieno geriausių automobilių kūrėjų išsilavinimas. 

To pakako, kad būdamas 18 metų F.Porsche sukonstruotų pirmąjį savo elektromobilį. Jo principas buvo visai paprastas – benzininis variklis suka generatorių, kuris tiekia elektrą į ratus, tokiu būdu priversdamas automobilį judėti. 

1898 metais pradėjęs dirbti „Jacob Lohner and Company“ kartu su kolegomis sukonstravo pirmąją savo transporto priemonę – karietą, kuri vežiojo ne šiaip turtingus ponus, bet Austrijos imperatorių Pranciškų Juozapą I. Ant kiekvieno karietos komponento buvo įspaustas nedidelis užrašas P1, kuris reiškė pirmąjį F.Porsche gaminį. 

Neapsirikite, tai ne arklio traukiama karieta. Ši karieta turėjo elektrines baterijas prie dviejų ratų, vėliau primontuotos dar dvi baterijos ir galutinis produktas – viena pirmųjų pasaulyje visais ratais varoma transporto priemonė. 

Žinoma, toks agregatas turėjo daug minusų. Nors pasaulinėje Paryžiaus parodoje tokia transporto priemonė sulaukė daugybės pagyrų, tačiau mažai kas pastebėjo, kad bendra automobilio masė siekia 1800 kilogramų, dėl ko ši naujoviška karieta buvo beveik bevertė kelionėje į kalną. O ir nuvažiuojamas atstumas palyginti nedidelis – apie 78 kilometrai. Tačiau automobilis išvystydavo tada dar neįprastą 33 kilometrų per valandą greitį. 

Vėliau, po metų, pasirodė ir kita šio automobilio modifikacija – įtaisytas vidaus degimo variklis, kuris, drauge su elektriniu varikliu, suko arba priekinius, arba galinius automobilio ratus, priklausomai nuo modelio. 

Tai buvo pirmasis pasaulyje hibridinis automobilis. Su šia mašina F.Porsche dalyvavo Ekselbergo ralyje 1901 metais, o taip pat pagerino kelis greičio rekordus Austrijoje. Geriausias F.Porsche pasiektas rezultatas – 56 kilometrų per valandą greitis. Įdomu tai, kad šis automobilis buvo paliktas likimo valioje. Šių metų pradžioje automobilis buvo atrastas daržinėje, Austrijoje, kur jį laikas naikino nuo 1902 metų.

1931-aisiais kartu su buvusiais bendradarbiais iš buvusių darboviečių ir sūnumi Ferry Porsche, Ferdinandas įkūrė „Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau“ – „Porsche Dizainai ir variklių bei automobilių konsultacijos paslaugos“. 

Gamyklos darbuotojai kūrė automobilių prototipus „Audi“ protėviui – įmonei „Wanderer“. Augant užsakymų skaičiui, F.Porsche nusprendė kurti automobilius pats. Vienas tokių – automobilio konceptas, kurtas prieš kelis metus dirbant „Daimler-Benz“ gamykloje Štutgarte. Kitas automobilių ir motociklų gamintojas „Zündapp“ sutiko finansuoti šį projektą, tačiau prarado susidomėjimą, kai pastariesiems ėmė sektis motociklų gamyboje. 

Vėliau F.Porsche įkūrė dar vieną kompaniją, kadangi norėjo sukurti greitą automobilį. Taip gimė „Hochlestungs Motor GmbH“ (didelės galios varikliai, – vok.). F.Porsche užsibrėžė sukurti sportinį automobilį, pagal Makso Wagnerio „Benz Tropfenwagen“ 1923 metų konceptą. Su šiuo automobiliu prasidėjo ir formulės istorija. F.Porsche sukūrė „P-Wagen“ automobilį, kuris atitiko tų metų sportinio automobilio reikalavimus – ne didesnis nei 750 kilogramų svoris be vairuotojo, degalų, tepalų, vandens ir padangų.

Tačiau šias ambicijas ir projektus inžinierius privalėjo užmiršti – 1933 metais, atėjus į valdžią Adolfui Hitleriui, F.Porsche pradėjo kurti projektus, palankius fiureriui. Vienas tokių projektų – visiems gerai žinomas „vabalas“, nukopijuotas nuo automobilių gamintojo Hanso Ledwinkos „Tatra V570“ ir „Tatra 97“. Teismo procesas dėl plagiato buvo atšauktas dėl Čekoslovakijos okupacijos, o atlyginimą už plagiatą „Volkswagen“ sumokėjo tik po II-ojo pasaulinio karo. 

Nuo to laiko, kai F.Porsche pradėjo dirbti naciams, jis buvo garbinamas didžiojo vokiečių inžinieriaus vardu. Aplinkybių verčiamas, F.Porsche 1934 metais priėmė Vokietijos pilietybę, atsisakydamas Čekoslovakijos pilietybės, o jau 1937 metais įstojo į nacių partiją, SS. Vos po metų „Volkswagen“ gamykloje apsaugos darbuotojai ir vairuotojai buvo SS karininkai, o pats F.Porsche 1942 metais pasiekė „SS-Oberfuhrer“ karinį laipsnį ir gavo keletą karo apdovanojimų. Tarp jo sukurtų žaisliukų naciams – tankas „Tiger P“, prieštankinis agregatas „Panzerjäger Tiger“, karinis visureigis „Volkswagen Kübelwagen“ ir automobilis – amfibija „Volkswagen Schwimmwagen“.

Po karo F.Porsche, jo sūnus Ferry ir keletas kitų šeimos narių buvo suimti ir apkaltinti karo nusikaltimais. Nors Ferry pavyko išvengti kalėjimo, jo tėvas sėdėjo trijuose skirtinguose kalėjimuose Prancūzijoje. F.Porsche esant kalėjime, jo sūnus Ferry stengėsi neapleisti šeimos verslo. 

Bilietą iš kalėjimo savo tėvui parūpino pats Ferry Porsche, įvykdęs italų užsakymą sukurti lenktyninį automobilį „Type 360 Cisitia“. Nors šiuo automobiliu niekas taip ir neįvažiavo į lenktynių trasą, už gautus pinigus Ferry išpirko savo šeimą iš kalėjimo. 

Pirmasis automobilis, kuris jau buvo paženklintas iki šių dienų išlikusiu „Porsche“ logotipu, buvo „Porsche 356“. Iš viso buvo pagaminti 49 egzemplioriai, kuriuos Ferry su savo komanda surinko beveik vien rankomis sename tvarte Karintijoje, Austrijoje, kur įmonė persikėlė iš Štutgarto karo metais, siekdama išvengti lėktuvų bombų. 

1949 metais iš kalėjimo grįžęs F.Porsche siekė sudaryti sutartį su „Volkswagen“ serijinio „Porsche 356“ gamybai. Sutartis buvo įvykdyta ir jau po kelerių metų „Volkswagen“ iškepė per 1 500 modelių, o per visą gaminimo laiką, 17 metų, jų jau buvo apie 78 000. 

Po kelerių metų „Volkswagen“ samdydavo F.Porsche konsultacijoms kuriant naujus modelius, o jis vis gaudavo išmokas už parduodamus „vabalus“ – „Volkswagen Beetle Type I“. Tai sukrovė jam didelius pinigus. 1950 metais apsilankęs „Volkswagen“ gamykloje, F.Porsche visą laiką praleido šnekučiuodamasis apie „vabalo“ ateitį su Heinrichu Norhofu – tuometiniu įmonės vadovu. Po kelerių savaičių F.Porsche patyrė insultą ir mirė 1951 metų sausio 30 dieną.

1996 metais jo pavardė įrašyta į Tarptautinę automobilių sporto šlovės galeriją, o 1999 metais F.Porsche pripažintas amžiaus automobilių konstruktoriumi.