Stebintys ralio varžybas pro fotoaparato ar kameros objektyvus žino – ne kiekvienas bolidas yra vienodai fotogeniškas. Be abejo, įtakos turi ir aplinka – baltas žiemiškas fonas lenktyninius automobilius išryškina gerokai labiau nei žaliuojantis miškas. Tačiau ar kada susimąstėte, kodėl vienus lenktynininkus publika palaiko labiau nei kitus netgi jų nepažinodama?

„Žiūrėdami lenktynes greičio ruožuose daugiausia informacijos gauname per vaizdus, t. y. mūsų akys fiksuoja atlekiančius automobilius ir jų spalvas. Ir nors egzistuoja bendrai priimti spalvų reikšmių vertinimai, mūsų pasąmonėje kiekviena spalva ar spalvų derinys sukelia nevienodas asociacijas, – sako psichologė Karolina Vitkutė, paklausta ar gali lenktyninių automobilių spalvos lemti ralio žiūrovų simpatijas ekipažams. – Spalva yra pojūtis, gaunamas per regą, o tai, kaip mes ją suvokiame, priklauso ir nuo lyties, ir nuo amžiaus, ir netgi nuo vaikystės prisiminimų, kurie nesąmoningai atgyja pamačius vieną ar kitą spalvą. Pagal spalvas galime spręsti apie žmogaus charakterį, nuotaiką, požiūrį, o kadangi esame linkę simpatizuoti į save panašiems žmonėms, tad ir spalvų pasirinkimas gali intuityviai turėti įtakos mūsų nuomonei apie kitą žmogų.“

Spalvas ne tik suvokiame, bet ir matome skirtingai. Greičiausiai pastebime ryškias spalvas – raudoną, oranžinę, geltoną, žalią. Raudona spalva kelia susijaudinimą ir veikia kaip dirgiklis, atkreipia mūsų dėmesį. Raudoni automobiliai labiausiai siejasi su rizika ir greičiu – ne veltui jau bemaž šimtmetį populiariausia „Ferrari“ spalva – „race red“ (lenktynių raudona).

Bene ištikimiausiu raudonos spalvos gerbėju Lietuvos ralio trasose galima vadinti Martyną Samsoną, lenktyniaujantį su Mindaugu Varža. Jau kelis sezonus Martyną vis matome prie raudono automobilio vairo, nepriklausomai nuo to, ar tai BMW, ar „Subaru“.  Pasak psichologės K. Vitkutės, nors ši Martyno ištikimybė raudonos spalvos automobiliams galėtų būti prilyginta konservatyvumui, tačiau iš tiesų raudona tik išryškina jo charizmatišką ir drąsų vairavimo stilių bei asmenybę.

Skeptikai tuoj puls sakyti, kad ir taip viskas aišku, baltos spalvos automobilių dažai pigiausi, o dizainas priklauso nuo rėmėjų, ir nėra čia ko daugiau kalbėti. Iš dalies tai tiesa – ne vieno Lietuvos ralio lenktynininko automobilių dizainas paremtas jų rėmėjų spalvų deriniais. „Vis tik pirmą kartą ralį matantys žiūrovai spalvinę informaciją priima kitaip nei ralio žinovai ir „produktą renkasi pagal pakuotę“, – teigia K. Vitkutė.

Tyrimai parodė, jog ji didina produktyvumą ir mėlynos spalvos patalpoje sportininkai gali pasiekti geresnių rezultatų

Pvz. mėlynos ir geltonos spalvų deriniu marginti automobiliai simpatiją kelia visų amžiaus grupių žiūrovams: geltona – mėgstamiausia vaikų ir paauglių spalva, o mėlyną mėgsta visi. Šių spalvų derinys idealus tuo, jog geltona atkreipia dėmesį, o mėlyna asocijuojasi su pasitikėjimu. Beje, mėlyna spalva duotų naudos ir automobilio salone – tyrimai parodė, jog ji didina produktyvumą ir mėlynos spalvos patalpoje sportininkai gali pasiekti geresnių rezultatų.

Efektyviai dėmesį stimuliuoja ir raudonos, mėlynos bei baltos spalvų derinys, kokiu dekoruotas Dainiaus Matijošaičio su Mindaugu Čepuliu lenktyninis automobilis. Nors šis klasikinis spalvų derinys ir nėra toks ryškus, jis labai vyriškas, lakoniškas.

Prie rėmėjų spalvomis paremtų ralio automobilių dizainų reikia priskirti ir Vytauto Švedo su Žilvinu Sakalausku „Mitsubishi Lancer Evo X“. Kaip sakė Vytautas, tai visiškai racionalus sprendimas, nes spalvos ir grafika pritaikytos prie pagrindinio rėmėjo logotipo. O štai psichologė K. Vitkutė šio automobilio išvaizdoje įžvelgia nemažai savybių, būdingų lyderiui: „Toks spalvų derinys parodo protą, logiką, veržlumą, daug jausmų čia nėra.“

Pasak jos, nors manoma, kad neutralių spalvų (baltos, juodos, pilkos) automobilių vairuotojai kelyje atsargesni ir saugesni, balta – tinkamiausia spalva fonui, išryškinanti visas kitas spalvas ir jų derinius, ypač žiemą. Be to, balta spalva optiškai didina objektus, tad ir baltas automobilis, dekoruotas ryškių spalvų grafika, lenktynių trasoje atrodys ženkliai didesnis nei vienspalvis tamsus automobilis. Tarkime, Martyno Samuičio ir Ramūno Šaučikovo, jau ne pirmą sezoną startuojančių vis nauju „Mitsubishi Lancer Evo“, automobilių dizainas vis kinta, bet jų mėgiamas žalios, juodos ir baltos spalvų derinys išlieka ir rodo ne tik augimą bei pedantiškumą. Baltas pagrindas išryškina grafiką, dėl ko automobilis vizualiai atrodo didesnis ir grėsmingesnis.

„Jeigu palaikai konkretų ralistą, automobilio spalva tau nebesvarbi. Tačiau jeigu žiūrovas neturi savo favorito, didžiausia tikimybė papirkti publiką ir susilaukti dėmesio bei palaikymo yra lenktyniaujantiems išskirtiniais automobiliais, ir spalva tam padeda. Ralio automobilių dekorui vertėtų rinktis ryškias, energingas spalvas, kurios asocijuojasi su greičiu, veržlumu, jėga, pranašumu, – patarė K. Vitkutė. – Tačiau jei visi lenktyniaus geltonais ar raudonais automobiliais, daugiau dėmesio susilauks tas, kuris išsiskirs.“

Galima tik spėti, ar Joanos Survilaitės ir Vestos Survilienės rožinis „Mitsubishi Lancer Evo IX“ –vienintelis toks ralio automobilis Europos šalyse arba net ir visame pasaulyje, bet kad juo lenktyniaujančios merginos flirtuoja su žiūrovais – akivaizdu...

Straipsnio autorė: Goda Deksnytė