XX a. devintąjį dešimtmetį išgirdus žodį „turbo“ automobilių mėgėjų veidus išmušdavo raudonis. Dar ir šiandien BMW fanai raukosi, sakydami, kad grynakraujai M modeliai turi „alsuoti įprastai“. Trasoje išbandėme turbinomis „apginkluotų“ M3 ir M4 duetą.

Tabu sulaužytas. Nors dar prieš kelerius metus BMW M gamintojai prisiekinėjo, kad „galingiausia pasaulio raide“ pažymėti automobiliai niekada neturės turbinų ir keturių varančiųjų ratų, šių dienų tikrovė šią priesaiką panaikino. M modelių pradininkai dabar jau pensininkai, o štai BMW salonuose galima nusipirkti keturių ratų pavarą turinčius SUV su „M“ logotipu ir M5 su biturbininiu V8 varikliu. 

Nepaisant to, M modelių gerbėjai prieš tokią markės politiką aršiai protestuoja, tik jau visas šis reikalas akivaizdžiai yra per toli pažengęs. Štai M3 modelio V8 variklį „pavaduoja“ dvi turbinas turintis 6 cilindrų agregatas, kurio cilindrai išdėstyti viena eile. Tokį gamintojo sprendimą motyvavo ne tik noras pasiekti geresnes technines charakteristikas, bet ir mažesnės degalų sąnaudas. Ar tai išties yra jau taip blogai?

Iš tiesų ir mums artimesni yra „įprastai alsuojantys“ varikliai. Tai ką iš tiesų sugeba V8 motoras, kurį taip dievina M3 E90 gerbėjai, visuomet darė įspūdį. Sėdint prie naujausio M modelio vairo, rankos šiek tiek prakaituoja, keliai truputį suglebę, bet nejaučiam jokių didesnių lūkesčių. 

Išankstinės nuostatos? Be abejo, yra, vis dėlto suteikime M modelio inžinieriams šansą. Trijų litrų L6 variklis nėra tipinis kubatūros mažinimo kūrinys. Jo galingumas siekia 431 AG, jis varo vieną pažangiausių techniniu atžvilgiu BMW automobilių.

Pirmasis į trasą išvažiuoja M4. Gražus nevidonas. Auksinės spalvos dažai ties užapvalintomis kėbulo dalimis tiesiog žvilga, lyg gražios moters idealiai įdegęs kūnas. Manom, kad jei dabar šalia automobilio pasirodytų kokia nors milijonų vyrų geidžiama grožybė, jai tektų gerokai pasivaržyti su M4 dėl šių vyrų dėmesio. Bet tokia grožybė kažkaip nepasirodo, tad užvedam variklį, kuris pasisveikina su mumis savo nepakartojamu urzgesiu. Šis garsas nėra piktas, kaip M5 modelio, kuris – nors taip pat yra turbininis – turi V8 variklį. Nėra tai ir mechaninis ūžesys, kuriuo garsėja V6 motorai, kurių cilindrai yra vienoje eilėje. Tai kažkoks... sintetinis, sunkokai apibūdinamas garsas. Labiau remiksas. Šiurpuliukai nuo jo ant odos neatsiranda. 

Prieš pajudėdami iš vietos M4 modeliu, turim dilemą. Dviejų sankabų, septynių pavarų greičių dėžė turi šešis veikimo režimus: tris – D ir tris – S pozicijas. Ir dar mechaninį režimą, valdomą mentelėmis. 

Mygtukais galima reguliuoti variklio reakciją į įsibėgėjimą, amortizavimo kietumą ir vairo stiprintuvo darbą. Žinoma, viskas yra trijų „skonių“, nes kaip sako vokiečiai: aller guten Dinge sind drei – visų gerų dalykų turi būti po tris. Tačiau svarbiausia yra tai, kad visi režimai vienas nuo kito skiriasi. Labiausiai skirtumas jaučiamas pakaboje. Vienu metu ji gali beveik tobulai slopinti greitkelio nelygumus, o prireikus sukietėti taip, kad kėbulas pasvirtų tik minimaliai, o automobilis būtų maksimaliai kontroliuojamas. Įvažiavimo į trasą atkarpoje mūsų dėmesį patraukė ilga septintoji pavara – esant 150 km/h greičiui, apsukų matuoklio rodyklė vos peržengia 3000 aps./min. ribą. Vidutinės degalų sąnaudos neviršija 10 l/100 km – taupom degalus trasai. 

Praėjus vos penkioms minutėms po mūsų atvykimo – praplyšo debesys. Tai bent nesėkmė. Nusprendėm palaukti, kol baigsis dinamiškam pasivažinėjimui nepalankus oras. O laukdami sužinojome keletą įdomių dalykų apie šią M raide, bet skirtingais skaičiais paženklintą BMW porelę. Pavaros veleno – jis yra iš anglies pluošto – gamyba reikalavo nepaprasto tikslumo, be to, šis mazgas neturi vidurinės atramos ir yra 40 proc. lengvesnis nei pirmtako, todėl jam būdinga mažesnė inercija. Ašys yra lengvos ir sukonstruotos vadovaujantis lenktynėse įgyta patirtimi. Jos pagamintos iš kalto aliuminio, todėl užtikrina maksimaliai tikslų valdymą.

Na, štai, dangus jau išsigiedrijo. Į vis dar šlapią asfaltą išvažiuojam sistemas nustatę „griežčiausiu“ režimu, tik važiavimo stabilumo sistema lieka veikti vidutiniu MDM režimu. Elektronika leis ratams šiek tiek slysti ir greitai važiuoti, tačiau ji pagaus automobilį, jei šis kartais bandytų tapti nevaldomas. Žinoma, iki tam tikros ribos. 

Nepaisant tikrai didelių ambicijų ir su kiekvienu įveiktu ratu didėjančio adrenalino kiekio, mums nepavyksta išsiaiškinti, kur yra šios sistemos Achilo kulnas. M4 tiesiojoje brutaliai įsibėgėja. Prieš įveikiant posūkį stabdymo jėgą leidžiama tiksliai dozuoti – tiesa, keraminiai stabdžiai kainuoja tiek, kiek naujas „Ford Fiesta“, bet jie trasoje nepakeičiami. Be to, M4 stabdžiai yra stipresni nei M5! 

Vairo sistema galėtų daugiau ką pasakyti apie ratų kontaktą su asfaltu, bet ir taip M4  laikosi nustatytos trajektorijos lyg būtų priklijuotas. Tiksliai išvažiuoti iš posūkio padeda šalia užpakalinės ašies esantis aktyvus diferencialas, o variklis užtikrina „katapultavimosi“ galią kito posūkio link. Galia atiduodama palaipsniui, bet reikia būti labai atidžiam ir per staigiai nepaspausti akceleratoriaus paminos. Net važiuodamas sausu paviršiumi šis BMW sugeba „prabuksuoti“ 120 km/h greičiu... Ir toks važiavimo būdas jam patinka labiausiai. Išties, M raidė čia atsidūrė ne atsitiktinai.

Išvada

Nors M3 sveria truputį daugiau, jis yra ne mažiau laukinis nei M4 modelis. Taigi kurį automobilį rinktis, iš tiesų lemia tik poreikis ir skonis, nes abejuose automobiliuose slypi ta pati dinamiką mėgstanti esybė. Lenktynių trasose dresuotas automobilių duetas pasirodo esąs stulbinamai visapusiškas. Jais galima patogiai važinėti ir kasdien, ir drąsiai traukti į ilgas atostogų keliones. Daugelis vyresnio amžiaus pažįstamų vairuotojų prisipažįsta, kad jei galėtų garaže laikyti vieną automobilį iki gyvenimo pabaigos, tai tikrai būtų M3. Dabar jau žinau, kodėl jie taip sakė. 

Techniniai duomenys

BMW M3

Variklis – benzininis, L6 su dviem turbinomis ● Darbinis tūris – 2979 cm3 ● Maks. galia – 317 kW (431 AG) esant 5500–7300 aps./min. ● Maks. sukimo momentas – 550 Nm esant 1850–5500 aps./min. ● Pavarų dėžė – 7 laipsnių su dviguba sankaba* ● Ilgis/plotis/aukštis – 4671/1877/1424 mm ● Varantieji ratai – galiniai ● Bagažinės talpa – 480 l ● Automobilio svoris – 1560 kg ● Masės ir galios santykis – 3,6 kg/AG ● 0–100 km/h – per 4,1 s ● Maks. greitis – 250 km/h ● Vid. degalų sąnaudos – 8,3 l/100 km ● Degalų bako talpa – 60 l ● CO2 – 194 g/km ● Kaina – 253 900 litų

BMW M4

Variklis – benzininis, L6 su dviem turbinomis ● Darbinis tūris – 2979 cm3 ● Maks. galia – 317 kW (431 AG) esant 5500–7300 aps./min. ● Maks. sukimo momentas – 550 Nm esant 1850–5500 aps./min. ● Pavarų dėžė – 7 laipsnių su dviguba sankaba* ● Ilgis/plotis/aukštis – 4671/1870/1383 mm ● Varantieji ratai – galiniai ● Bagažinės talpa – 445 l ● Automobilio svoris – 1537 kg ● Masės ir galios santykis – 3,5 kg/AG ● 0–100 km/h – per 4,1 s ● Maks. greitis – 250 km/h ● Vid. degalų sąnaudos – 8,3 l/100 km ● Degalų bako talpa – 60 l ● CO2 – 194 g/km ● Kaina – 259 000 litų