Nors anksčiau užtamsintų automobilio langų mėgdavo „slėptis“ pasiturintys verslininkai ar jaunuoliai, lietuviai nėra linkę laikytis neigiamų stereotipų. Atvirkščiai, tamsinti automobilio stiklai daugeliui vairuotojų asocijuojasi su solidžia automobilio išvaizda ir asmens privatumu, todėl net 45,3 proc. Lietuvos vairuotojų automobilį tamsintų tik mažai pralaidžiomis (beveik juodomis) plėvelėmis. Tokius rezultatus atskleidė birželio mėnesį Pleveles.lt inicijuota apklausa, kurioje dalyvavo 1148 vairuotojai.

Tonuoti stiklus nusprendžia dėl solidžios išvaizdos

Šiandien galiojantys įstatymai leidžia ant priekinių stiklų klijuoti tik tokias plėveles, kurios nepažeistų stiklų šviesos pralaidumo reikalavimų. Tokių plėvelių, kurios apsaugo nuo akinimo, karščio ir telpa į reikalavimų rėmus, pasiūla yra, tačiau daugelis lietuvių prioritetą teikia tamsiai plėvelei, kuri stipriai pakeičia automobilio išvaizdą.

Tokį pasirinkimą apklausoje nurodė ne tik studentai, bet ir 44 proc. dirbančių bei skirtingą vairavimo stažą turinčių vairuotojų. 16,5 proc. apklausos dalyvių pažymėjo, jog stiklus tonuotų dėl solidžios automobilio išvaizdos,  15,4 proc. – privatumo, 14,7 proc. – apsaugos nuo prikaitimo, 12,7 proc.– akinimo nuo saulės. Respondentų sprendimui tamsinti automobilio stiklus mažiau įtakos turėtų apsauga nuo sužalojimo stiklo dužimo atveju, vagystės, salono blukimo.

Pasak Pleveles.lt vadovės Živilės Vaitkūnienės, tokie rezultatai visai nestebina, mat vairuotojai, nusprendę tamsinti automobilio stiklus plėvele, dažnai negali prieš tai ištestuoti jos funkcionalumo, tad pirmasis dalykas, dėl ko jie renkasi plėvelę, tai suteikiama išvaizda automobiliui. Tik po to seka kiti aspektai, kaip galimybė paslėpti ant užpakalinės sėdynės esančius daiktus nuo praeivių, privatumas, apsauga nuo prikaitimo.

Tamsinti savarankiškai ryžtasi retai

Remiantis apklausos rezultatais, gatvėje tamsintais stiklais važinėja kone kas antras automobilis. Apklausoje 13,2 proc. vairuotojų nurodė, jog automobilį pirko gamykliškai tonuotais stiklais, beveik tiek pat pirko naudotą automobilį, kurio stiklai jau buvo užtamsinti  prieš tai buvusio savininko. 42 proc. apklausos dalyvių nurodė, jog jų automobilių stiklai nėra tonuoti, o likusieji vairuotojai automobilio langus tamsino patys, patikėjo garažuose dirbantiems saviveiklininkams arba tuo užsiimančių įmonių specialistams. Mažiausiai respondentų tuo užsiimti ryžtasi patys – vos 3,7 proc.

Apklausa parodė, jog vyrai 3 kartus dažniau imasi iniciatyvos tamsinti automobilio stiklus dėl vienos ar kitos priežasties. Specialistė Živilė Vaitkūnienė šiuos rezultatus paantrina: „dažniausiai dėl stiklų tonavimo kreipiasi vyrai, tuo tarpu moterys ieško funkcinių sprendimų. Pavyzdžiui, kad stipriai neprikaistų automobilis ir būtų galima išvengti kondicionieriaus veikimo, kuriame dažnai vežami ir vaikai, moterys domisi plėvelėmis nuo saulės ir karščio. Visgi net ir tokiais atvejais šeimos automobilius dažniau atvaro vyrai“.

Tamsinti stiklai neatskleidžia socialinės klasės

Apklausos duomenimis, ne pirmo būtinumo automobilio priežiūros ar tobulinimo darbams, beveik kas trečias Lietuvos vairuotojas skiria iki 100 eurų per metus. Panašus procentas respondentų automobilio išvaizdai skiria nuo 100 iki 200 eurų per metus, tuo tarpu vos 4,5 proc. respondentų nurodė pinigų automobilio išvaizdai ar tobulinimui neskiriantys nė euro.

„Užtamsinti automobilio stiklus iki 100 eurų tikrai realu netgi kokybiška automobilių plėvele, kuriai suteikiama kelerių metų garantija. Nesiekiant 200 eurų sumos, visus automobilio stiklus galima tamsinti brangesnėmis, bet išskirtinius poreikius patenkinančiomis plėvelėmis, kurios apsaugo nuo karščio ar akinimo. Taip pat dabar labai madinga chameleoninė plėvelė“, - sako Živilė Vaitkūnienė.

Pastebėtina, jog didesnes sumas  nuo 100 iki 200 eurų automobilio priežiūrai skiria minimalų ar vidutinį atlyginimą gaunantys vairuotojai. Be to,  net 8 proc. respondentų nurodė, jog tamsintais langais automobilis atrodo ne tik gerai, bet ir sudaro pasiturinčio savininko įspūdį.