Ar pamenate laikus, kada „Toyota“ gamino tikrai karštus automobilius? Sukakus 2008-iesiems, vieno didžiausių gamintojų pasaulyje gamoje nebeliko vietos entuziazmui ir vairavimo malonumui. „Supra“, „Celica“ ir „MR-2“ jau buvo praeitis.

Pirkėjus „Toyota“ viliojo tokiais žodžiais, kaip „ekologija“, „taupumas“, „praktiškumas“, „pažangumas“ ir, be abejo, „patikimumas“. Tokia situacija tęsėsi iki 2012 metų, kai bendromis jėgomis su „Subaru“, „Toyota“ sugrįžo prie ištakų ir masiškai pradėjo gaminti sportišką GT86. Tačiau tai nebuvo pilnavertis „Toyota“ šeimos narys, nes virš priekinės ašies buvo pakabintas „Subaru“ opozicinis motoras.

Ir štai švęsdami savo puikų pastarųjų kelių metų pasirodymą Pasaulio ralio čempionate (su „Yaris WRC“) „Toyota“ nusprendė pagaminti ribotą seriją karščiausių „Yaris“ istorijoje.

Tai – „Toyota Yaris GRMN“. Keturios papildomos raidės išduoda, kad automobilį padėjo paruošti bendrovei pavaldi divizija „Gazoo Racing“, o projektavimo darbai buvo atlikti Niurburgringo trasoje.

1130 kilogramų, priekiniai varantys ratai su riboto praslydimo mechaniniu „Torsen“ tipo diferencialu, 6 laipsnių mechaninė pavarų dėžė ir galingas variklis iš praeities. 1,8 litro benzininis motoras, paimtas iš jau nebegaminamų „Yaris T-Sport“, o su mechaniniu kompresoriumi tai yra samtis karštų emocijų hibridinių modelių okupuotoje „Toyota“ gamoje.

Tokio tipo jėgainė „Yaris GRMN“ suteikia puikias dinamines savybes ir karštakošišką charakterį. 212 AG ir 250 Nm su labai prognozuojama galios kreive primena apie senus laikus – kada taršos emisijų standartai nebuvo tokie griežti ir inžinieriai galėjo taikyti savo galios didinimo žinias be didelių ribojimų.

Šiomis dienomis, kai viskas paremta taršos emisijų rezultatais, mechaninio kompresoriaus technologija primena dinozaurų laikus. Net ir galingieji „Mercedes-Benz“ perėjo prie turbokompresorių – gerokai efektyvesnės technologijos.

„Yaris GRMN“ yra maždaug dviem su puse centimetro žemesnis už įprastus modelius – „Gazoo Racing“ parinko standesnius pakabos elementus bei žemesnes spyruokles. Automobilio išvaizda be krūvos „GRMN“ etikečių ir raudonos bei juodos spalvos grafikos taip pat išsiskiria iš pilkos ar melsvos (hibridinės) „Yaris“ veislės. Agresyvesni buferiai, didelė ir centre suprojektuota išmetamojo vamzdžio skylė nuteikia aiškiai: tai – ne pilka miesto pelytė.

Tam pritaria ne tik aštresnės linijos, bet ir tam tikros salono detalės. Sportiškos, tačiau lankstomos sėdynės su aukštomis šoninėmis atramomis tiek juosmeniui, tiek kojoms tiesiog traukia greičiau įsitaisyti prie vairo. Pats vairo ratas, beje, yra paimtas iš „GT86“, tačiau padailintas „Gazoo Racing“ simbolika.

Sėdėjimo pozicija ne pati patogiausia tokio tipo automobiliui. Dažnas sportiškas hečbekas siūlo patogią sėdėseną ir leidžia prisitraukti vairo ratą taip, kad priglaudus nugarą prie sėdynės rankos riešas pasiektų vairą ties dvylikta valanda. „Yaris GRMN“ sėdynės yra kiek per aukštai (net ir nustačius žemiausią jų padėtį), o vairo ratas prisitraukia nepakankamai daug.

Kita įdomi detalė – net ir privažiavus prie kompaktiškų miesto visureigių šio karšto hečbeko vairuotojas nesijaus, lyg sėdėdamas piktam, sportiškam automobilyje. Aukšta stogo linija suteikia daugybę vietos šalmui, tačiau tikras entuziastas norėtų kiek žemesnio automobilio ūgio. Netgi šalia miesto visureigio „C-HR“ šis karštas „Toyota“ pipiras nėra toks jau mažas.

Paspaudus variklio užvedimo mygtuką ausyse suburzgia 2ZR-FE motoras su mechaniniu kompresoriumi. Piktas ir duslus jo darbo tonas vilioja greičiau sušildyti variklį ir patikrinti „Yaris GRMN“ potencialą.

Dėl to, kad variklis turi išjudinti ne tik savo stūmoklinę grupę, bet ir pasukti mechaninį kompresorių, jaučiamas šioks toks reakcijos į pedalo paspaudimą uždelsimas. Tačiau prie to greitai priprantama ir didelės kritikos tam skirti nereikėtų.

Kiek ilgoka pavarų perjungimo svirties eiga gali neįtikti modifikuotų automobilių gerbėjams, tačiau transmisijos valdymas, vertinant bendrai, yra labai tikslus.

Maloniai nuteikia tai, kad šiame automobilyje nėra jokių kompromisų. Pamirškite gudrias pneumatines pakabas, skirtingus važiavimo režimus ir tobulo charakterio paieškas per išmaniąsias plančetes. Čia „Toyota“ paliko vieną mygtuką, kurį nuspaudus išjungiama traukos kontrolė, o paspaudus ir palaikius penketą sekundžių, visiškai išjungiama ir elektroninė stabilumo programa. Tada visas automobilio elgesys yra tik vairuotojo rankose.

Kibias padangas priekiniai varantys ratai priverčia stipriai kentėti brutaliai startuojant iš vietos. Pirma bei antra pavara ratai tiesiog ieško sukibimo. Iki 100 km/h šis mažas monstriukas pagreitėja per 6,3 sekundės ir tokiam kukliam automobiliui tai nėra labai kuklus rezultatas.

Aštresniuose posūkiuose „Yaris GRMN“ elgiasi prognozuojamai ir galinė ašis tiksliai atkartoja priekinių ratų elgseną. Automobilio balansas neutralus, tačiau susidaro įspūdis, jog agresyvesnei provokacijai pasidavęs hečbekas nesunkiai slystų šonu.

Karštos „Gazoo Racing“ įskiepytos emocijos šį automobilį paverčia nepaprastai smagiu. Ir jeigu gamintojas nebūtų jų tiražo Europoje apribojęs iki 400 vienetų, tai būtų rimtas konkurentas visiems šios klasės vikruoliams.

Tačiau kol kas „Toyota Yaris GRMN“ yra tik karštas vienos nakties nuotykis. Tai žymiai smagesnis modelis už dabar rinkoje parduodamus aštrius hečbekus, tačiau yra vienas didelis „bet“. Nėra jokių galimybių įsigyti naujo tokio automobilio – visus 400 vienetų pirkėjai išgraibstė per 3 paras. Jų neišgąsdino ir nekukli naujo tokio modelio kaina – beveik 30 tūkst. eurų.

Paprastiems mirtingiesiems nelieka nieko kito, kaip tik laukti, kada „Toyota“ savo gamoje pasiūlys ne tik mažesnes degalų sąnaudas ar pažangias hibridines naujoves, bet ir žiupsnį aštrių pipirų. Tokių, kokius pasiūlė su jau nebeegzistuojančia „T-Sport“ divizija arba štai šia „Yaris GRMN“ Demo versija.