2019-ųjų pabaigoje Europoje buvo pradėta naujos kartos „Mazda 3“ prekyba. Šio kompaktiško C segmento automobilio evoliucija buvo ir konservatyvi, ir, tuo pačiu, beveik revoliucinė.

Konservatyvioji pusė – subtilūs pokyčiai dizaine. Naujasis ketvirtos kartos modelis nuo savo pirmtako skiriasi ne taip jau stipriai. Būtų galima sakyti, jog šia marke daug nesidomėjusiems vairuotojams šis evoliucijos etapas gali priminti liaudyje vadinamą feisliftą arba tiesiog atnaujinimą, o ne naujos kartos modelį.

Tačiau tiek sedanų, tiek hečbekų kontūrus gamintojas pataisė labai gera kryptimi. Tas žiupsnis elegancijos yra viskas, ko „trečiukei“ trūko. Smailesnė nosis, agresyvesni priekiniai žibintai, ryškesni kontūrai ir žavūs galiniai žibintai sukuria dailaus automobilio įspūdį.

Jeigu jau ankstesnius „Mazda“ modelius buvo galima pagirti už dizainą, tai pastarąjį tikrai ne gėda vadinti, tegul neįsižeidžia itališkų automobilių fanai, japonišku Maseračiu.

Nors iš tiesų šis sedanas šiandien primena labai sėkmingai laiko iššūkiams atsispiriantį „Alfa Romeo 159“. Galinė „Mazda 3“ dalis, galima sakyti, yra beveik moderni pastarojo itališko sedano interpretacija. Tiesa, japonai labai įdomiai integravo bagažinės atidarymo mygtuką, kuris paslėptas „Mazda“ emblemoje ir bus surastas tik bandant bagažinės dangtį kelti už emblemos. Tuo tarpu bagažinės talpa – daugiau nei užtektina, kaip tokių gabaritų automobiliui.

Pastarieji „Mazda“ modeliai vis daugiau liaupsių sulaukia ne tik dėl eksterjero dizaino, bet ir dėl salonų. Autoplius.lt vertinimu, tai – geriausias japoniškas tokios klasės automobilis vertinant per ergonomikos prizmę.

Džiugina ne tik vizualūs, bet ir juntami sprendimai. Vairuotoją bei keleivius supa minkštos medžiagos bei, iš pirmo žvilgsnio, gana solidi surinkimo kokybė. Tačiau tai – dar ne viskas.

Ketvirtos kartos „Mazda 3“ sedaną privaloma pagirti už gerą akustinį komfortą. Tai buvo lyg savotiška japoniškų automobilių silpnybė – kada tik pasisukdavo kalba apie garso izoliaciją, iš tolimųjų rytų atkeliavę automobiliai vis atsilikdavo nuo vokiečių.

Bet tai dar nereiškia, kad „Mazda 3“ bus nenurungiamas kompanionas ilgose kelionėse. Nors ir šis automobilis gerai susitvarko su į saloną bandančiu įsiveržti triukšmu, senamadiška automatinė pavarų dėžė negali nuraminti prie didesnio greičio savo vokalines galimybes demonstruojančio motoro.

Japonai turėtų suprasti, kad pramonė vairuotojus jau išlepino ir 6 pavaros šiais laikais jau nieko nebenustebins. Todėl, mieli japonai, paieškokite dar bent vienos ar 2 pavarų.

Viskas, žinoma, priklauso nuo vairuotojų palyginamosios bazės. Persėdus iš mechaninių versijų arba senų automatų šis tikrai neerzins, tačiau po 7 ar 8 laipsnių automatinių transmisijų su dviguba sankaba jausis šioks toks technologinis atsilikimas.

Tiek to konservatyvumo. Pats laikas pereiti prie revoliucinių dalykų, nors šie išreikšti subtiliau. Naujieji „Mazda 3“ gavo automobilių pramonėje iki šiol nematytus benzininius variklius be uždegimo žvakių. Japonai išlaikė savo vizitinę kortelę – jie vis dar turi savitą gerų variklių supratimą.

Prisiminkime fantastiškus rotorinius motorus, kurie savo charakteriu buvo savotiški pramonės vienaragiai. Gaila, kad tokio tipo motorų tiekimą „Mazda“ gamos automobiliams kirviu nukirto ilgaamžiškumo problemos. Tačiau šie „Skyactiv X“ stūmokliniai benzininiai motorai rodo potencialą.

Į degimo kamerą įpurkštų degalų bei oro mišinys čia susprogsta nuo suspaudimo. Lygiai taip pat, kaip dyzeliniuose varikliuose. Tad inžinieriams teko gerokai pasukti galvą, kaip padaryti patikimą benzininį agregatą su tokio tipo motorams nematytu suspaudimo laipsniu – 16.3:1, jeigu jums tai ką nors sako. Išvertus į visiems suprantamą kalbą – degimas čia vyksta panašiai, kaip dyzeliniame variklyje.

Tačiau priešingai nuo dyzelių, „Skyactiv X“ benzininis variklis pasižymi noru suktis bei sklandžia, progresyvia trauka. Tiesa, reikia nepamiršti, jog tai – atmosferinis variklis ir tikėtis žvėriškos traukos nuo 1500 aps./min. būtų naivu. Atkreiptinas dėmesys ir į degalų sąnaudas. 2,0 litrų atmosferinis variklis su 180 AG ir 224 Nm realiomis sąlygomis mišriu režimu suvartojo apie 7 l benzino šimtui kilometrų. Miesto bei užmiesčio režimui tai visai solidus rezultatas.

Dar reikėtų atsižvelgti ir į dinamines galimybes: 100 km/h šis sedanas pasiekia per 8,2 sekundės. Gal ir ne karštųjų hečbekų teritorija, bet tikrai ir ne šaltųjų.

Ar šiai uždegimo žvakių nereikalaujančiai revoliucijai žadamas šviesus rytojus? Sunku pasakyti. Nors ir šis atmosferinis motoras pasižymi puikiu santykiniu galingumu – iš litro išspaudžia net 90 AG, visgi priverstinio pripūtimo arba turbokompresorių eroje gamintojams reikėtų šiek tiek perstumdyti prioritetus: realiame pasaulyje svarbiau ankstyvas sukimo momentas.

„Mazda 3“ yra puikus nedidelis automobilis žmonėms, kurie vertina ne tik grožį, bet ir tvarką, eleganciją. Šiuolaikiniai miesto iššūkiai šiam sedanui yra viso labo tik formalios užduotys. Patyliukais šnabždantys garsiakalbiai gali transliuoti švarų muzikos garsą. Ir, priešingai nuo kai kurių kitų C segmento automobilių, jums patinkančios muzikos skambesio čia neužgoš koks nors lyg pramoninio agregato ūžesys.

Beliko sulaukti, kada gamintojas ant šio motoro užkabins turbokompresorių, o klasikinę pavarų dėžę pakeis greitesniu, intuityviau veikiančiu ir bent viena ar dviem pavarom daugiau aprūpintu agregatu. Tada ir kelionė į pajūrį bus tiek pat maloni, kiek dalyvavimas miesto eisme.

Jau dabar „Mazda 3“ gali būti pagrįstai vadinama geriausia japoniška C segmento alternatyva. Tačiau norint nukarūnuoti vokiečius vien magiško „Skyactiv X“ raktažodžio nepakaks. Technologinis spurtas optimizmo suteikia, tačiau stengtis reikėtų ne vienoje vietoje.