Metų automobilio konkursas Lietuvoje vyksta kasmet nuo 1998-ųjų ir tik 4 kartus geriausiu pasirinkimu lietuviams komisijos nariai išrinko japoniškus automobilius. Du kartus apdovanojimą atsiėmė „Mazda“ atstovai – 2003 metais už naująją 6, o štai 2018-ųjų metų automobiliu išrinktas miesto visureigis „CX-5“.

Tai – antrosios kartos modelis, gaminamas nuo 2017 metų. „Mazda“ nuo kitų ekonominės klasės automobilių gamintojų iš Japonijos labiausiai išsiskiria išskirtiniu požiūriu į įvairius aspektus. Jie kitaip supranta, kas yra gera ergonomika, kas vadinama akustiniu komfortu bei kur reikėtų investuoti.

Dauguma gamintojų jau eilę metų kuria ir tobulina savo hibridinius ar elektrinius agregatus, taip siekdami įtikti tiems, kurie nori taupaus automobilio. Tačiau tik ne „Mazda“. Nuo senų laikų šis gamintojas išsiskyrė savo požiūriu į vidaus degimo variklius. Kadaise jie masiniu būdu gamino ir rotoriniais varikliais varomus sportiniu automobilius, kai praktiškai niekas kitas tam nesiryžo (bent jau tokiu masteliu). Pavieniai „Mercedes-Benz“ ar „Lada“ bandymai ištirpsta sodrioje „Mazda“ rotorinių variklių koncentracijoje.

2011 metais, kai vis daugiau žmonių elektrą pradėjo matyti, kaip ateities automobilių varančiąją jėgą, „Mazda“ nutarė daugiau investuoti ne į elektros, o į vidaus degimo variklius. Jie padidino benzininių motorų suspaudimo laipsnį, patobulino dinamines savybes bei efektyvumą. Ir jeigu pirmos kartos „CX-5“ jau tai pristatė, tai antroji karta puikiai priminė, kad tokios pastangos pasiteisino su kaupu.

Tiek benzininiai, tiek dyzeliniai agregatai yra malonūs, pakankamai rafinuoti bei pasižymi retai sutinkama savybe – suvartoja tiek degalų, kiek nurodo gamintojas. Tačiau „SkyActiv“ technologijos dviem sakiniais aprašyti neįmanoma, todėl galima pereiti prie 2018-ųjų Lietuvos metų automobilio.

Antros kartos „Mazda CX-5“ – kardinaliai pasikeitęs miesto krosoveris. Jeigu reikėtų apibūdinti, kaip jis progresavo nuo pirmosios kartos, tai geriausiai iliustruotų motyvaciniai atletų paveiksliukai. Dažniausiai jie parodo, kokie pokyčiai pasiekiami per kelis metus, įdedant daug sunkaus darbo.

Šis visureigis tapo vienu patraukliausių ne tik savo klasėje, bet ir gali priversti prabangių automobilių vairuotojus pasukti kaklus. Žinoma, dizainas yra subjektyvus dalykas, tačiau dauguma žmonių pritars, kad joks kitas japoniškas šio segmento visureigis neatrodo taip dailiai, kaip „CX-5“.

Plačios priekinės grotelės, agresyvesni, lyg primerkti priekiniai žibintai bei ryškūs kėbulo kontūrai sukuria atletiško automobilio paveikslą. Vieniems jis primena „Aston Martin“, kitiems – „Maserati“ markės automobilius. Tačiau iš tiesų tai – tik kuklus ekonominės klasės padidinto pravažumo automobilis.

Su antrąja karta pokyčiai pastebimi ne tik išvaizdoje, bet ir salone. Japonai dar daugiau dėmesio skyrė vidaus ergonomikai, o ypač – garso izoliacijai. Gamintojas teigia, jog savo pirmtaką naujasis krosoveris lenkia maždaug dešimčia procentu geriau izoliuotu salonu. „Mazda“ neslepia, kad prie to smarkiai prisidėjo ir kėbulo aerodinamika – iš tiesų viduje jaučiama daug mažiau triukšmo.

Patobulėjo ir viduje panaudotos medžiagos bei bendra mygtukų ir rankenėlių ergonomika. 2017 metai buvo ne pirmi, kada „Mazda“ siekė pasitempti būtent šioje srityje. Žmogus, sėdintis šio automobilio salone užrištomis akimis tikrai neatspėtų, kokios markės transporto priemonėje jis yra.

Prietaisų skydo centre sumontuotas ekranas – gal ir kuklesnis, nei tas, kurį siūlo kai kurie vokiški automobiliai, tačiau būtina pagirti japonus už puikiai suprojektuotą jo valdymą. Jis ne tik jautrus lietimui, bet gali būti valdomas ir tiesiai po vairuotojo ranka sumontuotos rankenėlės bei mygtukų pagalba. Pats veikimo principas neprimena jokių labirintų ir usability (vartojimo patogumo) srityje pelnytų kone aukščiausius balus.

Su dviženkliu mygtuku skaičiumi ant vairaračio „Mazda“ galėtų taikytis į mygtukų čempionais vadinamus „KIA“ markės automobilius, tačiau visi jie valdo gyvybiškas visureigio funkcijas.

Kelyje „Mazda CX-5“ elgiasi taip, kad po bandomojo važiavimo pirkėjams nebesinori grįžti prie pigesnių automobilių. Balansas tarp vairo tikslumo ir lengvumo – kone idealus, o kelio nelygumus, nors ir viduje sėdintys žmonės pajaus, tačiau jie tikrai nesukratys ir neprimins pigaus barškučio. Įvažiavus į vingiuoto kelio atkarpą vairuotojo veidą papuoš kukli šypsena.

Vairas puikiai perduoda informaciją apie sukibimą bei priekinių ratų poziciją, o galine pakaba uoliai seka vairuotojo komandas. Gaila tik tai, kad slidžiame kelyje pasidžiaugti neleidžia įsiterpianti dinaminė stabilumo kontrolė, nors pats visureigis su visų varančiųjų ratų važiuokle, atrodo, sniegą iš tiesų mėgsta ne mažiau nei išdykęs samojedų veislės šuo.

Tačiau galinė ašis vaidina tik budinčiojo vaidmenį ir įsijungia praslydus priekiniams ratams. Visgi, 99 proc. gyvenimo atvejų ji net nebūtina, o su niūria kasdienybe puikiai susitvarko ir priekiniai varantieji ratai.

Naujasis „CX-5“ yra labai patogus 4 suaugusiems žmonėms. Ant galinės sėdynės komfortiškai įsitaisys 2 suaugę keleiviai – jiems padarytos beveik individualios sėdynės, nors trečiam, per vidurį sėdinčiam asmeniui gali būti mažiau patogu.

Praktiškumu nenuvilia ir šio visureigio bagažinė – ji talpumu nenusileidžia konkurentams, atsiveria plačiai ir bagažą tiesiog praryja.

Nesunku suprasti, kodėl būtent „Mazda CX-5“ nuskynė geriausio metų automobilio titulą. Šiais visureigių klestėjimo laikais pirkėjus vilioja viskas, kas turi aukštesnę prošvaisą. Tačiau šis automobilis būdamas ekonominės klasės siūlo susipažinti su žodžiu „Premium“ – tiek savo važiavimo kokybe, tiek sukuriama atmosfera.