Į rytines transporto spūstis patekę didžiųjų Lietuvos miestų gyventojai tikriausiai neretai pagalvoja: „kaip gera būtų sėdėti ant motociklo“. Siaura, vikri ir manevringa transporto priemonė, atrodo, yra puikus būdas išsivaduoti iš varginančių ir daug laiko atimančių spūsčių.

Vairuotojai į darbą automobiliais neretai važiuoja po vieną. Autoplius.lt plėtros vadovo Mato Buzelio teigimu, tai, kad vairuotojai Lietuvoje renkasi ne pačius kompaktiškiausius automobilius, reiškia, kad vienas eismo dalyvis užima pakankamai daug vietos kelyje. Eismo spūstys tikrai sumažėtų, jeigu bent dalis vairuotojų savo kasdienį automobilį pakeistų eisme pralaidesniu motociklu. Tačiau padaryti tai nori ne kiekvienas.

Įsigyti trukdo ne tik finansai, bet ir oro sąlygos

„Paprašėme vairuotojų įvardinti priežastis, kodėl jie nesėda ant motociklų. Beveik trečdalis (29,7 proc.) vairuotojų motociklo atsisako dėl finansinių priežasčių. Panaši dalis teigia, jog jie jau turi automobilį ir antros transporto priemonės jiems tiesiog nereikia“, – svarbiausias dviratės transporto priemonės atsisakymo priežastis įvardija M.Buzelis.

Automobilių rinkos ekspertas taip pat priduria, jog panaši apklaustųjų dalis (po 26,3 proc.) motociklo atsisako dėl saugumo trūkumo bei sąlyginai trumpo šiltojo sezono Lietuvoje. Akivaizdu, kad užsienyje, šiltesniu klimatu pasižyminčiose valstybėse vien dėl patrauklesnių oro sąlygų motociklininkų dalis yra gerokai didesnė.

„Didesnė mūsų šalies vairuotojų dalis (54,6 proc.) motociklus laiko ne kasdiene transporto priemone, o prabangos preke, skirta tik laisvalaikiui. Jeigu pažvelgsime į Vakarų Europą, o ypač į to regiono didmiesčius, pastebimai didesnė vairuotojų dalis dvirates transporto priemones naudoja kasdieniam susisiekimui“, – tvirtina Autoplius.lt plėtros vadovas.

Išimtys kelyje, bet ne kelių eismo taisyklėse

Autoplius.lt taip pat pasidomėjo ir motociklininkų važiavimo spūstyse ypatumais. Paaiškėjo, jog net 42,7 proc. vairuotojų teigia, kad spūstyse motociklininkų kiti eismo dalyviai linkę nepraleisti. O šiek tiek daugiau nei ketvirtadalis vairuotojų (27,7 proc.) tvirtina, jog dvirates transporto priemones vairuojančius eismo dalyvius spūstyse praleidžia, suteikdami jiems geresnes sąlygas pravažiuoti.

Tačiau vairavimo mokyklos „Dorkanas“ saugaus eismo mokytojas Darius Kanapinskas pažymi, kad pagal Lietuvoje galiojančias kelių eismo taisykles dviračių transporto priemonių vairuotojai turėtų nepiktnaudžiauti bei gerbti kitus eismo dalyvius.

„Nors ir kai kurių užsienio šalių taisyklėse yra numatytos išimtys, leidžiančios motociklų vairuotojams spūstis aplenkti važiuojant tarp eilių, Lietuvoje tai negalioja. Visgi praktikoje tokius važiavimo ypatumus pastebime, o kelių policija į lėtai tarp eilių pravažiuojančius motociklininkus žiūri liberaliai ir jų nebaudžia. Juk teoriškai motociklininkai taupo visų spūstyje stovinčių vairuotojų laiką“, – tvirina D.Kanapinskas.

Beveik trečdalio apklaustųjų nuomone, automobilius vairuojantys eismo dalyviai į motociklininkus nekreipia dėmesio ir elgiasi neutraliai.

Kultūra – vairuotojų rankose

Nors ir ketvirtadalis eismo dalyvių tikina, kad efektyvesniam motociklininkų kultūros progresui trūksta aiškiau apibrėžtos infrastruktūros (tiek dėl parkavimo, tiek dėl galimybės eismo spūstyse važiuoti tarp juostų). Visgi didžiausiu eismo kultūros trūkumu 56,5 proc. apklaustųjų įvardijo visų vairuotojų supratingumą.

Tai – pagarba kitiems eismo dalyviams, geresni važiavimo planavimo įgūdžiai. Anot Autoplius.lt plėtros vadovo, viena iš problemų – vairuotojų mąstymas šia sekunde. „Jeigu vairuotojai galvotų apie situacijas, kurios įvyks ne už kelių, bet už dešimties sekundžių ar daugiau, tai leistų geriau planuoti savo manevrus. Negana to, reikėtų ir labiau pagalvoti apie kitus eismo dalyvius, o ne tik apie save. Juk kartais sugaišdami kelias sekundes bei įleisdami ar praleisdami kitą eismo dalyvį, galite sutaupyti laiko dešimtims vairuotojų“, – teigia Matas Buzelis.

Pažymėtina ir tai, kad daugiau nei pusė apklaustųjų (53,2 proc.) tiki, jog motociklininkų vairavimo kultūra šalyje gerėja. Tik kas dešimtas vairuotojas mano, jog šioje srityje vyksta regresas, o likusi apklaustųjų dalis teigė nematantys jokių pokyčių.

Daugiau informacijos:
Autoplius.lt plėtros vadovas
Matas Buzelis
+370 671 17771
matas.buzelis@autoplius.lt