„Renault Clio RS“ – automobilis, turintis labai konkretų ir aiškų pirkėją. Tą, kurių yra gal vienas iš tūkstančio. Tokio automobilio kratysis bet kuris dyzelių ir universalų gerbėjas. Net ir retas sportiško vairavimo mėgėjas vargu ar norėtų įsigyti „Clio RS“ ar jo konkurentą – yra begalė galiniais ratais varomų galingesnių automobilių. Tad kam tie 200 AG turintys „hot hatchai“ išvis gaminami? Prisiminus neseną istoriją, dar prieš dešimtį metų šansų rasti tokį automobilį buvo tiek pat, kiek sendaikčių turguje – plokščiaekranį televizorių, atsakymas į galvą neateina.

Į tokį klausimą atsakyti galima paprastai – šie automobiliai perkami dėl šypsenos juos vairuojant. Joks kitas automobilis nesuteiks tiek malonumo važiuojant gatvėje kaip „hot hatchas“. Joks kitas modelis nebus toks smagus vingiuotame užmiesčio keliuke. Ir joks kitas nebus toks įkandamas, kalbant apie kainą. Naują „Renault Clio RS“ galima įsigyti už 70 tūkst. Lt. Kiek kainuoja, pavyzdžiui, naujas „Toyota GT 86“, kuris yra lėtesnis, turi kupė kėbulą ir yra varomas galiniais ratais? 110 tūkst. Lt.

Varomi ratai ir galia

Teplaka liežuviais komentatoriai, bet priekiniais ratais varomas automobilis dauguma atžvilgių yra smagesnis už varomą galiniais. Kalbu apie važiavimą mieste ar užmiestyje, laikantis kelių eismo taisyklių. Jeigu turime galvoje lenktynių trasą ar važiavimą mieste/užmiestyje be KET, galiniai ratai vienareikšmiškai nugali. Kodėl?

Pirma, užmiestyje su priekiniais ratais varomu hečbeku gali spausti kiek nori ir lengva ranka išjungti stabilumo kontrolę – priekio slydimą lengva sukontroliuoti ir be jos, o paslydus galui, vairuotojo sugebėjimai pagalbės labiau nei kokia nors kontrolė. 

Kaip yra su galiniais ratais varomu automobiliu? Važiuoji tuo pačiu vingiuotu užmiesčio keliuku, spusteli akceleratorių posūkyje, maloniai „užneša“ galą ir siekdamas išvengti priekyje staiga išdygusio sunkvežimio, nuleki į griovį. Taip pasibaigtų daugumos vairuotojų bandymas smagiai pasivažinėti galiniais ratais varomu automobiliu, išjungus stabilumo kontrolę.

Kas būtų mieste? Su „hot hatchu“ vėlgi gali važiuoti 50-60 km/val. ar kitu leistinu greičiu ir nei karto nestabdyti, nes jam bus ne problema „išimti“ statesnį posūkį. Kas bus su galiniais ratais varomu automobiliu? Darysi tą patį, vėl maloniai paslys galas ir už 100 metrų galinio vaizdo veidrodėlyje išvysi mėlynai raudonus švyturėlius ant balto automobilio stogo, iš kurio išlipę uniformuoti vyrukai skirs keturženklę baudą už pavojingą vairavimą.

Smagumas visur

Grįžtam prie „Renault Clio RS“. Bandymui kartu su fotografu turime nedaug laiko – apie valandą. Tačiau tai yra tas automobilis, kuriam valandos daugiau mažiau užtenka – nereikia ieškoti funkcijų jo ekrane, klausyti muzikos ir vairavimo nuobodumą mažinančių dalykų. Šiame automobilyje jų nereikia. Čia užtenka tik atsisėsti, susireguliuoti sėdynę, vairą, veidrodėlius ir važiuoti. Na, dar rekomenduojama įsijungti „Race“ važiavimo režimą – jis radikaliai pakeičia pavarų dėžės ir variklio darbą. Ir visiškai išjungia stabilumo kontrolę.

Pirmas įspūdis – autostradoje. 120 km/val., šešta pavara, variklio sūkiai siekia apie 3 tūkst./min. Panašu, kad šešta pavara šiam automobiliui skirta vežti vaikus į mokyklą – „Clio“ važiuoja ramiai ir sąlyginai tyliai, spustelėjus akceleratorių bėgėjasi labai vangiai, net ir „Race“ režimu. Viskas drastiškai pasikeičia perjungus penktą pavarą, dar drastiškiau – ketvirtą. Akceleratorius iki dugno, spidometro rodyklė kyla ir... Mes neviršijome greičio, tad šitą pastraipą baigiame.

Nuo autostrados sukame į kelią Maišiagala-Pikeliškės. Tai – vingių, nelygumų ir „aklų“ posūkių nestokojanti vieta. Jeigu tik asfaltas čia būtų geresnis, šis maršrutas būtų daug įdomesnis už Kačerginės „Nemuno žiedą“. 

Leistinas greitis – 90 km/val., per kiek laiko galime tai pasiekti? Gamintojas teigia, kad „Clio RS“ 100 km/val. ribą viršija po 6,7 sek. Pirma pavara – „dugnas“, įsiklausęs į fantastišką variklio skleidžiamą garsą kiek pavėluoju perjungti į antrą ir variklio sūkiai atsiremia į ribotuvą, ko pasekoje mano ir keleivio nugaros „atlimpa“ nuo sėdynės ir pajaučiame truktelėjimą priekin. Tai nebūtų nieko keisto, išskyrus vieną dalyką – „Clio RS“ sumontuota automatinė pavarų dėžė su galimybe perjungti pavaras svirtelėmis prie vairo. Jeigu vėluoji perjungti pavarą, „automatas“ paprastai tai padaro pats, net jeigu ir nustatytas rankinis perjungimas – apsaugok, Viešpatie, nuo variklio apsisukimų ribotuvo.

Tačiau nuo kada „automatas“ nesikiša į vairuotojo veiksmus ir leidžia šiam žaisti su pavaromis taip, kaip nori? Nuo tada, kai pradėjo būti montuojamas į smagius automobilius – vien dėl tokios dėžės, kuri leidžia vairuotojui bet kokiu režimu jungti pavaras kada tik šis panorėjęs ir pajausti padarytas klaidas, „Clio RS“ nusipelno šio vardo.

Po akimirkos dešinės rankos pirštai spusteli svirtelę už vairo ir... Netikėta kelių dešimtųjų sekundės dalių pauzė, kurią dauguma automatinių dėžių turi trumpesnę. Tačiau iškart po jos – staigus spustelėjimas prie sėdynės, sekundė, dvi ir jau 80 km/val. – laikas jungti trečią. Taip, pavaros šiame automobilyje labai trumpos – pirmos penkios. Šeštoji – „ištempta“ ir skirta ramiam uošvienės vežiojimui.

„Kiekvienas automobilis galėtų turėti tokius stabdžius“

Artėjam prie pirmo posūkio, atsargiau pristabdau iš anksčiau, bet be reikalo – stabdžiai čia, atrodo, efektyvūs. Išbandysim ties kitu staigesniu posūkiu – dabar artėja keletas gerai matomų vingių, prieš kuriuos stabdyti nesinori. Vairas – klusnus, automobilio galas truputį strikinėja nuo nelygumų, tačiau priversti slysti priekį neišeina dėl dviejų priežasčių. 

Pirma – riba, kada automobilis pradeda slysti, yra labai „toli“ ir šis automobilis didžiąją dalį minėto kelio vingių galėtų lėkti bent 120-140 km/val. Antra, lekiant tokiu greičiu posūkyje ir stipriai duobėtu keliu iškiltų kita problema – galo slydimas, ko patirti dviejų juostų kelyje nesinorėtų. Tad galima sakyti, kad 90 km/val. greičiu įveikinėdamas visą maršrutą automobilio „ribos“ toli gražu nepasiektum. Bet tai yra labai gerai – kuo toliau nuo sukibimo/slydimo ribos esi, tuo sunkiau yra ją peržengti. O peržengus, gero dažniausiai nelauk.

Pasivažinėjimas tęsiasi ir vos už kelių šimtų metrų matau kitą gerai regimą, tačiau staigų posūkį – jeigu ir pradėčiau stabdyti per vėlai, vietos klaidai ištaisyti būtų. Vėl įsibėgėjime „dugnas“, stabdant laukiu paskutinės akimirkos ir dešinė koja perkeliama ant kairio pedalo...

Įvairiuose automobilių sporto renginiuose ar miesto šventėse Susisiekimo ministerija pristato saugos diržų efektyvumo simuliatorių. Atsisėdi į ant platformos sumontuotą automobilio sėdynę, prisisegi saugos diržą, platforma įsibėgėja iki 20 km/h ir akimirksniu sustoja. Į krūtinę įsiremia ir užsikerta saugos diržas, o pats, jeigu ne diržas, nuskristum dešimt metrų į priekį – gana neblogas pratimas manantiems, kad sukiojantis stovėjimo aikštelėje diržas nėra reikalingas.

Taigi, panašus jausmas užplūsta nuspaudus „Clio RS“ stabdžių paminą iki „dugno“. Sunku buvo patikėti tokiu efektyvumu, tačiau pasižiūrėjus į priekinio stabdžių disko dydį, klaustukų kiekis mintyse sumažėjo. 320 mm – tokio skersmens yra 1204 kg sveriančio „Renault Clio RS“ priekiniai stabdžių diskai. Vos didesni (325 mm skersmens) yra BMW M3 (E46) stabdžių diskai, tačiau šis automobilis svoria net 1570 kg.

Greta sėdėjęs fotografas tepratarė: „Kiekvienas automobilis galėtų turėti tokius stabdžius“. 

Kasdienybė

Kiekvieną dieną važinėti šiuo automobiliu nebūtų nuobodu. Atmetus visus privalumus, suteiktus „Renault Sport“ (RS) ženklo, tai galėtų būti normali kasdieninė transporto priemonė. Čia yra ir USB jungtis, ir „Bluetooth“ belaidžio ryšio sąsaja, ir kelios daiktadėžės, ir dar netgi bagažinė. Ir dar daug visokių atributų, kurie šimtą kartų aktualesni paprasto „Clio“, o ne RS versijos pirkėjui.

Viskas – kaip ir paprastame „Renault Clio“. Jeigu šis būtų tortas, RS netaptų tik saldžia vyšnia jo viršūnėje. Jis pridėtų dar keletą labai sodrių sluoksnių.

„Renault Clio RS“ techniniai duomenys
Variklis TCe 200 Turbo
Variklio darbinis tūris 1618 cm3
Cilindrų skaičius 4
Oro įpūtimas Turbina
Pavarų dėžė Automatinė, su svirtelėmis mechaniniam perjungimui
Varomieji ratai Priekiniai
Galia 200 AG
Sukimo momentas 240 Nm
Įsibėgėjimas 0-100 km/val. 6,7 sek.
Maksimalus greitis 230 km/val.
CO2 emisija 144 g/km
Degalų sąnaudos (mieste/užmiestyje/vidutinės) 8,1/5,1/6,3 l/100 km
Padangos 205/40 R18
Masė 1204 kg
Ilgis/plotis/aukštis 4063/1732/1448 mm
Ratų bazė 2589 mm

Teksto autorius: Paulius Sviklas/GAZAS.LT, fotografas - Julius Kalinskas/15min.lt.