Nors oficialios statistikos apie Lietuvos milijonierių mirties priežastis nėra, apšaudymas važiuojant automobiliu greičiausiai nepatektų į aukščiausią penketuką, net jei kažkoks sąrašas ir būtų sudarytas. Antra vertus, atsargumo niekuomet nebus per daug, todėl jeigu yra žmonių nepatenkintų jūsų darbo metodais ar šiaip piktų pavyduolių, kodėl gi neatsiribojus nuo jų neperšaunamais stiklais.

Visos šalies naujų ir naudotų šarvuotų automobilių pasiūlos aprėpti šį kartą nemėginsime. Dėmesį atkreipėme ten, kur turbūt dažniausiai kreipiasi turtingi ir dėl savo saugumo šiek tiek sunerimę lietuviai. Kalbame apie naujus šarvuotus didžiojo prabangių automobilių gamintojų trejeto – „Audi“, BMW ir „Mercedes-Benz“ modelius.

Seniausias šarvuotų automobilių gamintojas

Didžiausią patirtį šioje srityje turi „Mercedes-Benz“ kompanija, kuri pirmą šarvuotą modelį „Nürburg 460“ išleido dar 1928 m. Gamintojo įdirbis gaminant tokius automobilius išties nemažas, o ir automobilių pasiūla didžiausia – klientai gali rinktis šarvuotus ML, G klasės visureigius, E arba S klasės sedanus, taip pat ir ekstravagantiškąjį prailgintos bazės „S600 Pullman“.

Kaip pažymėjo „Mercedes-Benz“ šalyje atstovaujančios „Silbertauto“ kompanijos lengvųjų automobilių pardavimų vadovas Rolandas Samuolis, šio gamintojo patirtis yra didžiausias jo išskirtinumas. „Tai yra turbūt seniausiai automobilių šarvavimą savarankiškai atliekantis gamintojas pasaulyje. Yra šiaip populiaru pirkti transporto priemonę iš gamyklos, ją išrinkinėti ir šarvuoti, „Mercedes-Benz“ šarvuotus automobilius konstruoja pradedant nuo jų projektavimo“, – kalbėjo gamintojo atstovas.

Pagal atsparumą šūviams ir sprogimams šarvuoti automobiliai klasifikuojami į pakopas. Kaip pasakojo R.Samuolis, anksčiau S klasės sedanai buvo siūlomi ir mažesnio atsparumo VR4 ir gerokai didesnio – VR7 pakopų, tačiau pastaraisiais šiam modeliui metais siūlomas tik sunkiausias „Mercedes-Benz“ siūlomas šarvavimas. Norintys lengvesnio automobilio gali rinktis B4 pakopos E klasės sedaną.

Turi atrodyti kaip standartiniai

BMW patirtis kiek mažesnė, tačiau koncernas šarvuotus automobilius gamina daugiau nei 30 metų ir kaip mus patikino gamintojui atstovaujančios „Krasta Auto“ kompanijos direktorė Rasa Klimavičiūtė, sukauptos žinios padeda patenkinti klientų lūkesčius ir norus bei užtikrinti aukščiausią kokybę. Anot jos, siūlomų BMW 7 serijos šarvuotų automobilių idėja yra išvengti pavojų, nė kiek nesumažinant komforto.

„Kitaip sakant, komfortas yra prioritetas ir turi išlikti aukščiausio lygio. Būtent tai ir jaučiama BMW 7 serijos šarvuotuose automobiliuose. Šarvavimo procesas yra integruotas į patį automobilio gamybos procesą, kuris atliekamas BMW AG gamyklose. Lyginant su įprastu modeliu, kiekvienam naujai gaminamo automobilio šarvavimui yra skiriama net 420 papildomų darbo valandų“, – pažymėjo pašnekovė.

Tokios pat strategijos laikosi ir nuo 1999 m. šarvuotus automobilius savarankiškai ruošiantys „Audi“ konstruktoriai, kurių siekis konstruojant apsaugotus A8 L yra padaryti taip, kad automobilio išvaizda būtų identiška standartiniam modeliui. Visgi pakeitimai yra neišvengiami. Kadangi sedano važiuoklė turi susitvarkyti su gerokai išaugusiu svoriu pertvarkomi stabdžiai, pakaba ir visos elektroninės sistemos pradedant nuo elektroninės stabilumo kontrolės ir stabdžių antiblokavimo sistemos. Šarvuojant didįjį sedaną naudojamas specialus plienas, stiklas, aliuminis ir keramika.  

Papildomas priemones renkasi klientai

BMW modeliai turi tvirtu plienu padengtą kėbulą, modifikuotą pakabą, automobilio dugne sumontuotą, aramidu padengtą plieno plokštę, specialia medžiaga padengtus, neperšaunamus stiklus, automatiškai užsisandarinantį kuro baką, priešgaisrinę ir šviežio oro bei kitas papildomo saugumo sistemas.

„Tam, kad kiekvieno kliento individualūs saugumo poreikiai būtų dar labiau užtikrinti, klientai gali patys pasirinkti ir pasiūlyti gamintojui, kokias papildomas apsaugos priemones reikia sumontuoti į automobilį. Nepaisant visų saugumo priemonių, išoriškai šie modeliai atrodo kaip standartiniai, o tai tik padidina jų naudotojų saugumą“, – pasakojo R.Klimavičiūtė.

Šarvuotam automobiliui „Mercedes-Benz“ konstruktoriai tikina specialiai pritaikantys kitokį variklio aušinimą, taip pat modifikuojantys pakabą ir stabdžius. Anot R.Samuolio susidomėjimas šarvuotais automobiliais Lietuvoje yra. Pora automobilių buvo parduoti dabartinių gamintojo atstovų, taip pat šarvuoti modeliai reguliariai apsilanko servise.

Milijonas – vien už „šarvus“

Natūralu, kad šarvuoti automobiliai – brangi saugumo priemonė. Pavyzdžiui, VR7 pakopos šarvavimas S klasės „Mercedes-Benz“ sedanui kainuoja 230 tūkst. eurų, neskaičiuojant mokesčių. Tai reiškia, kad pats šarvavimas kainuoja 960 tūkst. litų su  PVM, tačiau prie tos sumos dar reikia pridėti automobilio kainą. „Su visa įrangą, į kurią gali įeiti ir gesinimo, degalų bako izoliavimo sistemos bei daug kitos įrangos, toks automobilis drąsiai gali kainuoti maždaug 1,5 mln. litų“, – greitai suskaičiavo R.Samuolis.

BMW šarvuotų modelių pasiūla šiuo metu nėra didelė. Visapusiškai šarvuojami 750Li bei 760Li automobiliai. X5 galima pasirinkti iš dviejų padidinto saugumo kategorijų – „Security“ arba „Security Plus“. BMW 7 serijos šarvuoti automobiliai yra vieno, šarvavimo lygio, atitinkančio balistinės saugos standartą VR7, atlaikantį šaudymą į automobilį įvairiais ginklais, sprogdinimo atakas. Šarvuotas BMW 750Li automobilis kainuoja nuo 1 187 000 Lt. Kaip patikino R.Klimavičiūtė, galutinė automobilio kaina priklauso nuo kliento pageidavimų. „Krasta Auto“ direktorė sakė negalinti atskleisti kiek šarvuotų BMW automobilių važinėja Lietuvoje.

 „Audi“ klientams siūlo galimybę pasirinkti vieną iš dviejų benzininių variklių – W12 tipo, 6,3 litro darbo tūrio atmosferinio arba dviem turbokompresoriais aprūpinto 4,0 litrų darbinio tūrio V8 tipo agregatų. Bazinės komplektacijos modelio su pastaruoju varikliu kaina prasideda nuo 400 tūkst. eurų (1,38 mln. litų). Kaip apgailestaudami pastebėjo „Audi“ gamintoją šalyje atstovaujančios kompanijos darbuotojai kol kas Lietuvoje nebuvo parduotas nei vienas toks automobilis.  

Viršsvorio problema išlieka

Nors technologijos tobulėja, svorio prieaugis išlieka viena iš didžiausių šarvuotų automobilių problemų. Pavyzdžiui, VR4 apsaugos pakopos „Mercedes-Benz ML350 BluetTec Guard“ svoris siekia 2765 kg arba maždaug 450 kg daugiau nei „civilinės“ versijos.

VR7 standartas lemia dar didesnį viršsvorį. „Audi A8 L taip priauga beveik 1,6 t ir sveria visus 3650 kg. Tokia pati situacija ir su BMW 750Li, nors koncerno atstovai ir giriasi, kad dėka naujai taikomų naujų šarvavimo technologijų, automobilio pavyko sumažinti svorį 20 proc., visgi pripažįsta, kad lyginant su nešarvuotu modeliu automobilio svoris yra 1645 kg didesnis.

{gallery|42557|8}