Seime – svarstymai dėl naujų saugaus eismo įstatymo pakitimų. Susisiekimo ministerija parengė pasiūlymus dėl leistinos alkoholio normos sumažinimo iki nulio kai kurių kategorijų vairuotojams, didesnes nuobaudas už vaikų vežimą ne tam pritaikytose kėdutėse ir kitus pakitimus.

Daugiausia diskusijų sukelia leistinos alkoholio normos iki nulio sumažinimas pradedantiems, komercinio ir pavojingus krovinius vežančio transporto, taksi automobilių, motociklų ir keturračių vairuotojams. 

„Lexus“ efektyvaus vairavimo programos instruktorius Darius Grinbergas pritaria siūlomiems pakitimams ir tikisi, kad vėliau jie bus dar sugriežtinti. 

Daugelis supranta vairavimą, kaip sugebėjimą greičiau nuvykti iš A į B. Bet reikėtų suprasti, kad vairavimas yra labai sudėtingas darbas, reikalaujantis milžiniškos koncentracijos

„Tikiu, kad ateityje 0,0 promilės riba bus nustatyta visiems. Daugelis supranta vairavimą, kaip sugebėjimą greičiau nuvykti iš A į B. Bet reikėtų suprasti, kad vairavimas yra labai sudėtingas darbas, reikalaujantis milžiniškos koncentracijos, įgūdžių, teisingai suformuotų refleksų. Šiuos įgūdžius alkoholio poveikis mažina“, – sakė vairavimo instruktorius.

Įtakos turi kiekvienas lašas

D.Grinbergo įsitikinęs: svarbiausia suprasti, kad ne dėl statistikos tokie žingsniai turi būti žengiami. Nors skaičiai ir padeda įvertinti politikų darbo kokybę, realiame gyvenime svarbiausia yra išsaugotos gyvybės. 

„Jeigu dėl šio apribojimo pavyks išvengti bent vienos nelaimės, kuo aš neabejoju, vertinu šį žingsnį tik teigiamai“, – mano vairavimo specialistas.

Net ir nedidelis kiekis alkoholio turi įtakos vairavimui. Pavyzdžiui, net ir 0,1 promilės galinčio „įpūsti“ vairuotojo reakcija yra prastesnė nei visiškai blaivaus. 

„Pačiam vairuotojui gal ir atrodo, kad jis budresnis, galintis nuversti kalnus, tačiau tai yra tik jo pojūčiai, bet ne tikrojo sugebėjimo reaguoti į sudėtinga situaciją įvertinimas. Medikų ir laiko ne kartą įrodyta, kad net ir nedidelis alkoholio kiekis turi didelę įtaką vairavimui“, – dėstė D.Grinbergas.

Specialisto teigimu, net ir nedaug alkoholio paveiktas žmogus labiau linkęs į riziką, savo jėgų pervertinimą. Dar svarbesni yra vairuotojo sugebėjimai teisingai veikti sudėtingoje situacijoje, o čia alkoholio poveikis dar pražūtingesnis.

Vairavimo stažas išgėrusiam nesvarbus

Vairavimo instruktorius nemano, kad po 0,0 promilės įteisinimo padaugės netikslumų dėl rūgpienio, giros ar saldainių su likeriu vartojimo. Visi alkotesteriai turi tam tikras paklaidas, tačiau abejojant jo rodmenimis, niekas nedraudžia išsitirti papildomai ligoninėje.

„Teoriškai, galima „įpūsti“ ir vartojus tam tikrų vaistų, bet praktiškai vairuotoja pats priima sprendimus. Jei jis nesijaučia gerai, negali sukoncentruoti viso dėmesio į vairavimą, geriau naudotis visuomeniniu transportu. Vairavimas nėra mūsų įgimta teisė, visuomet privalome įvertinti visus niuansus ir savo sveikatos būklę“, – aiškino specialistas.

Tiek vienerių, tiek penkių metų ar didesnį vairavimo stažą turintis vairuotojas yra vienodai pavojingas išgėręs

D.Grinbergas pripažino, kad net ir vairavimo stažas išgėrusiam vairuotojui įtakos neturi.

„Tiek vienerių, tiek penkių metų ar didesnį vairavimo stažą turintis vairuotojas yra vienodai pavojingas išgėręs. „Lexus“ efektyvaus vairavimo programoje mes sutinkame nuo 2 iki 40 metų vairavimo stažą turinčių vairuotojų, kurie kartais neturi nė menkiausio supratimo apie tikrą vairavimą ir sugebėjimą kontroliuoti automobilį netikėtose situacijose. Galima lengvai įsitikinti, jog tai tiesa – šį straipsnį komentuosiantiems vairuotojams užduosiu vienintelį klausimą, į kurį yra labai aiškus ir vienintelis teisingas atsakymas: į kurią pusę reikia sukti vairą, jei slysta automobilio galas? Pamatysite, kiek neteisingų teorijų ir spėjimų sulauksime“, – šypsojosi keliolikos metų patirtį turintis vairavimo instruktorius.

Populiarėja „nulinė alkoholio norma“

Kai kuriose Europos Sąjungos valstybėse, pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje, galioja liberalios alkoholio normos prie vairo ribos. Čia vairuotojas gali „įpūsti“ iki 0,8 promilės, tačiau šią ribą viršijus, bauda siektų daugiau nei 7 tūkst. eurų. 

Daugumoje kitų ES valstybių galioja 0,5 promilės riba (pradedantiems arba 21 metų amžiaus neturintiems vairuotojams – 0,0 promilės), o kai kuriose valstybėse ir lašas alkoholinio gėrimo užtrauktų nemenką atsakomybę.

Estijoje, Čekijoje, Vengrijoje, Slovakijoje ir Rumunijoje galioja „nulinė alkoholio norma“, t. y. 0,0 promilės. Anksčiau ta pati taisyklė galiojo ir Kroatijoje, tačiau, spaudžiant turizmo kompanijoms, ji buvo pakeista. Dabar leistina alkoholio norma vairuotojo kraujyje sudaro 0,5 promilės. Tačiau jei išgėręs vairuotojas pažeidžia taisykles ar pakliūva į avariją, suveikia „nulinės tolerancijos“ principas.

Daugiau apie baudas išgėrusiems vairuotojams ir leistinas alkoholio normas įvairiose šalyse galite skaityti paspaudę čia.