Tuo tarpu sunkvežimių versle padangų restauravimas yra labai svarbus. Jis užima beveik puse visų padangų rinkos, tad šiandien – apie įmones, kurios restauruoja padangas Lietuvoje.

Du būdai restauruoti padangas

Prieš restauraciją senasis padangos protektorius yra nuskutamas iki karkaso. Po to viskas kruopščiai apžiūrima, tikrinama ar padangos karkasas nebuvo pažeistas. Štai čia ir slypi restauruotos padangos ilgaamžiškumo paslaptis. Jei restauratoriai nepastebėjo karkaso pažeidimų, tokios padangos protektorius gali suplyšti jau per pirmąją ilgesnę kelionę. Be to, jei padanga – pigi, tai ir jos karkasas – plonas ir nepatvarus, todėl tokių padangų restauruoti nepatariama. Pavyzdžiui, firmų „Bridgestone“, „Michelin“ ar „Firestone“ sunkvežimių padangų karkasai yra gerokai patvaresni nei pigiųjų gamintojų.

Restauruoti galima dviem būdais: šaltuoju ir karštuoju. Karštasis restauravimas – naujas protektorius yra uždedamas kartu su naujais padangos šonais. Manoma, kad toks būdas geresnis, tačiau jis turi vieną trūkumą. Pirkėjas nežino, kokio gamintojo padanga buvo anksčiau, tad jis nežino, ar ji turi kokybišką karkasą (kuris yra restauravimo pagrindas).

Šaltasis restauravimas pasižymi tuo, kad ant viršaus uždedamas tik naujas protektorius, o padangos šonai – nekeičiami. Tai reiškia, kad pirkėjas mato, ant kokio gamintojo padangos buvo uždėtas naujas protektorius. Lietuvoje – vos kelios įmonės

Lietuvoje sunkvežimių padangas restauruoja penkios įmonės. Trys didžiausios – „Motorida“, „Guminta“ ir „Energija“. Tačiau vienintelė „Guminta“ yra įsigijusi prietaisą, kuris padeda užtikrinti padangų restauravimo kokybę. Tai – šerografas. Šis prietaisas ultragarsu analizuoja padangos karkaso būklę ir parodo visus jo pažeidimus. Šerografu apžiūrimas kiekvienos padangos karkasas prieš restauraciją. Be to, kiekviena padanga po restauracijos taip pat patikrinama šiuo prietaisu. Jis parodo, ar viduje yra ertmių, kurios nepastebimos plika akimi. Šis aparatas itin brangus, kainuojantis šimtus tūkstančių litų.

Kaip vyksta procesas

Patikrinus karkasą ir įvertinus jo būklę – padanga restauruojama. Visas procesas vyksta taip, kaip padangų gamykloje. Nauji protektoriai yra suvynioti į ritinius, o jo raštai – identiški naujoms padangoms. Pavyzdžiui, bandaq technologija restauruota padanga, kuriai naudojami „Bridgestone“ protektoriai, išoriškai nesiskiria nuo tokio paties modelio naujos „Bridgestone“ padangos.

Pirmiausia, padanga su nuskustu protektoriumi yra kruopščiai apžiūrima, o mažiausi karkaso pažeidimai kruopščiai nuvalomi nuo rūdžių. Nelygumai naikinami skysta guma. Po to paviršius ištepamas klijais ir pritvirtinamas naujas karkasas.

Tuomet padanga patalpinama į guminį maišą, iš kurio ištraukiamas oras. Paskutinis restauravimo etapas – keturių valandų kepimo procesas 120 laipsnių karštyje.

Įmonė nedidelė, bet produktyvi

„Gumintoje“ vienoje pamainoje dirba penki žmonės. Gamyboje – dvi pamainos. Per mėnesį įmonė restauruoja iki 700 padangų.

Tai ne itin daug, tačiau įmonė vos spėja patenkinti paklausą. Didžiausias trūkumas – kokybiškos naudotos padangos, kurių karkasą dar būtų galima naudoti. Daugelis jų importuojamos iš Vakarų Europos.

Dauguma vežėjų senas padangas priduoda ir už papildomą mokestį jas restauruoja. Tiesa, toli gražu ne visi karkasai pripažįstami tinkamais restauracijai. Sakoma, kad padangos kokybė priklauso nuo sunkvežimių vairuotojų įpročių. Pastebėta, kad tų, kurie saugo automobilius ir lėčiau važiuoja per duobes, reguliariai tikrina padangų slėgį ir tinkamai jas eksploatuoja, naudotos padangos kur kas dažniau pripažįstamos tinkamomis restauracijai. Įmonės vadovas teigia, kad pakelėse besivoliojantys sunkvežimių padangų protektorių gabalai – netinkamos eksploatacijos padarinys.

Restauruota – ne nauja

Restauruotos padangos – itin populiarios tarp vežėjų. Su kokybiškai restauruota galima nuvažiuoti net iki 95 procentų naujos padangos ridos. Restauruota padanga – beveik dvigubai pigesnė už tokią pačią naują.

Tiesa, trūkumų ji taip pat turi. Restauruotos padangos sveria daugiau už naujas. Nors ant jų galima montuoti ir specialius degalus taupančius protektorius, tačiau dėl didelio padangos svorio ji nėra tokia ekonomiška, kaip nauja. Restauruotos padangos montuojamos ant varančiųjų vilkikų ir puspriekabių ašių. Nors Europos Sąjungos teritorijoje nedraudžiama eksploatuoti sunkvežimius su restauruotomis padangomis ant priekinės vilkiko ašies, tačiau vežėjai to vengia, nes sprogusi priekinė padanga gali tapti kur kas didesnės nelaimės priežastimi, nei ta, kuri sprogo sumontuota ant kitų ašių.

O štai lėktuvų padangos dėl itin tvirto karkaso gali būti restauruojamos net iki 15 kartų.