Tačiau tyla, vertinta kaip neginčijamas elektrinių variklių privalumas prieš vidaus degimo motorus, iš neginčijamo privalumo virto trūkumu. Technologijų pažanga padangose jau pasiekė tokį lygį, kad riedėjimo metu jų sukeliamas triukšmas yra minimalus. Kadangi elektrinis variklis dirba skleisdamas panašaus stiprumo garsą kaip krentantis medžio lapas, lėtai važiuojantys elektromobiliai yra praktiškai negirdimi.

Gyvenantiems judrioje miesto dalyje, pilnos gatvės garso neskleidžiančių elektromobilių skamba maloniai. Iki pirmo išėjimo į kiemą, kur laiku neatsisukęs žmogus to paties garso neskleidžiančio elektromobilio būtų partrenktas. Juk pirma išgirstame garsą ir tada, atsisukę į jo šaltinį, išvystame automobilį.

Pavojinga tyla

JAV atlikti tyrimai parodė, kad lėtai važiuodamas elektromobilis turi dvigubai didesnius šansus partrenkti žmogų nei modelis su vidaus degimo varikliu. Tyrėjų teigimu, pavojaus riba išsilygina ties 40 km/h – tokį greitį pasiekusio elektromobilio padangos pradeda skleisti pakankamą riedėjimo garsą, kad jį būtų galima išgirsti iš tolėliau.

Nacionalinė greitkelių eismo saugumo administracija (angl. National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) JAV pateikė statistiką, kad dėl begarsių elektromobilių šalyje kiekvienais metais žūsta 35 žmonės ir dar 2800 būna sužeisti.

Europoje tokia statistika nėra renkama, nors kai kuriose valstybėse elektra varomi modeliai yra paplitę. Pavyzdžiui, Norvegijoje 2012-ųjų gruodžio mėnesį viso jau buvo įregistruoti 10005 elektromobiliai – pagal jų skaičių, tenkantį vienam gyventojui, ši šalis pirmauja pasaulyje. Įdomu, kad antroje vietoje šioje statistikos grafoje žengia Estija – šioje Baltijos valstybėje tūkstančiui gyventojų tenka vienas elektromobilis.

Politika

Valstybių, kuriose elektromobilių kiekis skaičiuojamas tūkstančiais (Lietuvoje jų šiai dienai yra 12), naujienų portalų kriminalų skiltyse bent kartą į savaitę galima perskaityti antraštę apie elektromobilio sužalotą žmogų. 99 proc. tokių įvykių priežasčių – elektromobilių nepastebėjimas.

Įvairių valstybių politikai netruko pasiūlyti sprendimus – elektra varomo automobilio išorėje reikia sumontuoti garsiakalbius. Garsas pagal nutylėjimą turbūt būtų koks neerzinantis, tačiau monotoniškas pypsėjimas. Pabandykite įsivaizduoti, kaip tokiu atveju atrodytų kilometrinė elektromobilių eismo spūstis ir pabandykite šios vizijos metu nesišypsoti. Suvalgyti citriną nesusiraukus turbūt lengviau.

Garsiakalbių idėja yra abejotina ir dėl kito dalyko – laiko klausimas, kada entuziastai standartinį pypsėjimą pakeistų kačiuko miaukimu ar įrašytų naujausią Justino Bieberio hitą. Taip pėstieji ir širdies smūgį gali gauti.

Vis tik panašu, kad išoriniai garsiakalbiai kol kas yra geriausias sprendimas elektromobilių saugumo didinimui. Šioje srityje kol kas labiausiai pažengusi JAV. Prezidentas Barackas Obama 2011-aisiais žadėjo, kad iki 2015 metų šalyje bus pusė milijono elektra varomų automobilių. Nors dabar jų nėra nei šimto tūkstančių, elektromobiliai JAV plinta sparčiai, kas motyvuoja politikus ir įvairias organizacijas siūlyti galimus sprendimus.

Panašūs procesai vyksta ir Europos Sąjungoje – elektromobilių paplitimas ne vienoje Senojo žemyno valstybėje yra didesnis nei JAV, kas skatina spręsti tylos problemą. Europos Parlamente ne kartą yra nuskambėję siūlymai priversti automobilius pypsėti, tačiau jokie įstatymai dar nėra parengti. Tikėtina, kad JAV pavyzdys greitu metu privers ir Europos valdininkus šiam reikalui skirti prioritetą.

Pypsinčių automobilių era

JAV nuo 2010-ųjų kai kuriuose elektromobiliuose montuojamas papildomas garso šaltinis, tačiau ar jį įjungti, ar ne, sprendžia vairuotojas. Planuojama, kad šalyje jau šiemet įsigalios įstatymas, pagal kurį visi elektromobiliai bei hibridai, turintys galimybę važiuoti varomi tik elektriniu varikliu, turės išorinius garso skleidimo šaltinius. Garso šaltinio įsijungimo riba – 18 myl./h (29 km/h). Mažiau nei 29 km/h važiuojantis elektromobilis pradės pypsėti.

„Mūsų pasiūlymas leistų gamintojams laisvai pasirinkti elektromobilio važiavimo garsą – jis nebūtų nustatytas“, – sakė NHTSA administratorius Davidas Stricklandas spaudos konferencijoje, kurioje pristatė savo kompanijos idėją.

Jo teigimu, ne mažiau nei pėstieji ar dviratininkai svarbūs yra ir aklieji. Jie praktiškai neturi šansų sužinoti apie šalia be garso riedantį elektromobilį.

Agentūros atstovas teigė apskaičiavęs, kad vienam elektromobiliui ar hibridui garsiakalbio išorėje įrengimas kainuotų 35 JAV dolerius (95 Lt). Palyginus su parduodamų tokių automobilių skaičiumi šalyje, per vienerius metus susidaro apvali 67 mln. litų suma.

Kaip argumentą šios taisyklės įvedimui NHTSA pasitelkia pernai įsigaliojusį įstatymą kiekviename naujame automobilyje montuoti galinio vaizdo kameras. Jis kainavo šimtus kartų daugiau (7,3 mlrd. litų), o planuotos naudos neatnešė.