Liepos 1-oji – diena, kai įsigalioja KET naujovės, kurios privers susirūpinti netvarkingus automobilius vairuojančius asmenis. Vienas iš labiausiai aptarinėjamų pakeitimų – techninės apžiūros panaikinimas, tačiau ir be šios naujienos apstu dalykų, kuriuos derėtų žinoti vairuotojams ar jais norintiems tapti. Nežinojimas nuo atsakomybės neatleidžia, tad siūlome užbėgti galimiems nesusipratimams už akių ir susipažinti su naujovėmis.

Išplėtė trūkumų sąrašą

Techninę apžiūrą panaikinti pareigūnai galėjo ir iki šiol, tačiau dabar patvirtintas kur kas platesnis sąrašas trūkumų, kuriems esant bus anuliuotas techninės apžiūros galiojimas. Tokią teisę turi ne tik policijos, bet ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnai.

Jei pareigūno sustabdytas automobilis neatitiks reikalavimų, netrukus nuo transporto priemonės valstybinio numerio bus nuplėštas techninės apžiūros terminą nurodantis lipdukas, perbraukiama TA pažyma, o į duomenų bazę bus perduota informacija apie techninės apžiūros panaikinimą.

Vairuotojas galės gauti leidimą vieną parą važinėti be TA. Jis šį leidimą gauti galės tuomet, kai pašalinęs trūkumus vyks į techninės apžiūros centrą.

Privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas bus naikinamas, jei:

  • neveikia pagrindinis stabdys;
  • neveikia vairo mechanizmas;
  • netvarkingas transporto priemonės ir priekabos sukabinimo įtaisas;
  • lyjant, sningant arba esant rūkui vairuotojo pusėje neveikia stiklo valytuvas;
  • tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui nedega joks (artimosios, rūko, tolimosios šviesos) priekinis kairysis žibintas, o sugedus bent vienam galiniam gabarito žibintui neveikia avarinė šviesos signalizacija arba gale nėra pritvirtinto avarinio sustojimo ženklo;
  • transporto priemonės stiklų, patenkančių į priekinį 180 laipsnių vairuotojo matymo lauką, šviesos laidumas mažesnis negu nustatyta techniniuose reikalavimuose;
  • žiemos sezono metu automobilis, kurio bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, ir (ar) jo priekaba (jei priekaboje įrengti stabdžiai) eksploatuojamas su padangomis, kurios neskirtos važiuoti žiemą, transporto priemonė vasaros sezono metu eksploatuojama su dygliuotomis padangomis arba protektoriaus rašto gylis mažesnis nei nustatyta techniniuose reikalavimuose;
  • žibinte panaudotas transporto priemonės gamintojo nenumatytas šviesos šaltinis;
  • stovinčios motorinės transporto priemonės su veikiančiu varikliu skleidžiamo triukšmo lygis viršija Kelių transporto priemonių variklių triukšmo ribinių dydžių ir jų nustatymo tvarkos apraše nurodytus dydžius.

TA galės atimti ir į avariją pakliuvusiems automobiliams

Nebeeksploatuojamais pripažinti automobiliai taip pat šalies kelių nebeturėtų pasiekti. Smarkiai daužti ar skendę bei pripažinti nebeeksploatuojamais automobiliai nebebus registruojami.

Apie tai kelių transporto registrą informuos draudimo kompanijos, kurios, nustačiusios, kad automobilio remontuoti nebeverta, informaciją perduos atsakingoms institucijoms. Toks automobilis niekada nebegalės būti eksploatuojamas keliuose. Analogiška tvarka galios ir iš užsienio parvežtiems automobiliams.

Teisių atėmimas dešimčiai metų

Teisių neturintys ir neblaivūs prie vairo sėdę asmenys nuo šiol bus baudžiami kur kas griežčiau. Jiems bus skirta ne tik bauda, bet ir metus laiko jie negalės siekti teisės vairuoti. 

Nevengiantys sėsti prie vairo išgėrę su vairuotojo pažymėjimu atsisveikins dešimčiai metų, jeigu tai bus trečias kartas, kai dėl to atimama teisė vairuoti.

Pažymėjimą šiam laikotarpiui rizikuoja prarasti ne tik neblaivūs vairuotojai, bet ir tie asmenys, kuriems už bet kokius kitus pažeidimus teisė vairuoti buvo atimta jau tris kartus.

Registracijos stabdymas

Leidimas dalyvauti eisme bus sustabdomas, jei transporto priemonė ir (ar) priekaba bus neapdrausta transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu, taip pat jei bus nesumokėti valstybės nustatyti su transporto priemone ar jos dalyvavimu viešajame eisme susiję mokesčiai.

Priežastys, dėl kurių buvo sustabdytas leidimas dalyvauti eisme, turi būti pašalinamos per 90 dienų. Jei per šį laikotarpį jos bus nepašalintos, leidimas dalyvauti viešajame eisme bus panaikintas, o transporto priemonė bus išregistruojama.

Jei transporto priemone gana ilgai nesinaudojama, jos valdytojas galės pats sustabdyti registraciją. Ilgiausias laikotarpis, kuriam įstatymas leidžia sustabdyti registraciją – vieneri metai.

Pirma draudimas ir techninė apžiūra, registracija – po to

Nuo šiol registruojamos tik turinčios galiojančią privalomąją techninę apžiūrą transporto priemonės, kurių valdytojai yra apsidraudę civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu.

Visos iš trečiųjų šalių, o kai kuriais atvejais – ir iš Europos Sąjungos šalių į Lietuvą įvežtos ir čia pirmą kartą registruojamos naudotos transporto priemonės bus registruojamos tik atlikus transporto priemonės ekspertizę techninių ekspertizių bendrovėse arba gavus transporto priemonės tipo patvirtinimą iš VKTI.

Nusižengusiems „klevo lapams“ – papildomas mokymas

Nuo liepos 1-osios  papildomas vairuotojų mokymas tampa privalomas pradedantiesiems vairuotojams, pažeidusiems tam tikras Kelių eismo taisykles.

Tai reikalavimai, susiję su vairuotojų pareigomis pėstiesiems, lenkimo taisyklės, draudimas vairuotojams naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, eismo reguliavimo signalų nesilaikymas, taip pat ir įspėjamųjų signalų naudojimo, važiavimo per sankryžas, vairuotojų naudojimosi saugos diržais, motociklininko šalmais pažeidimai, nustatyto greičio viršijimas daugiau nei 10 km/h ir transporto priemonių vairavimas, kai nustatomas lengvas neblaivumo laipsnis (nuo 0,2 iki 0,4 promilės).

Papildomas mokymas privalomas yra ir sukėlusiems eismo įvykį, kurio metu buvo sutrikdyta eismo dalyvių sveikata, vairuotojams, ir tiems asmenims, kuriems teisė vairuoti buvo atimta dėl KET pažeidimų.

Papildomas mokymas bus užbaigtas, kai vairuotojai išlaikys žinių patikrinimo testą.

Mokysis savarankiškai

Nuo liepos 1-os, asmenys, sulaukę 17 metų, galės savarankiškai pasirengti teorijos egzaminui „Regitroje“, o jį išlaikę, galės pradėti mokytis praktinio vairavimo ir įgyti praktinių vairavimo įgūdžių su šeimos nariu.

Šia galimybe pasinaudojusiems asmenims yra būtina užbaigti privalomą praktinio vairavimo kursą vairavimo mokykloje.

Keturračių vairuotojai privalės turėti A kategoriją

Iki šiol galingus keturračius buvo galima vairuoti turint tik B kategorijos lengvojo automobilio teises. Dabar, nuo liepos 1-osios, asmuo, norintis vairuoti keturratį, privalės turėti tiek A, tiek B kategorijų vairuotojo pažymėjimą.