Lietuvos gatvėmis ir keliais rieda tūkstančiai vienodos išvaizdos automobilių, į kuriuos gatvėje niekada neatkreiptumėte dėmesio. Žvilgsniais dažniausiai palydimos nestandartinės išvaizdos transporto priemonės – „tiuninguoti“ automobiliai. Vieni juos dievina, kiti keikia. Automobilių tiuningą galima prilyginti menui ir čia, ko gero, vieningos nuomonės nebus niekada.

Visuomenėje sklando nuomonė, kad automobilių tiuningo mada į Lietuvą atėjo kartu su pirmosiomis filmo „Greiti ir įsiutę“ dalimis. Nors tiuningo kultūros užuomazgų galima rasti ir ankstesniuose perioduose, tačiau minėtas veiksmo filmas tiuningo gerbėjų gretas tik padidino.

Platūs bamperiai, dideli spoileriai, prie asfalto prigludę automobiliai, blizgantys ratlankiai, šviesos po automobilio dugnu ir išskirtinis dažymas. Tai vieni pagrindinių bruožų, kuriais pasižymi tiuninguoti automobiliai. Šios automobilių puošybos gerbėjų netrūksta ir Lietuvoje, tačiau organizuotiems tiuningo gerbėjų klubams suskaičiuoti užtektų vienos rankos pirštų.

Vienas iš Lietuvoje veikiančių klubų – „Tuning Team“. Šis klubas susikūrė prieš dvejus metus. Iš pradžių klubo nariai buvo tik du, vairuojantys nestandartiškai atrodančius „Audi A4“ automobilius. Laikui bėgant bendraminčių gretos plėtėsi. Dabar klubas tapo asociacija, veikia oficialiai ir jungia 16 narių. Klube dominuoja „Audi“, „BMW“ ir „Volvo“ automobiliai.

„Tuning Team“ vienija visus, kuriems automobilis yra šiek tiek daugiau nei transporto priemonė. Bendruomenės narius drąsiai galima vadinti benzingalviais. Jie į tiuningą investuoja tokias sumas, kurios automobilio kainą viršija ne vieną ir ne du kartus. Taigi, metas pažinčiai su „Tuning Team“.

„Tuning Team“ klubui vadovauja Saulius Anušauskas. Klubo įkūrėjas, pradininkas ir pats didžiausiais automobilių tiuningo entuziastas pasakoja, kaip gimė idėja suvienyti bendraminičius. Nuo dvylikos metų tiuningu susižavėjęs S.Anušauskas savo svajones realybe pradėjo versti vos įsigijęs pirmąjį automobilį. Anot pašnekovo, dabar išskirtinis automobilis tarsi vyriškas laisvalaikio žaislas, traukiantis praeivių dėmesį.

Automobilių tiuningas vilioja jaunesnio amžiaus žmones. Bėgant laikui keičiasi tiuningo mados, tuo užsiimantys entuziastai atranda vis naujas idėjas, įgauna patirties tobulinant automobilius. Kaip sako S.Anušauskas, tiuningą kiekvienas supranta kitaip. „Tuning Team“ įkūrėjas pripažįsta, kad ši automobilių puošybos sritis kartais sulaukia ir pašiepiančių komentarų.

Pasak S.Anušausko, replikas apie „išdrakonintus“ ar „Gariūnų stiliaus“ automobilius dažniausiai laido jaunimas, nesuprantantis pastangų. Vyresnė publika viską vertina kur kas objektyviau. Patirties turintys žmonės supranta, kiek laiko ir investicijų reikia kuriant unikalų automobilio dizainą. Kad ir kokia įvairi būtų žmonių nuomonė, tokie automobiliai parodose sutraukia gausų būrį smalsuolių.

Anot Sauliaus Anušausko, automobilių tiuningas reikalauja pakankamai daug investicijų. Pašnekovas laužo stereotipą, jog išleidus vos kelis tūkstančius litų galima atlikti visus tiuningo darbus. Automobilių puošybos dalys beveik tris kartus brangesnės už standartines dalis. Blogiausia yra tai, kad naudotų nestandartinių dalių rinkoje beveik nėra, o retesnio modelio apdailą sunku rasti ir naujų prekių kataloguose.

Grožis reikalauja aukų. Šį posakį gerai žino ne tik merginos, bet ir automobilius tiuninguojantys vaikinai. Dėl automobilio grožio tenka aukoti komfortą. Nestandartiniai bamperiai, žemesnė pakaba verčia rinktis tuos kelius ar gatves, kur automobilis gali pravažiuoti, o ne tas, kur norėtų važiuoti vairuotojas.

Dar viena tiuningo rūšis – garso tiuningas. Automobilių akustikos entuaziastai savo automobiliuose gamyklinę muzikos sistemą keičia į nestandartinę, deda papildomus garsiakalbius, stiprintuvus, gerina garso izoliaciją.

Garso sistemos tiuningas – viena brangesnių automobilių tobulinimo šakų. Garsiam ir kokybiškam muzikos skambesiui reikia akumuliatoriaus, magnetolos, atitinkamų laidų, stiprintuvų, žemo dažnio garsiakalbių ir dar gausybės smulkmenų. Minimalūs, tačiau kokybiški įgeidžiai kainuoja nuo 3000 litų.

„Tuning Team“ klube yra tokių automobilių, kurių kaina rinkoje siekia vos porą tūkstančių litų, tačiau garso sistemos jame savininkui kainavo per dešimt tūkstančių. Klubas turi kuo pasigirti ir ką parodyti, tad „Tuning Team“ buvo pakviesti į „Litexpo“ parodą „Automechanika 2014“.

Išskirtinius organizacijos automobilius bus galima apžiūrėti jau nuo gegužės aštuntos dienos, o gegužės dešimtą dieną klubas organizuos garso slėgio varžybas, visiems geriau žinomas „dB Drag“ pavadinimu.

Straipsnio autorius: Tomas Markelevičius.