„Lietuvos geležinkeliai“ originaliai paminėjo birželio trečiąją – saugaus eismo geležinkelių pervažose dieną. Elektrėnų rajone, Gabriliavos kaime esančioje geležinkelio pervažoje buvo pastatytas tikras automobilis, kurį įsibėgėjęs sutraiškė traukinio lokomotyvas. Incidento metu nukentėjo du objektai – nepataisomai suknežintas automobilis ir manekenas.

„Mirtys geležinkeliuose dažniausiai nutinka dėl vairuotojų arba pėsčiųjų kaltės. Tai šimtu procentu yra mirtys dėl aplaidumo, neapsižiūrėjimo. Mūsų pagrindinis tikslas – kad tokių mirčių neliktų“, – sakė „Lietuvos geležinkelių“ atstovas spaudai Vidmantas Gudas.

Automobilis, bene dvidešimties metų amžiaus SAAB 9-3, buvo stipriai suknežintas, o manekenui nulėkė galva, nors lokomotyvas atvažiavo vos 40 km/val. greičiu.

„Lietuvos geležinkelių“ darbuotojai teigė, kad šis eksperimentas atliktas remiantis kolegų iš Austrijos pavyzdžiu. 40 km/val. greičiu važiavęs lokomotyvas kitąmet lėks greičiau – planuojama, kad analogiškam eksperimentui bus pasirinktas apie 90 km/val. greitis.

Geležinkeliečiai apsidraudė ir eksperimentui pasirinko nebenaudojamą lokomotyvą. Jį iš galo stūmė kitas, tad bendras sąstato svoris buvo apie 260 tonų. Toks svoris tėškėsi į kiek daugiau nei toną sveriantį automobilį.

Nelaimių – vienetai

Eismo nelaimių, kuriose traukinys įsirėžia į automobilį, įvyksta retai: per metus žuvusiųjų traukinių pervažose skaičius siekia 1-2 procentus nuo visų žuvusiųjų keliuose. Įmonės atstovai neslepia, kad eismo saugumo didinimas pervažose šio skaičiaus mažėjimui atsiliepia teigiamai.

„Mes turime specialius stendus pervažose, jos stebimos vaizdo kameromis, vedame specialius mokymus moksleiviams. Tačiau pats svarbiausias dalykas – pervažų kiekis, jų Lietuvoje yra beveik 550“, – vardijo V. Gudas.

Jo teigimu, „Lietuvos geležinkeliai“ sumoka daug mokesčių – pavyzdžiui, degalų akcizo. Jeigu dalis šių mokesčių grįžtų į geležinkelius, būtų galima įrengti daugiau viadukų, kuriuose geležinkelis nesusikerta su keliu.

„Mūsų tikslas – tokių avarijų skaičių sumažinti iki nulio. Jeigu nebūtų geležinkelio pervažų, šios problemos išvengtume“, – kalbėjo įmonės atstovas.

Jo teigimu, bėdų šioje vietoje prisidaro ir pėstieji: jie kartais galvoja, kad nuleistas užtvaras galioja tik automobiliui, tačiau pamiršta, kad yra tokie patys eismo dalyviai ir neleistinas užtvarų kirtimas užtraukia baudas.

Nuleisto geležinkelio užtvaro apvažiavimas arba pervažos kirtimas tam neskirtose vietose užtraukia 87-144 eurų baudą ir 2-4 mėnesių teisių atėmimą.