Viktoras Daukšas
Viktoras Daukšas,
Autoplius.lt vystymo vadovas

Mieli skaitytojai,

pagaliau! Pagaliau po daugybės bandymų automobilių prekyba Lietuvoje atsitiesė ir beveik pasiekė 2008 metų lygį.

Vertinant visus šių metų pirmąjį ketvirtį naudotų automobilių rinkoje atliktus sandorius, iki 2008 rezultatų pritrūko vos 4,2 procento. Tiesa, naujų mašinų pirkimas mūsų šalyje vis dar sunkiai juda iš mirties taško. Todėl susumavus naudotų ir naujų automobilių pirkimą šį ketvirtį, iki 2008 metų rezultato dar trūksta 8,6 procento.

Naudotų ir naujų lengvųjų automobilių sandorių pirmąjį metų ketvirtį, lyginant su tuo pačiu laiku pernai, padaugėjo net trečdaliu. Didžiausią įtaką tam padarė beveik dvigubai padidėjęs naujai į šalį įvežamų automobilių kiekis.

Tranzitinių automobilių skaičius pasiekė rekordą – perkopė 2008 metų pirmojo ketvirčio rezultatą ir pralenkė jį perpus. Tranzitinių automobilių pardavimai tiesiogiai priklauso nuo juos perkančių užsieniečių verslininkų, dažniausiai atvykstančių iš Rytų šalių – tik labai maža dalis tranzitinių automobilių nuperkama lietuvių. Jeigu nuo liepos pirmos dienos įsigalios Rusijos, Baltarusijos, Kazachstano bendra muitų sąjungą, tranzitinių automobilių Lietuvoje sumažės drastiškai.

Įdomi praėjusio ketvirčio įžvalga: pardavėjai turguose skelbia, kad automobilių kainos dėl baltarusių, kazachų ir kirgizų antplūdžio padidėjo iki 20 procentų, tačiau vertinant visus rinkoje parduotus automobilius vidutinė kaina iš tiesų pakito labai nežymiai.

Įdomu dar ir tai, kad Lietuvoje parduoto naujo automobilio vidutinė kaina yra daugiau nei šešis kartus didesnė nei naudoto automobilio (atitinkamai 68 ir 10,9 tūkstančio litų).

Daugiau skaitykite leidinyje arba teiraukitės!

Naujų ir naudotų automobilių rinkos dydis šalyje

Naujų ir naudotų automobilių rinkos dydis šalyje (2011 metų I ketvirtis)


Naudotų automobilių sandorių įvyko už 0,98 mlrd. Lt, o naujų – už beveik 0,2 mlrd. Lt

Pirmąjį šių metų ketvirtį šalyje įvyko 93 tūkstančiai automobilių pirkimo ir pardavimo sandorių – tai trečdaliu daugiau nei tuo pačių laikotarpiu pernai. Augimui daugiausia įtakos padarė naujai įvežtų automobilių sandoriai, kurių kiekis ūgtelėjo beveik dvigubai. Susumavus naudotų ir naujų automobilių pirkimą šį ketvirtį, iki 2008 metų rezultato pritrūko 8,6 procentų, nes naujų automobilių pardavimai vis dar atsilieka 62,2 procentais.

Visų sandorių skaičiaus Lietuvoje kitimas

Visų sandorių skaičiaus Lietuvoje kitimas, lyginant pirmuosius metų ketvirčius

Iš sandorių grafiko matyti, jog automobilių rinka „pabudo“ iš dviejų metų kritimo ir sąstingio. Naudotų ir naujų automobilių sandorių vertė Lietuvoje pirmąjį metų ketvirtį buvo 1,18 milijardo litų. Vien portale Autoplius.lt šiuo laikotarpiu kaip parduotų pažymėtų automobilių buvo už 518 milijonų litų. Autoplius.lt vertinimu, vidutinės parduotų naudotų ir naujų automobilių kainos sausio–kovo mėnesiais buvo atitinkamai 10,9 tūkstančio1 ir 67,8 tūkstančio2 litų.

Statistikos departamento duomenimis, vidutinis darbo užmokestis Lietuvoje yra 1 650 litų į rankas. Taigi nesunku paskaičiuoti, jog naudotam automobiliui įsigyti reikia skirti daugiau nei šešis vidutinius atlyginimus, o naujam – net 41 vidutinį atlyginimą. Tai atsako į klausimą, kodėl naujų automobilių Lietuvoje nuperkama daug mažiau nei kitose Europos valstybėse.

Parduotų automobilių kiekio palyginimas su apyvarta

Parduotų automobilių kiekio palyginimas su apyvarta

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Beveik pusę (43,1 proc.) rinkos apyvartos litais sudaro automobiliai iki penkerių metų senumo

2011-ųjų pirmąjį ketvirtį Lietuvoje daugiausia (33,6 proc.) parduota 11–15 metų amžiaus automobilių. Sandoriuose užfiksuota tik 12,9 proc. automobilių, jaunesnių nei penkeri metai, tačiau jie sudaro beveik pusę (43,1 proc.) rinkos apyvartos.

Lietuvos automobilių parką šių metų balandį sudarė 1,18 mln. registruotų lengvųjų automobilių3. Vidutinis Lietuvoje registruoto automobilio amžius – 14,6 metų.

Asociacijos „Transeksta“ duomenimis, Lietuvos keliais daugiausia važinėja automobilių, kurių amžius 11–20 metų (61,2 proc.). Tik vienas iš dešimties automobilių šalyje yra naujesnis nei penkerių metų (8,5 proc.).

„Top 10“ - perkamiausių naudotų automobilių

Top 10 - perkamiausių naudotų automobilių (2011 metų I ketvirtis)

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Naudotų automobilių pirkėjų skonis šalyje jau daug metų nesikeičia – tarp dažniausia parduotų automobilių 8 iš 10 yra vokiškų markių. 2011 metų sausio–kovo mėnesiais daugiausia parduota „Volkswagen Passat“, kurių vidutinis amžius – 14,9 metų. Antroje vietoje tarp perkamiausių yra „Volkswagen Golf“ (amžius – 15,5 metų), trečioje atsidūrė „Audi 80“ (amžius – 19,9 metų).

„Top 10“ - perkamiausių naujų automobilių

TOP 10 - perkamiausių naujų automobilių (2011 metų I ketvirtis)

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Statistika rodo, jog per pirmąjį šių metų ketvirtį iš naujų automobilių daugiausia parduota „Nissan Qashqai“ (kaina nuo 58 300 Lt), antroje vietoje – „Škoda Octavia“ (kaina nuo 51 190 Lt), trečioje – „Subaru Legacy/Outback“ (kaina nuo 79 300 Lt). Tačiau realų naujų automobilių rinkos dydį ir naujų modelių populiarumą vis dar smarkiai veikia jų reeksportas į Vakarų Europos šalis.

Naujų automobilių sandoriai

Naujų automobilių sandoriai

Šaltinis: VĮ „Regitra“

Naujų automobilių per 2011 metų pirmąjį ketvirtį parduota dvigubai daugiau (115 proc.) nei per tą patį laikotarpį 2010 metais. Nauji automobiliai sudaro tik labai mažą dalį visų sandorių Lietuvoje (3,2 proc.). Vis tik lyginant apyvartas, naujiems automobiliams išleidžiama beveik penktadalis (17 proc.) automobilių rinkos pinigų.

Vidutinė parduoto naujo automobilio kaina pirmąjį ketvirtį buvo 67,8 tūkst. litų. Nors naujų automobilių pardavimai išaugo dvigubai, jie vis dar daugiau nei perpus (62,2 proc.) atsilieka nuo 2008 metų to paties laikotarpio rezultatų.

Lietuvoje registruotų automobilių sandoriai

Lietuvoje registruotų automobilių sandoriai (2011 metų I ketvirtis)

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Iš visų 93 tūkstančių pirmąjį ketvirtį įvykusių sandorių, daugiau nei pusė (49,2 tūkst.) susiję su Lietuvoje registruotais automobiliais. Tai yra tokie sandoriai, kai vienas mūsų šalies pilietis parduoda automobilį kitam Lietuvos gyventojui. Šių sandorių kiekis yra pastovus, stabilus ir turintis tendenciją augti. Lyginant su pernai metų pirmu ketvirčiu šis augimas – 7 procentai.

Šalys, į kurias dažniausia išvežami automobiliai iš Lietuvos

Šalys, į kurias dažniausia išvežami automobiliai iš Lietuvos (2011 m. I ketv.)

Šaltinis: VĮ „Regitra“

Pirmąjį 2011 m. ketvirtį lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, Autoplius.lt portale padaugėjo apsilankymų iš Baltarusijos (133 proc.), iš Rusijos – 139 proc., iš Moldavijos – 170 proc., iš Kazachstano – net 759 proc.

Iš šalies išvežamų automobilių sandorių skaičius 2011 metų pirmąjį ketvirtį, lyginant su tuo pačiu laiku pernai, išaugo 36 procentais – iki 7,7 tūkstančio. Lyginant su 2008 metais, tokių sandorių padaugėjo penktadaliu.

Įdomu, jog vidutinis išvežamo iš Lietuvos automobilio amžius yra 17,9 metų – gerokai didesnis nei į šalį įvežamų automobilių. Beveik 60 procentų mašinų išvežamos į muitų sąjungos šalis: Rusiją, Baltarusiją, Kazachstaną. Nuo šių metų liepos 1 d. įsigaliojus didesniems muitų mokesčiams automobilių vežimas į šias šalis gali sumažėti daugiau nei perpus.

Augantį pirkėjų iš užsienio susidomėjimą rodo ir Autoplius.lt apsilankymų statistika – pirmąjį 2011 metų ketvirtį lankytojų iš užsienio toliau daugėjo. Didžiausias lankytojų srautas yra iš Baltarusijos, Rusijos, Latvijos, Estijos ir Jungtinės Karalystės.

Lyginant šių ir pernai metų pirmuosius ketvirčius, Autoplius.lt portalo lankytojų iš Baltarusijos buvo 133 procentais, iš Rusijos – 139 procentais, iš Moldavijos – 170 procentų, iš Kazachstano – net 759 procentais daugiau.

Tranzitinių (laikinai šalyje registruotų) automobilių sandorių skaičiaus tendencijas po Lietuvos įstojimo į Šengeno erdvę sudėtinga vertinti, nes, panaikinus sienas tarp Šengeno zonos valstybių narių, tranzitiniai automobiliai neberegistruojami pasieniuose.

Be to, tranzitiniai automobiliai yra jautriausia automobilių rinkos dalis, nes jiems įtaką daro tarpvalstybiniai politiniai santykiai, pavyzdžiui Rusijos, Baltarusijos, Kazachstano muitų sąjunga, kuri, kaip skelbiama, turėtų įsigalioti nuo šių metų liepos 1 dienos. Nuo tos dienos muitų sąjungos šalių gyventojams pirkti automobilius iš Lietuvos ir kitų Europos sąjungos šalių veikiausiai taps per brangu, nes muito mokestis išaugs iki 12 kartų.

Lyginant 2011 metų pirmąjį ketvirtį su tuo pačiu laikotarpiu pernai, tranzitinių automobilių padaugėjo 143 procentais – iki 27,3 tūkstančio. Šių metų pirmojo ketvirčio rezultatai pasiekė 2008 metų lygį ir jį viršijo net 52 procentais.

Nors į Lietuvą tranzitu įvežami automobiliai skirti užsienio šalių piliečiams, maždaug dešimtadalį jų nuperka ir lietuviai. Dauguma tranzitinių automobilių orientuoti į Rytų šalis, tad įsigaliojus Rusijos, Baltarusijos, Kazachstano muitų sąjungos sutarčiai tranzitinių automobilių turėtų ženkliai sumažėti.

Šalys, iš kurių dažniausia įvežami automobiliai

Šalys, iš kurių dažniausia įvežami automobiliai ir vidutinis jų amžius (2011 metų  I ketvirtis)

Šaltinis: VĮ „Regitra“

Naujai į šalį įvežti automobiliai4 yra beveik ketveriais metais jaunesni nei Lietuvoje eksploatuojami. Vidutinis pirmą kartą šalyje užregistruotų naudotų lengvųjų automobilių amžius – 10,9 metų. Pirmąjį metų ketvirtį tokių užregistruota 33 tūkstančiai – beveik dvigubai (96,5 proc.) daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu 2010 metais.

Iš Vokietijos ir Olandijos atvykstančių automobilių vidutinis amžius – beveik 12 metų. O iš Italijos ir Prancūzijos atvežami dviem metais naujesni automobiliai. Nors iš Vokietijos atvežami senesni automobiliai, jie dažniausiai yra geriau prižiūrėti nei iš Pietų Europos atvežamos mašinos.

Antrąjį šių metų ketvirtį, išanalizavus pastarųjų penkerių metų rezultatus, galima tikėtis dar geresnių rinkos rezultatų nei pirmojo ketvirčio. Kaip žinia, pagrindiniai naujų automobilių pirkėjai yra juridiniai asmenys, dėl to pastaruosius dvejus metus dėl ekonominio sunkmečio naujų automobilių pardavimai buvo praktiškai sustoję. Atsigaunant verslui, tikėtina, didės ir naujų automobilių poreikis.

Lietuvoje registruotų automobilių sandorių turėtų nuosekliai daugėti – Lietuvos piliečiai pardavinės automobilius vieni kitiems, t. y. aktyvės vidinė šalies rinka.
Naudotų į Lietuvą įvežamų automobilių kiekis 2009 ir 2010 metais buvo gana mažas. Ekonomikai atsigaunant ir didėjant socialiniam stabilumui, galime tikėtis, jog didės ir šis poreikis. Kartu su juo augs ir naujai į šalį įvežamų automobilių sandorių skaičius. Vis tik dėl nuolat augančių degalų kainų didelio šuolio tikėtis nereikėtų.

Tranzitinių automobilių kiekio augimą Lietuvoje skatina Rusijos Baltarusijos, Kazachstano muitų sąjungos įsigaliojimas šių metų liepos 1 d. Ar tranzitinių automobilių skaičius antrąjį ketvirtį bus didesnis, priklauso nuo dviejų dalykų: pirma, ar baltarusiams ir kitų muitų sąjungų šalių verslininkams užteks apyvartinių lėšų ir užsienio valiutos, antra, ar muitų sąjungos šalių rinkos nebus persotintos naudotais automobiliais.

Padidėjus muitų mokesčiams galime tikėtis drastiško tranzitinių ir iš Lietuvos išvežamų automobilių sandorių skaičiaus kritimo. Sąstingis, ko gero, truks ne trumpiau nei pusmetį, kol verslas suras naujus pardavimo kanalus. Jau dabar užmezgami verslo santykiai ir vyksta prekyba su Ukraina, Moldova, Latvija, Estija.


„Autoplius barometras“ – ketvirtinis lankomiausio transporto skelbimų portalo Autoplius.lt leidinys, skirtas verslo partneriams, portalo lankytojams ir žiniasklaidai. Kartu tai pirmasis rinkoje lengvųjų automobilių rinkos apžvalgos leidinys, kuriame apžvelgiamos pagrindinės ketvirčio rinkos tendencijos, remiantis Valstybės įmonės „Regitra“, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ ir Autoplius.lt duomenimis, taip pat portale vykdomais tyrimais.

Autoplius.lt – lankomiausias transporto skelbimų portalas Lietuvoje, užimantis lyderio pozicijas rinkoje jau 8 metus. Skelbimų kiekis portale siekia 137 tūkstančius. „GemiusTraffic“ duomenimis, kovo mėnesį portale apsilankiusių unikalių lankytojų skaičius viršijo 1,45 milijono. 2011 metų pirmąjį ketvirtį portale Autoplius.lt buvo pardavinėjama automobilių daugiau nei už 1,61 mlrd. litų.

Autoplius.lt administruoja ir tobulina bendrovė UAB „Plius“, priklausanti norvegų žiniasklaidos koncernui „Schibsted“. Šis koncernas valdo vienus didžiausių skelbimų portalų visame pasaulyje, veikiančių 26 šalyse. 2010 m. „Schibsted“ buvo pripažintas trečiu stipriausiu skelbimų portalų valdytoju pasaulyje po šios srities gigantų „eBay“ ir „Craigslist“.

Daugiau informacijos:
Viktoras Daukšas, Autoplius.lt vystymo vadovas
Mob. tel. +370 615 57007
El. p. viktoras@plius.lt
www.autoplius.lt

Pagarbiai

Viktoras Daukšas,
Autoplius.lt vystymo vadovas


1. Paskaičiuota, įvertinus rinkoje parduotų automobilių sandorių skaičių ir per pirmąjį 2011 m. ketvirtį Autoplius.lt parduotų automobilių vidutinę kainą, atsižvelgiant į tas pačias parduotų automobilių amžiaus grupes.
2. Paskaičiuota pagal pigiausias bazinių modifikacijų kainas.
3. Vertinama pagal lengvuosius automobilius su galiojančiomis techninėmis apžiūromis
4. Pirmą kartą nuolatinei registracijai Lietuvoje registruoti naudoti lengvieji automobiliai pirmąjį

Autorių teisės į šią medžiagą priklauso UAB „Plius“, todėl naudojant ją būtina nurodyti Autoplius.lt kaip šaltinį.