Automobiliu jūra arčiau
Viktoras DaukšasViktoras Daukšas, Autoplius.lt vystymo vadovas

Aną dieną važiuodamas į Nidą pamačiau du iškeltus nykščius ir nedvejodamas sustojau. Mantas ir Dainius važiavo į pajūrį. Ten jų jau laukė merginos. Vaikinams, kaip visada, šis keliavimo būdas gerokai sunkesnis. Kadangi jau daug metų dirbu automobilių versle, pokalbis natūraliai pakrypo šia linkme. Norėjau išsiaiškinti, kodėl jie neturi automobilio ir renkasi tokį, nors ir žavingą, bet gana sunkų keliavimo būdą.

Bent keliolika kilometrų vaikinai entuziastingai tvirtino, jog automobilis – labai brangus malonumas. Netgi juokavo girdėję pokštą, jog automobilis brangesnis už žmoną. Nebandžiau jų įtikinti, kad žmona gerokai brangesnė, o visai padorus automobilis šiuo metu atsieis pigiau nei kašmyrinė suknelė. Tik paklausiau – ar nebūtų smagiau į pajūrį rūkti ne su manim, o su merginom? Vaikinai vieningai atšovė „be abejo“.

Patariau vaikinams nusipirkti automobilį būtent vasarą. Ir smagu – iškart gali „nušokti“ prie jūros, ir pigiau – sumažėjusi paklausa pardavėjus privertė šiek tiek nuleisti kainas. Autoplius.lt atlikti skaičiavimai parodė, jog balandžio–birželio mėnesiais visų amžiaus grupių automobiliai atpigo.

Pirmąjį šių metų ketvirtį automobiliai buvo kiek brangesni. Pavasarį visų automobilių kaina sumažėjo nuo 2,8 iki 5,8 proc. Labiausiai, net penkiais šimtais litų, atpigo senesni, prieš 11–15 metų pagaminti automobiliai. Antrąjį šių metų ketvirtį vidutinė tokio automobilio kaina siekė 7,6 tūkst. litų. Dar senesnių automobilių (16–20 m.) kaina taip pat smarkiai krito ir pasiekė 3,1 tūkst. litų.

Patyrę vairuotojai, žinoma, sudvejotų tokio pirkinio prasmingumu. Senas automobilis – tai kaip surūdijęs kibiras. Niekada nežinai, kada prakiurs. O ir valstybė kėsinasi į senesnių automobilių vairuotojų ramybę. Mažai trūko, kad vyriausybė būtų patvirtinusi naują Europos Komisijos siūlomą reikalavimą senesnių kaip septynerių metų automobilių techninę apžiūrą vykdyti kasmet, o ne kas dvejus metus, kaip dabar įprasta. Susisiekimo ministerija ryžtingai nusiteikusi nepritarti šiai Europos Sąjungos institucijų iniciatyvai. Kol kas.

Prisiminus, kad Lietuvos automobilių parko amžiaus vidurkis siekia daugiau kaip 14 metų, minėti pokyčiai paplonintų daugumos vairuotojų pinigines. Kita vertus, pritarus iniciatyvai, gal būtų galima tikėtis, kad automobilių parkas jaunėtų kur kas sparčiau nei iki šiol?

Keliautojams Mantui ir Dainiui šių peripetijų papasakoti nespėjau. Galų gale, kam jie tie rūpesčiai, kai laukia merginos? Palinkėjau, kad kitais metais jau jie nuo autostrados rinktų „tranzuotojus“ ir pasakotų savo sėkmingo pirkinio – pirmojo automobilio – istoriją.

Deja, neįmanoma nustatyti, kiek iš 2012-ųjų metų antrojo ketvirčio 97 tūkstančių sandorių buvo sėkmingi prikėjams. Tikiuosi, kad visi. Tikiuosi, kad visiems automobilis padėjo jūrą pasiekti greičiau.

O kokie automobiliai antrąjį šių metų ketvirtį buvo populiariausi? Ar dyzelinių automobilių populiarumas Lietuvoje auga? Ko galima tikėtis ateityje? Šiuos ir kitus klausimus analizuoja antrasis šių metų Autoplius.lt ekspertų parengtas „Barometras“.

Turiningos kelionės. Jeigu prireiktų daugiau nuorodų – teiraukitės!

Viktoras Daukšas
Autoplius.lt plėtros vadovas


1 Sandorių daugiau negu pernai

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

2012 m. II ketv. naudotų automobilių sandorių buvo sudaryta už 964,1 mln. Lt, o naujų – už 237,7 mln. Lt.

Lietuvoje 2012 m. antrąjį ketvirtį iš viso buvo sudaryta 97 tūkst. naujų ir naudotų automobilių sandorių. Palyginti su 2011 m. antruoju ketvirčiu, automobilių rinka paaugo 11,7 proc. (pernai užfiksuota 88,6 tūkst. sandorių). Visgi palyginti su tuo pačiu 2008 m. laikotarpiu (105,5 tūkst. sandorių), kuris laikomas rekordiniu, šiemetiniai rezultatai atsilieka 8,1 proc. Tai yra mažesnis atsilikimas negu pirmąjį šių metų ketvirtį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu 2008 m. (9,6 proc.).

Antrąjį ketvirtį, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, ūgtelėjo į šalį naujai įvežtų automobilių skaičius – tai yra pagrindinė automobilių rinkos augimo priežastis. Naujai įvežami automobiliai yra beveik ketveriais metais jaunesni negu vidutinis automobilio amžius mūsų šalyje. Tai ženklas, kad mūsų šalyje trūksta pasiūlos, o pirkėjai turi pakankamai lėšų įsigyti naujesnį ir geresnės kokybės automobilį.

Antrąjį ketvirtį augo ir naujų automobilių pardavimas, o Lietuvoje registruotų automobilių sandorių buvo sudaryta mažiau negu prieš metus. Tai rodo, kad lietuviai įsigijo kiek daugiau į šalį naujai atvežtų automobilių ir kiek mažiau pardavė vieni kitiems.

Lyginant antruosius ketvirčius bendras sandorių skaičius auga ketvirtus metus iš eilės, tačiau iki 2008 m. rezultato vis dar trūksta 8,1 proc.

Vidutinės kainos smuktelėjo

Šaltinis: Autoplius.lt

Antrąjį ketvirtį Autoplius.lt portale pardavinėta automobilių už 1,69 milijardo litų. Autoplius.lt vertinimu, vidutinės naudotų ir naujų automobilių kainos balandžio–birželio mėnesiais buvo atitinkamai 10,3 ir 66,8 tūkst. litų.

Automobiliai 2012 m. antrąjį ketvirtį, palyginti su 2012 m. pirmuoju ketvirčiu, pigo nuo 2,8 iki 5,8 proc., priklausomai nuo amžiaus grupės. Labiausiai – apie 5,8 proc. – sumažėjo prieš 11–15 m. ir 16–20 m. pagamintų automobilių kainos.

Antrasis ketvirtis yra persikėlimo į vasaros sezoną pradžia, tad šiuo laikotarpiu automobilių rinkoje pastebimas nedidelis atoslūgis. Tikėtina, kad mažesnis aktyvumas rinkoje turėjo įtakos ir nežymiai smukusiomis automobilių kainomis.

Vidutinė parduoto automobilio kaina, palyginti su pirmuoju ketvirčiu, mažėjo 2,3 proc. iki 10,3 tūkst. Lt. Antrąjį ketvirtį naujų automobilių vidutinė kaina kristelėjo iki 66,8 tūkst. Lt.

Šaltinis: Autoplius.lt

Autoplius.lt duomenys rodo, kad portalo lankytojai ypač dažnai ieško dyzelinių automobilių. Tai sudaro beveik tris ketvirtadalius visų portale atliekamų paieškų. Tiesa, per metus dyzelinių automobilių paieškų sumažėjo 4,1 proc., o benzininių automobilių paieškų padidėjo 2,9 proc. Dyzelinių automobilių paklausai įtakos turėjo nuo kovo 1 d. Lietuvoje įsigaliojusi griežtesnė dyzelinių automobilių techninė apžiūra ir tarp dyzelino ir benzino sumažėjęs kainų atotrūkis.

Šaltinis: Autoplius.lt

Išanalizavus per Autoplius.lt parduotų automobilių duomenis paaiškėjo, kad dyzeliniai automobiliai yra nuo 10 proc. iki 60 proc. brangesni už benzinu varomus automobilius. 1–5 metų automobiliai yra brangesni vidutiniškai 10,7 proc., 6–10 metų – 10,6 proc., 11–15 metų – 27,9 proc., o 16–20 metų automobiliai yra brangesni 64,2 proc.

Automobilių rinkos apyvarta paaugo

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ “Regitra”

Automobiliai iki penkerių metų senumo sudaro 42,6 proc. rinkos apyvartos litais

2012 m. antrąjį ketvirtį automobilių parduota už 1,2 mlrd. litų. Naudotų automobilių parduota už 964,1 mln. Lt, o naujų – už 237,7 mln. Lt. Prieš metus automobilių parduota už 1,16 mlrd. Lt. Automobilių rinkos apyvarta, lyginant šių ir praėjusių metų antruosius ketvirčius, išaugo 3,8 proc.

2012 m. antrąjį ketvirtį Lietuvoje daugiausia (31,5 tūkst.) parduota 11–15 metų amžiaus automobilių. Tai sudarė 32,5 proc. visų sandorių. Šiek tiek mažiau (22,2 tūkst. arba 22,9 proc.) parduota 16–20 m. amžiaus automobilių, 21,9 tūkst. arba 22,6 proc. – 6–10 m. amžiaus automobilių. Jaunesnių kaip penkerių metų automobilių užfiksuota 12,5 tūkst. arba 12,6 proc. visos rinkos sandorių, tačiau jie sudaro beveik pusę (42,6 proc.) visos automobilių rinkos apyvartos.

Lyginant šių metų antrąjį ketvirtį su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu pastebima, kad ypač – net 39 proc. – padidėjo 6–10 metų amžiaus automobilių sandorių. Kitose automobilių amžiaus grupėse sandorių skaičiaus augimas yra žymiai mažesnis. Šių metų antrąjį ketvirtį 11–15 metų automobilių sandorių padaugėjo 8,9 proc., 16–20 m. – 3,1 proc., o 1–5 m. – tik 1,5 proc., palyginti su praėjusių metų antruoju ketvirčiu.

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ “Regitra”

Šių metų antrąjį ketvirtį vieno naujo automobilio sandoris buvo lygus 26,2 naudotų automobilių sandorio. Šis rezultatas prastesnis už 2011 ir 2008 metų antruosius ketvirčius, kai vienam įsigytam naujam automobiliui atiteko atitinkamai 22,6 ir 13,2 proc. naudotų automobilių. Tiesa, žymiai geresnis negu 2010 m., kai naujų ir naudotų automobilių sandorių santykis buvo 1/41,2.


2 Automobilių parkas plečiasi

Šaltinis: Autoplius.lt ir Transeksta

Antrąjį ketvirtį vidutinis automobilio amžius siekė 14,4 metų.

„Transeksta“ ir Autoplius.lt duomenimis, Lietuvos automobilių parką šių metų liepą sudarė 1,21 mln. registruotų lengvųjų automobilių, turinčių galiojančius techninius pasus. Jų skaičius šalyje, lyginant šių metų liepos mėnesį su tuo pačiu laiku pernai, padidėjo 29,6 tūkst.

Vidutinis Lietuvos automobilių parko amžius 2012 m. antrąjį ketvirtį siekė 14,41 m., o prieš metus buvo 14,37 m. Tiesa, automobilių parkas atjaunėjo, palyginus su šių metų pirmuoju ketvirčiu, kai vidutinis amžius siekė 14,72 m.

Lietuvos keliais daugiausia važinėja automobiliai, kurių amžius yra nuo 11 iki 20 metų (60,1 proc.). Tokių automobilių yra 729 tūkst.

Šaltinis: Autoplius.lt ir Transeksta

2012 m. liepą „Volkswagen“ sudarė penktadalį (19,8 proc.) Lietuvos automobilių parko – tai 240 tūkst. automobilių. Antroje vietoje liko „Audi“ (14,7 proc.), trečioje – „Opel“ (8,4 proc.).

Jau šešis ketvirčius iš eilės daugėja „Opel“ markės automobilių. Per pastaruosius metus jų skaičius paaugo 11,2 proc. (10,3 tūkst. vienetų). „Toyota“ markės automobilių padaugėjo 8,8 tūkst. iki 56,3 tūkst., o tai daugiau net 18,6 proc. Automobilių „Volkswagen“ skaičius per metus paaugo 3,1 proc., o automobilių „Audi“ liko praktiškai nepakitęs.

Per pastaruosius metus labiausiai – 8,2 proc. – sumažėjo automobilių „Mazda“ skaičius, kuris šiuo metu siekia 41,2 tūkst. automobilių.


3 Naudotų automobilių parduodama vis daugiau

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ “Regitra”

Naujai į šalį įvežami automobiliai yra ketveriais metais jaunesni negu tie, kurie eksploatuojami Lietuvoje.

Naudoti automobiliai Lietuvoje sudaro esminę automobilių rinkos dalį – 96,3 proc. Po 2008–2009 metų ekonominio nuosmukio per pastaruosius ketverius metus pirmojo ketvirčio rezultatai nepasiekė 2008 m. lygio, tačiau nuosekliai augo. Šių metų pirmąjį ketvirtį buvo sudaryta 93,4 tūkst. naudotų automobilių sandorių, o iki 2008 m. rezultatų pritrūko tik 4,7 proc.

Daugiau kaip pusė (55,5 tūkst.) iš visų 97 tūkst. šių metų antrąjį ketvirtį sudarytų sandorių yra susiję su vidaus rinka – Lietuvoje registruotais automobiliais. Tai yra tokie sandoriai, kai vienas mūsų šalies pilietis parduoda automobilį kitam Lietuvos gyventojui. Lyginant antruosius ketvirčius nuo 2009 m., trejus metus šių sandorių nuosekliai daugėjo, o šiemet pirmą kartą jų buvo sudaryta mažiau. Palyginti su praėjusių metų antruoju ketvirčiu, sandorių sumažėjo 2,1 proc., o su tuo pačiu laikotarpiu 2008 m. – padaugėjo 7,1 proc.

Antrąjį ketvirtį nuolatine registracija įregistruota 37,9 tūkst. automobilių, kurie atvežti iš kitų šalių – tai 43,3 proc. daugiau negu pernai.

Naujai į šalį įvežti automobiliai yra ketveriais metais jaunesni negu tie, kurie eksploatuojami Lietuvoje. Vidutinis pirmą kartą šalyje įregistruoto naudoto lengvojo automobilio amžius – 10,6 metų. Prieš metus šis skaičius buvo 10,9 m. Vidutinis įvežamų automobilių amžius jaunėjo, nes į Lietuvą atvežta daugiau 6–10 m. amžiaus transporto priemonių.

Pagrindiniai naujai į šalį įvežamų automobilių (registruojamų nuolatine registracija) pirkėjai yra lietuviai, tad šių sandorių augimas rodo, kad prekyba toliau atsigauna ir gyventojai pradeda pirkti naujesnius automobilius.


4 Naujiems automobiliams – maža rinkos dalis

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ “Regitra”

Nauji automobiliai sudaro tik labai mažą dalį visų sandorių Lietuvoje (3,6 proc.), tačiau palyginus apyvartas galima teigti, kad jiems išleidžiama penktadalis (19,8 proc.) visos automobilių rinkos pinigų.

Lyginant pastarųjų trejų metų antruosius ketvirčius, naujų automobilių sandorių skaičius nuosekliai augo. Visgi, palyginti su 2008 m. antruoju ketvirčiu, per šių metų balandį–birželį naujų automobilių buvo įsigyta net 52,2 proc. mažiau.

Jau kelerius metus iš eilės Lietuvoje kaip ir visoje Europoje parduodama daugiau naujų automobilių su dyzeliniais varikliais. Per 2012 m. antrąjį ketvirtį 63,4 proc. Lietuvoje parduotų naujų automobilių buvo varomi dyzelinu, 35,2 proc. buvo benzininiai. Tik 1,4 proc. parduotų naujų automobilių yra varomi alternatyviais degalai.

Trečiąjį ketvirtį iš eilės perkamiausių naujų automobilių dešimtuko viršūnėje išsilaiko „mažasis“ „Fiat 500“ (kaina nuo 35 500 Lt). Pernai didžiąją metų dalį pirmavęs „Nissan Qashqai“ (kaina nuo 58 300 Lt) dabar nusileido net į penktą poziciją. Antroje ir trečioje vietose įsitaisė automobiliai „VW“ ir „Skoda“: „Golf“ (kaina nuo 49 583 Lt) ir „Yeti“ (kaina nuo 46 900 Lt).

Kadangi naujų automobilių rinka Lietuvoje yra labai maža, geriausiai parduodamų modelių dešimtukas kinta beveik kiekvieną ketvirtį. Pardavimo pokyčiams įtakos turi ir vykdomos rinkodaros akcijos. Taip pat naujų automobilių pardavimui vis dar didelės įtakos turi ir automobilių reeksportas, t. y. naujų automobilių salonai parduoda juos į kitas šalis, ir laimėti viešieji pirkimai. 9 iš 10 naujų automobilių įsigyja juridiniai asmenys.


5 Prognozės: ką pakeis Rusijos tapimas PPO nare?

Bene svarbiausias pastarojo meto ekonominis įvykis – Rusijos tapimas pilnateise Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) nare. Prognozuojama, kad rugpjūčio pabaigoje – rugsėjo pradžioje Rusijai teisiškai prisijungus prie PPO ir tokiu būdu sumažėjus muitų mokesčiams, įvairius pokyčius pajus ir Lietuvos automobilių pardavėjai bei pirkėjai. Tikėtina, kad rusai gali vis dažniau užsukti į mūsų šalį įsigyti automobilių.

Iki šiol Rusija buvo nustačiusi solidų muito mokestį, todėl importuojamų automobilių skaičius buvo sumažėjęs. Rusijoje esančiose gamyklose buvo dar intensyviau gaminami nauji automobiliai, tokiu būdu buvo siekiama panaikinti automobilių trūkumą bei patenkinti saviškių poreikius. Deja, patiems rusams vietinė produkcija nesukėlė ir vis dar nesukelia didelio susižavėjimo.

Rusijos gyventojai mano, kad vakarietiški automobiliai kur kas kokybiškesni negu pagaminti gimtojoje šalyje. Šį faktą patvirtina ir tai, kad už importuojamus apynaujus 3–5 metų automobilius jiems nėra gaila sumokėti nuo 700 iki 10 tūkst. eurų muito mokestį. Muitas skaičiuojamas dviem būdais – apmokestinama pagal automobilio rinkos vertės procentinę išraišką, tačiau mokestis negali būti mažesnis nei nustatyta pagal automobilio variklio darbo tūrį (litražą).

Rusijai tapus pilnateise PPO nare, muitų mokesčiai mažės. Lentelėse pateikiame duomenis iš oficialių šaltinių: Rusijos, Baltarusijos ir Kazachstano muitų sąjungos puslapio (www.tsouz.ru), birželio pabaigoje atnaujinto Europos Komisijos (EK) puslapio (madb.europa.eu) ir Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) oficialaus dokumento „World Trade Organization report of the working party on the accesion of the Russian federation“ (http://www.ustr.gov/webfm_send/3222).

Šaltiniai: www.tsouz.ru, madb.europa.eu

Remiantis oficialiais duomenimis, muito mokesčiai daugeliu atvejų mažėja, ypač tai pastebima automobilių apmokestinimo sistemoje pagal variklio tūrį. Iki 3 metų amžiaus automobiliams mokestis pagal variklio tūrį mažėja 16–17 proc., išskyrus benzininius 1–1,5 litro automobilius, kuriems importo mokestis sumažėja 24 proc. Muito mokestis pagal automobilio vertę pasikeis nuo 30 iki 25 proc.

Šaltiniai: www.tsouz.ru, madb.europa.eu

Remiantis muitų sąjungos ir EK oficialiais duomenimis, populiariausiems iš Lietuvos į Rusiją importuojamiems 3–5 metų automobiliams mokesčiai pagal variklio tūrį rugpjūčio mėnesį sumažės žymiai daugiau – nuo 62 iki 76 proc. Muito mokestis pagal automobilio rinkos vertę nuo 35 iki 25 proc.

Šaltiniai: www.tsouz.ru, madb.europa.eu

Pagal naująją tvarką senesni nei penkerių metų automobiliai bus skirstomi į dvi grupes – 5–7 metų ir daugiau nei 7 metų. Nuo 5 iki 7 metų automobiliams muitų mokestis nuo automobilio vertės iki šiol nebuvo įvestas, o dabar sieks 25 proc. Pagal variklio tūrį mokesčiai minėtiems automobiliams sumažės daugiau nei 80 proc.

Šaltiniai: www.tsouz.ru, madb.europa.eu

Senesniems negu 7 metų naudotiems automobiliams bus taikomas muito mokestis tik nuo automobilio variklio tūrio.

Šaltiniai: www.tsouz.ru, madb.europa.eu

Elektra varomi automobiliai bus apmokestinami 20 proc. muito mokesčiu nuo automobilio rinkos vertės.

Taigi muitų mokesčių sumažinimas gali turėti reikšmingos įtakos Lietuvos automobilių rinkai, netgi padidinti automobilių kainas.

Svarbu paminėti ir tai, kad jau keletą mėnesių Rusijoje netyla kalbos apie „žaliąjį“ arba automobilio utilizavimo mokestį. Neoficialiais duomenimis, yra dvi minėtojo mokesčio piniginės versijos: 1000 arba 3500 eurų. Neabejojama, kad Rusija stengsis sustabdyti importuojamų automobilių bangą ir apsaugoti vietinę rinką, todėl bet kokiu atveju stengsis įvesti papildomus mokesčius.

Nuo šio „žaliojo“ mokesčio dydžio ir priklausys, kokie bus Rusijos verslininkų invazijos į Lietuvos automobilių rinką mastai.


„Autoplius barometras“ – ketvirtinis lankomiausio transporto skelbimų portalo Autoplius.lt leidinys, skirtas verslo partneriams, žiniasklaidai ir portalo lankytojams. Kartu tai pirmasis rinkoje naujų ir naudotų lengvųjų automobilių rinkos apžvalgos leidinys, kuriame apžvelgiamos pagrindinės ketvirčio rinkos tendencijos, remiantis Valstybės įmonės „Regitra“, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ ir Autoplius.lt duomenimis.

Autoplius.lt – lankomiausias transporto skelbimų portalas Lietuvoje, užimantis lyderio pozicijas rinkoje jau 9 metus. Skelbimų kiekis portale viršija 150 tūkstančių. „GemiusTraffic“ duomenimis, kovo mėnesį portale apsilankiusių unikalių lankytojų skaičius beveik pasiekė 1,34 milijono ribą. 2012 metų pirmąjį ketvirtį portale Autoplius.lt buvo pardavinėjama automobilių už 1,52 mlrd. litų.

Autoplius.lt - administruoja ir tobulina bendrovė UAB „Plius“, priklausanti norvegų žiniasklaidos koncernui „Schibsted“. Šis koncernas valdo vienus didžiausių skelbimų portalų visame pasaulyje, veikiančių 26 šalyse. 2010 m. „Schibsted“ buvo pripažintas trečiu stipriausiu skelbimų portalų valdytoju pasaulyje po šios srities gigantų „eBay“ ir „Craigslist“.

Daugiau informacijos:
Viktoras Daukšas, Autoplius.lt plėtros vadovas
Mob. tel. +370 615 57007
El. p. viktoras@plius.lt
www.autoplius.lt