Varomąja jėga išlieka pirkėjo sąskaitos balansas
Viktoras DaukšasViktoras Daukšas, Autoplius.lt vystymo vadovas

Šeštasis „Barometras“, pasitinkantis jus 2012 metų pradžioje, ne tik apžvelgia paskutinįjį ketvirtį, bet ir visus praėjusius metus, kurie – kaip niekada dinamiški. Todėl šį kartą leidinyje surasite ir ryškiausius automobilių rinkos metų įvykius, kurie turėjo daug įtakos tiek pasaulinei automobilių pramonei, tiek mūsų šalies automobilių pirkėjams bei pardavėjams.

Pasauliniai 2011 metų lengvųjų automobilių pardavimų duomenys rodo, kad po užgulusio ekonominio sunkmečio rinka atsigauna ir augdama sutinka 2012 metus. Džiugos žinios, tačiau, kaip bebūtų gaila, tikrumo, kiek augimas tęsis, jei iš viso tęsis, nėra.

Perkant automobilius vis dar svarbiausia išlieka kaina, o apie oro užterštumą ir gamtos apsaugą susimąsto tik vienetai.

2011 m. Lietuvoje naudotų automobilių parduota už 3,93 mlrd. Lt, o naujų – už 0,92 mlrd. Lt. Palyginimui - 2010 m. automobilių buvo parduota už 3,6 mlrd. Lt. Įspūdingi skaičiai.

Tiesa, verta pažymėti, kad nors praėjusiais metais automobiliai atpigo visose amžiaus grupėse, vidutinė parduoto automobilio kaina šiek tiek pakilo. Mums tai rodo, kad lietuviai – racionali tauta. Jei kainos rinkoje ir smukteli, išleidžiama ta pati ar net didesnė suma, tačiau įsigyjamas geresnės būklės ar naujesnis automobilis.

Deja, perkant automobilius vis dar svarbiausia išlieka kaina, o apie oro užterštumą ir gamtos apsaugą susimąsto tik vienetai. Nors Lietuvoje hibridinių automobilių tema pirkėjams vis dar tabu, pasaulis jai dėmesį skiria nebe pirmus metus.

Automobilių gamintojai viešai deklaruoja juntantys spaudimą iš vairuotojų pusės, degalų suvartojimo efektyvumas tampa vis labiau augančiu prioritetu, siekiant sumažinti tiek poveikį aplinkai, tiek transporto priemonių eksplotavimo išlaidas.

Turint omenyje kylančias naftos kainas ir baimę dėl ateities išteklių, visai nenuostabu, kad kuro suvartojimo efektyvumas yra laikomas vienu svarbiausių veiksnių vartotojams perkant automobilį.

Nepaisant didėjančio dėmesio žaliajai temai, užsienio automobilių rinkos ekspertai teigia, kad vidutiniškai kiek mažiau nei trečdalis respondentų nurodo ekologiškumą kaip „labai svarbų“ veiksnį, nors hibridinių automobilių pardavimai rodo priešingai – kol kas pirkėjų varomoji jėga yra jų banko sąskaitos balansas, o ne sąžinė ir atsakomybė motinai gamtai.

Kita vertus, skaičiai rodo, kad hibridinių ir elektra varomų transporto priemonių paklausa sparčiai auga, tačiau jų pardavimai vis dar neįsibėgėja. O ir prognozės ne pačios optimistiškiausios – tikėjimo, kad per artimiausius penkerius metus atsiras elektra varoma transporto priemonė su „nesikandžiojančia“ kaina, skirta masinei rinkai, labai ne daug.

Su tokiomis mintimis apie atsakingą požiūrį ne tik į vairavimo kultūrą, bet ir į aplinką, mes pasitinkame 2012 metus, kurie – labai tikimės - bus ne mažiau sėkmingi negu 2011-ieji. Prognozes, ko tikėtis šiemet ir kokius gerus rezultatus pasiekėme pernai, surasite „Barometre“

Turiningo važiavimo „Barometro“ kelyje, o jeigu prireiks daugiau nuorodų – teiraukitės!

Kviečiu skaityti,
Viktoras Daukšas
Autoplius.lt vystymo vadovas


1 2011 metais automobilių rinka nuosekliai augo
Naujų ir naudotų automobilių rinkos dydis šalyje

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Lietuvoje 2011 metais iš viso įvyko 387,2 tūkst. naujų ir naudotų automobilių sandorių. Lyginant su 2010 metais, ūgtelėjo į šalį naujai įvežtų automobilių skaičius – jų padaugėjo ketvirtadaliu, tačiau sumažėjo šalies viduje parduodamų automobilių sandorių.

Praėjusių metų paskutinįjį ketvirtį automobilių rinkoje įvyko 104,3 tūkst. sandorių. Tai 4,7 proc. mažiau nei 2010 metų tuo pačiu laikotarpiu. Visgi lyginant su tuo pačiu laikotarpiu 2008 m., kurie vertinami kaip rekordiniai metai, rezultatai pagerėjo 15,6 proc. Vertinant šiuos skaičius, reikėtų atsižvelgti ir į tai, kad 2008 m. ketvirtąjį ketvirtį jau buvo paveikęs sunkmetis, todėl minėtasis augimas yra sąlyginis.

Visų sandorių skaičiaus Lietuvoje kitimas

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

2011 m. naudotų automobilių sandorių įvyko už 3,93 mlrd. Lt, o naujų už 0,92 mlrd. Lt.

Visus 2011 metus galima vertinti kaip ypač sėkmingus, tiek automobilius pardavusiems, tiek įsigijusiems. Šalyje įvyko net 387 tūkst. naujų ir naudotų automobilių sandorių, o tai yra 7,4 proc. daugiau nei 2010 m. Taigi, beveik pasiekti 2008-ųjų rezultatai, iki kurių pritrūko vos 5,2 proc.

Svarbu pastebėti ir tai, kad 2011 m. ketvirtąjį ketvirtį žymiai augo naujai į šalį įvežtų automobilių sandoriai, kurių skaičius šoktelėjo 39,8 proc. - tai yra net 10 tūkst. daugiau automobilių negu 2010 m. ketvirtąjį ketvirtį.

Vidutinės naudotų ir naujų automobilių kainos

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Vidutinės naudotų ir naujų automobilių kainos buvo atitinkamai 10,7 ir 65,1 tūkst. litų.

Ketvirtąjį ketvirtį Autoplius.lt portale pardavinėta automobilių už 1,47 milijardo litų. Autoplius.lt vertinimu, vidutinės naudotų ir naujų automobilių kainos spalio-gruodžio mėnesiais buvo atitinkamai 10,7 ir 65,1 tūkst. litų.

Antrojoje 2011 metų pusėje, pasitraukus pirkėjų antplūdžiui iš Rytų, pagrindiniais naudotų automobilių pirkėjais vėl tapo lietuviai. Pirkėjų iš užsienio pasitraukimas lėmė, kad ir ketvirtąjį ketvirtį automobilių kainos toliau mažėjo. Tiesa, gerokai kukliau nei trečiąjį ketvirtį. Automobiliai ketvirtą ketvirtį, lyginant su trečiuoju, atpigo nuo 0,5 iki 3,6 proc., priklausomai nuo amžiaus grupės. Galime pasidžiaugti, kad keturis ketvirčius iš eilės Lietuvoje naujesnių automobilių (iki 10 m.) nuperkama vis daugiau nei senesnių.

Lyginant antrąjį praėjusių metų ketvirtį, kai buvo pasiektas automobilių kainų pikas, ir ketvirtąjį ketvirtį, dėl sumažėjusio užsieniečių srauto automobiliai iki penkerių metų amžiaus atpigo beveik dešimtadaliu (9,3 proc.), o 6-10 metų – dar daugiau (14,4 proc.).  Ir toliau populiariausiais automobiliais Lietuvoje išlieka - nuo 11 iki 15 m. senumo transporto priemonės, kurių kainos sumažėjo 11,3 proc., o 16 - 20 m. automobiliai atpigo 4,7 proc.

Automobilių kainos mažėjo, tačiau vidutinė kaina kilo.

Verta pažymėti, kad nors automobiliai žymiai atpigo visose amžiaus grupėse, vidutinė parduoto automobilio kaina pakilo 4 proc. To priežastis – lietuviai pirkdami automobilį prioritetu laiko automobilio techninę būklę, o ne žemesnę kainą. Dėl to automobilių kainoms kritus, pirkėjai išleidžia tą pačią ar net didesnę pinigų sumą, už kurią įsigyjamas geresnės būklės arba naujesnis automobilis.

2012 m. situacija gali keistis – jei Rusijos Dūma ratifikuotų Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) dokumentus ir muitai automobiliams būtų sumažinti neįvedant naujų mokesčių, sulauktume didesnio pirkėjų iš  Rusijos, Baltarusijos, Kazachstano antplūdžio, nei buvo pernai, o tai reiškia, kad automobiliai Lietuvoje vėl pabrangtų.

Naujų automobilių vidutinė kaina lyginant 2011 m. trečiąjį ir ketvirtąjį ketvirtį sumažėjo, bet nežymiai – 1,5 proc. Šis sumažėjimas susijęs su skelbiamomis naujų automobilių nuolaidų akcijomis.

2011 m. automobilių parduota už 4,85 mlrd. litų. Per 2011 m. naudotų automobilių parduota už 3,93 mlrd. Lt, o naujų – už 0,92 mlrd. Lt. Užpernai naudotų automobilių buvo parduota už 3,6 mlrd. litų.

Naujų ir naudotų automobilių sandorių vertė Lietuvoje 2011 metų ketvirtąjį ketvirtį buvo 1,31 milijardo litų. Tai 0,03 mlrd. litų daugiau nei liepos-rugsėjo mėnesiais.

Parduotų automobilių kiekio palyginimas su apyvarta

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Beveik pusę (48,3 proc.) rinkos apyvartos litais sudaro automobiliai iki 5 metų senumo.

2011 m. ketvirtąjį ketvirtį Lietuvoje daugiausia (31,4 proc.) parduota 11-15 metų amžiaus automobilių. Sandoriuose užfiksuota 15,5 proc. jaunesnių nei penkerių metų automobilių, tačiau jie sudaro beveik pusę (48,3 proc.) visos rinkos apyvartos. Lietuviai vis dažniau įsigija naujesnius automobilius. Pirmąjį ketvirtį tarp visų sandorių automobiliai iki dešimties metų sudarė 29,3 proc., o ketvirtąjį – 36,9 proc.



2 Automobilių parkas atjaunėjo daugiau nei 8 mėnesiais
Lietuvos automobilių parkas

Šaltinis: Autoplius.lt ir „Transeksta“

Ketvirtąjį ketvirtį vidutinis automobilio amžius sumažėjo iki 13,9 metų.

„Transeksta“ ir  „Autoplius.lt“ duomenimis, Lietuvos automobilių parką šių metų sausį sudarė beveik 1,2 mln. registruotų lengvųjų automobilių, turinčių galiojančius techninius pasus. Jų skaičius šalyje, lyginant 2011 m. balandžio mėnesį su 2012 m. sausiu, padidėjo 16,3 tūkst. Verta pasidžiaugti, kad Lietuvos automobilių parkas per praėjusius metus žymiai atjaunėjo – nuo 14,6 iki 13,9 metų.

Automobilių parkas jaunėjo, nes 55 tūkst. sumažėjo senesnių nei 16 metų automobilių ir tuo pačiu 71,3 tūkst. padaugėjo naujesnių nei 15 metų automobilių.

Lietuvos keliais daugiausia važinėja automobiliai, kurių amžius yra nuo 11 iki 20 metų (60,4 proc.). Tokių automobilių yra 723 tūkst. Tik vienas iš dešimties automobilių šalyje yra naujesnis nei 5 metų.

Europos Komisija (EK) priėmė konkurencingos transporto sistemos kūrimo strategiją „Transportas 2050“. Tarp numatomų tikslų – skatinti naudoti ekologiškesnius automobilius ir švaresnius degalus, iki 2030 m. perpus sumažinti įprastais degalais varomų automobilių skaičių miestuose, o iki 2050 m. miestuose palaipsniui jų atsisakyti visai.

Dalyje Europos šalių vyriausybės yra sukūrusios priemones valdyti šalies automobilių parko amžių, užtikrinti mažesnę taršą ir didesnį saugumą. Šiuo metu Lietuva kaip valstybė neturi automobilių parko valdymo strategijos. Kol ekonominė situacija gerėja, parko amžius po truputi mažėja, tačiau bent kiek sušlubavus ekonomikai parkas vėl pradeda senti. Tik kryptingai valdant šalies automobilių parką galima pasiekti reikšmingesnių rezultatų: t.y. saugesnio, jaunesnio ir mažiau gamtą teršiančio automobilių parko.

Įgyvendinti EK reikalavimus Lietuvai gali būti didžiulis iššūkis. Tam, kad bent pusė Lietuvos parko iki 2030 metų būtų varomi jau nebe įprastiniais degalais, reikia pakeisti vidutiniškai 600-700 tūkst. automobilių. Kad tai būtų įmanoma, visų pirmiausia Vakarų Europa turi pagaminti naudotų automobilių su alternatyvaus kuro varikliais.

Populiariausios markės Lietuvos automobilių parke

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Populiariausi išlieka vokiški „Volkswagen“ markės automobiliai

2012 m. pradžioje „Volkswagen“ modeliai sudarė penktadalį (20 proc.) Lietuvos automobilių parko – tai 237 tūkst. automobilių. Antroje vietoje „Audi“ (15 proc.), trečioje – „Opel“ (8,1 proc.). Lyginant pirmojo ir ketvirtojo ketvirčio „Top 10“, labiausiai augo „Opel“ markės automobilių kiekis – jų padaugėjo 5,8 tūkst. „Toyota“ markės automobilių padaugėjo 5,4 tūkst., o „Volkswagen“ ketvirtąjį ketvirtį buvo 4,4 tūkst. daugiau nei ankstesnįjį. Labiausiai mažėjo „Mazda“ (-3 tūkst.) ir „Ford“ (-1,3 tūkst.) markių automobilių.


3 Vis dažniau senus automobilius keičia naujesniais
Naudoti automobilių sandoriai

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Naudoti automobiliai Lietuvoje sudaro esminę automobilių rinkos dalį – 96,5 proc.

Naudoti automobiliai Lietuvoje sudaro esminę automobilių rinkos dalį – 96,5 proc. Po 2008-2009 metų nuosmukio, jau prireikė trijų metų bandant sugrįžti į buvusį lygį. Pastaruosius du metus naudotų automobilių sandorių nuosekliai daugėjo. Per 2011 metus įvyko 373 tūkst. naudotų automobilių sandorių, o iki 2008 m. rezultatų pritrūko tik 2,7 proc. 2011 metų paskutinio ketvirčio rezultatai šiek tiek neramina, nes sandorių įvyko 5 proc. mažiau nei 2010 m. tuo pačiu metu.

Pirmąjį 2011 m. pusmetį automobilių rinkai didelę įtaką darė pirkėjų antplūdis iš Rytų. Jie „šlavė“ visus naujesnius nei 10 metų automobilius, buvo jaučiamas žymus paklausos padidėjimas. Antrojoje metų pusėje, pasitraukus užsieniečiams ir smuktelėjus naudotų automobilių kainoms, stabilų rinkos augimą išlaikė automobilius perkantys lietuviai. 2012 m. dėl vyraujančių kiek pesimistinių šalies ekonomikos prognozių, galimas automobilių rinkos augimo sulėtėjimas.

Lietuvoje registruotų automobilių sandoriai

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Daugiau nei pusė (54,9 tūkst.) iš visų 104 tūkst. ketvirtąjį metų IV įvykusių sandorių susiję su perparduotais Lietuvoje registruotais automobiliais

2011 m. ketvirtąjį ketvirtį įvykusių sandorių susiję su vidaus rinka – Lietuvoje registruotais automobiliais. Tai yra tokie sandoriai, kai vienas mūsų šalies pilietis parduoda automobilį kitam Lietuvos gyventojui. Pirmus tris 2011 metų ketvirčius sandorių įvyko daugiau, tačiau paskutinis ketvirtis nebuvo toks sėkmingas kaip tikėtasi: lyginant su tuo pačiu 2010 m. laikotarpiu, sandorių įvyko penktadaliu mažiau (68,8 tūkst.). Lyginant 2011 ir 2010 metus, sandorių įvyko 1,9 proc. mažiau.

„Top 10“ dažniausiai parduodamų naudotų automobilių

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Naudotų automobilių pirkėjų skonis Lietuvoje jau daugybę metų nesikeičia – ne vienerius metus šalyje daugiausia parduodama naudotų vokiškos markės automobilių. 2011 m. IV ketvirtis – ne išimtis. Net 8 iš pirmų 10 vietų pagal pardavimų kiekius užėmė vokiečių „Volkswagen“, „Audi“ ir „Opel“ gamintojų automobiliai.

2011 metų spalio-gruodžio mėnesiais daugiausia parduota „Volkswagen Passat“, kurių vidutinis amžius – 15,4 metų. Antroje vietoje perkamiausių automobilių rikiuotėje žengia „Volkswagen Golf“ (vid. amžius – 16,1 metų), trečioje – „Audi 80“ (vid. amžius – 20,9 metų).

Daugiausiai naujai į šalį įvežamų automobilių nuolatinei registracijai atvyksta iš Vokietijos, nes tai labai didelį automobilių parką turinti ir geografiškai patogioje vietoje esanti šalis. 

Šalys, iš kurių atvežami automobiliai į Lietuvą

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Naujai į šalį įvežami automobiliai yra ketveriais metais jaunesni nei eksploatuojami Lietuvoje

Vidutinis pirmą kartą šalyje įregistruoto naudoto lengvojo automobilio amžius – 9,9 metų. 2011 m. ketvirtąjį ketvirtį tokių užregistruota 34,9 tūkst. – 39,8 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu 2010 m. Tai beveik penktadaliu (19 proc.) daugiau nei 2008 m. ketvirtąjį ketvirtį. 

Pagrindiniai naujai į šalį įvežamų automobilių (nuolatinei registracijai) pirkėjai yra lietuviai, tad šių sandorių augimas rodo, kad rinka grįžta į įprastas vėžes, o gyventojai pradeda pirkti naujesnius automobilius. Daugiausiai dėl šių automobilių ir jaunėja Lietuvos autoparkas.

Prognozuojama, kad pirmąjį 2012 m. ketvirtį, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, naujai į šalį įvežtų automobilių skaičius turėtų būti didesnis negu praėjusių metų pirmąjį ketvirtį.


4 Naujų automobilių parduota daugiau nei tikėtasi
Naujų automobilių sandoriai

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Naujų automobilių per 2011 m. parduota 55,6 proc. daugiau nei per 2010 metus.

Naujų automobilių pardavimams 2011 metai buvo dinamiški, pasiekta daug geresnių rezultatų – net didžiausi optimistai nedrįso prognozuoti tokio ryškaus augimo. Prisiminkime tai, kad šie rezultatai pasiekti nepaisant ekonominio sunkmečio šešėlio, bankrutuojančių naujų automobilių gamintojų, katastrofiško žemės drebėjimo Japonijoje, sukėlusio didžiulę cunamio bangą ir potvynio Tailande, užliejusio trečdalį šalies teritorijos ir turėjusio milžiniškos įtakos naujų automobilių gamybai.

Per 2011 metus parduota 55,6 proc. daugiau nei 2010 m. Tačiau lyginant paskutinįjį praėjusių metų ketvirtį su tuo pačiu laiku 2010 m. pastebime, kad naujų automobilių pardavimai „mina stabdžius“ – augimas simbolinis, tik 3,2 proc.

Šiemet nepasiekėme ir 2008-ųjų metų pardavimų rezultatų (atsilikome 43,6 proc.), kuriuos vargu ar pasieksime artimiausiais metais. Prognozuojame, kad 2012-ųjų startas dėl viešojoje erdvėje sklandančių žinių apie ekonominį sąstingį nebus lengvas.

Nauji automobiliai sudaro tik labai mažą dalį visų sandorių Lietuvoje (3,5 proc.), tačiau lyginant apyvartas, naujiems automobiliams išleidžiama beveik penktadalis (18,2 proc.) visos automobilių rinkos pinigų. Vidutinė parduoto naujo automobilio kaina ketvirtą ketvirtį buvo 65,1 tūkst. litų.

Nors žymiai pralenkėme 2010 metus, pagal sandorių skaičių atsiliekame nuo 2008 m (-43,6 proc.) – 24 tūkst. sandorių.

Kelinti metai nesikeičia ir tai, kad Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, daugiau naujų automobilių parduodama su dyzeliniais varikliais. Per ketvirtąjį ketvirtį 64 proc. Lietuvoje parduotų naujų automobilių buvo varomi dyzelinu, 34 proc. benzininiai

„Top 10“ dažniausiai parduodamų naudotų automobilių

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Žemės drebėjimas Japonijoje: 2011 m. kovo mėnesį įvykęs stiprus žemės drebėjimas ir cunamis Japonijoje turėjo labai didelę įtaką pasaulinei automobilių pramonei. Darbą stabdė Japonijos automobilių gamintojai, sumažėjo ir dalies automobilių bei detalių eksportas. Visas pasaulis pajuto Japonijoje gaminamų automobilių ir detalių trūkumą.

Potvynis Tailande: trečdalį šalies teritorijos užliejęs potvynis pristabdė tokių kompanijų kaip „Honda“ ir „Toyota“ gamybą šiame regione. „Honda Motor“ buvo priversta uždaryti savo gamyklą centrinėje šalies provincijoje Ajutajoje, gaminusią 4,7 proc. visos pasaulinės kompanijos produkcijos.

„SAAB Automobile“ bankrotas: 2011 metų pabaigoje apie JAV koncernui „General Motors“ priklausantį Švedijos automobilių gamintojo SAAB bankrotą  oficialiai pasauliui pranešė kompanijos vadovas Victoras Mulleris. 74 metus automobilius gaminusius kompanijos bankroto priežastimi tapo finansinės problemos ir „General Motors“, kuri prieštaravo  investuotojų iš Kinijos įsitraukimui į SAAB kompanijos veiklą. Kalbama, kad ilgą istoriją turintis Švedijos automobilių gamintojas atgims kaip visiškai nauja įmonė, neturinti nieko bendro su „General Motors“.

„Top 10“ dažniausiai parduodamų naujų automobilių

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Tris 2011 m. ketvirčius pirmoje perkamiausių naujų automobilių sąrašo vietoje puikavęsis „Nissan Qashqai“ (kaina nuo 58 300 Lt) paskutinįjį metų ketvirtį užleido pozicijas itališkam mažyliui „Fiat 500“ (kaina nuo 35 500 Lt), o pats nusileido į trečią poziciją. Antroje vietoje įsitaisė „Peugeot 3008“ (kaina nuo 68 093 Lt). 

Geriausio naujo automobilio rinkimuose „Metų automobilis 2011“ pernai buvo išrinktas vienatūris „Ford C-Max“ (kaina nuo 55 500 Lt), tačiau net šis garbingas titulas automobiliui didelių pardavimų pasiekti nepadėjo. Lietuvos automobilių rinkos specialistai „Metų automobiliu 2012“ išrinko „Hyundai i40“ (kaina nuo 69 900 Lt) . Pridurti galime tik tai, kad korėjietiškos kilmės automobilių gamintojas 2012 m. pasiruošęs stipriai investuoti ir užimti didesnę Europos rinkos dalį. 

Kadangi naujų automobilių rinka Lietuvoje yra labai maža, geriausiai parduodamų modelių dešimtukas kinta beveik kiekvieną ketvirtį priklausomai nuo to, kurio prekės ženklo atstovai pasieks geresnių pardavimų rezultatų. Taip pat naujų automobilių pardavimams vis dar didelės įtakos turi ir automobilių reeksportas, t. y. naujų automobilių salonai parduoda automobilius į kitas šalis.

Svarbiausiai 2011 m. įvykiai


5 Tranzitinių automobilių daugiau nei 2008 m.

Tranzitinių (laikinai šalyje registruotų) automobilių sandorių skaičiaus tendencijas po Lietuvos įstojimo į Šengeno erdvę sudėtinga vertinti, nes, panaikinus sienas tarp Šengeno zonos valstybių narių, tranzitiniai automobiliai neberegistruojami pasieniuose.

Pirkėjai iš Rytų žymiai padidino tranzitinių automobilių kiekį, lyginant 2011 ir 2010 metus tranzitinių automobilių padaugėjo net 58,5 proc. ir netgi 3,7 proc. aplenkti 2008 metų rezultatai. Tačiau 2011 m. antro pusmečio rezultatai nedžiugina – įvyko beveik tris kartus mažiau sandorių nei pirmąjį pusmetį.

Po drastiško lankytojų iš Baltarusijos ir Kazachstano kritimo (jų trečiąjį ketvirtį lyginant su antruoju buvo atitinkamai 81 ir 80 proc. mažiau), įsigaliojus Muitų sąjungai, ketvirtąjį ketvirtį pastebimas lankytojų iš užsienio pagausėjimas. Lyginant su trečiuoju ketvirčiu, ketvirtąjį apsilankymų iš Baltarusijos padaugėjo 6,7 proc., iš Rusijos – 13,2 proc., Kazachstano – 20 proc.

Lyginant praėjusį ketvirtį su tuo pačiu laikotarpiu pernai, padidėjo lankytojų susidomėjimas iš Rusijos (40 proc.), Ukrainos (32 proc.), Estijos (23 proc.) ir Norvegijos (20 proc.).

Tranzitinių automobilių sandoriai

Šaltinis: Autoplius.lt ir VĮ „Regitra“

Pirkėjai iš Rytų žymiai padidino tranzitinių automobilių kiekį, lyginant 2011 ir 2010 metus tranzitinių automobilių padaugėjo net 58,5 proc..


6 Prognozės: šiemet automobiliai gali brangti

Tradiciškai pirmasis metų ketvirtis automobilių pardavėjams būna vangesnis negu likusieji, todėl, tikėtina, kad 2012 m. pradžia nebus išimtimi. Ekonomistų prognozės apie pakartotinį sunkmetį pagrindinius naujų automobilių pirkėjus – įmones – vers geriau apmąstyti, ar verta atnaujinti turimus automobilius, ar geriau atidėti pirkimus ir palaukti stabilesnio laikotarpio. Tiesa, verta pastebėti tai, kad iš praėjusio sunkmečio nemažai pasimokyta  - įvairūs duomenys rodo, kad įmonės dabar dirba daug efektyviau ir dėl to yra kur kas geriau pasiruošusios artėjantiems sunkumams negu buvo 2008-aisiais.

Naujų automobilių pardavėjams kitąmet neverta tikėtis tokių didelių procentinių augimų, kokie buvo 2011- aisiais. Vargu, ar kitąmet pasieksime rekordiniais laikomų 2008 m., rezultatus, tačiau būtų puiku išlaikyti 2011 m. lygį ir, galbūt, laukti simboliško augimo.

Naujai į šalį įvežtų automobilių sandorių pernai įvyko daugiausiai per paskutinius tris metus, jų skaičius visus 2011 metų ketvirčius didėjo palaipsniui, tačiau, tikėtina, kad metų pradžia šį augimą pristabdys.

Automobilių kainų pokyčiai 2012 m. priklausys nuo kaimyninių valstybių politikos: jei Rusijos Dūma ratifikuos Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) dokumentus ir sumažins muitus neįvedant papildomų mokesčių.  Turbūt visi pamename dar praėjusių metų pavasarį – vasarą po Lietuvą zujančius baltarusius, kurie įkalbinėdavo parduoti savo automobilį net į prekybos centrą apsipirkti atvažiavusius lietuvius. Taigi, panaši situacija kartųsi, tik jos mastelis būtų dar didesnis. Automobilių pasirinkimas Lietuvoje gali sumažėti, o kainos - didėti.

Prognozuojama, kad labiausiai brangs automobiliai, kurie yra naujesni negu septynerių metų. Naujesni negu penkerių metų automobiliai gali brangti 10-20 proc., o 6-10 m. automobiliai –  ir dar daugiau. Praėjusių metų patirtis rodo, kad brangstant naujesniems automobiliams, brangsta ir senesni.

Automobilių rinkoje pokyčiai gali įvykti ir dėl galimo automobilių apmokestinimo. Praėjusiais metais buvo siekiama įvesti prabangių automobilių mokesčių sistemą, tačiau iki šiol LR Seimas tam nepritarė. 2012 m. pavasarį planuojama toliau ieškoti būdų, kaip protingai Lietuvoje apmokestinti automobilius.

Jei būtų įvestas visų automobilių apmokestinimas, neabejojama, kad sumažėtų nebeegzistuojančių automobilių, kurie vis dar yra „Regitros“ duomenų bazėse. Šiuo metu, „Regitros“ duomenimis, Lietuvoje yra 1,8 mln. lengvųjų automobilių, tačiau lyginant su „Transekstos“ duomenimis pastebima, kad tik 1,2 mln. automobilių turi techninės apžiūros ataskaitą.

Be to, LR Seime diskutuojama ir dėl Transporto įstatymo pataisos, kuri įpareigotų automobilio pardavėją informuoti pirkėją apie parduodamos transporto priemonės trūkumus. Neabejotima, kad priėmus šią įstatymo pataisą sumažėtų „auksarankių“, vežančių į Lietuvą eksploatavimui nebetinkamus automobilius, pelnas.


7 Įdomūs faktai: kaip automobilius perka lietuviai?
Daugeliui automobilių pirkėjų Lietuvoje prireikia daugiau nei mėnesio, kol jie išsirenka norimą transporto priemonę

Daugeliui automobilių pirkėjų Lietuvoje prireikia daugiau nei mėnesio, kol jie išsirenka norimą transporto priemonę. Dažniausiai vairuotojai iš anksto apsisprendžia kokios mašinos nori ir pradeda jos paieškas internete, rodo automobilių pirkėjų apklausa.

Du trečdaliai tiek naujų, tiek naudotų automobilių pirkėjų paieškas pradeda internete ir tik 8 proc. pirmiausia keliauja apsidairyti į automobilių turgų, rodo transporto skelbimų portalo Autoplius.lt surengta apklausa.

Net 43 procentai naujų automobilių pirkėjų į salonus užsuka jau tvirtai apsisprendę, kokios modelio mašinos nori. 34 proc. ieškančių naudoto automobilio iš anksto yra apsisprendę, kokią mašiną pirks. Ir net 9 iš 10 apklausos dalyvių žino ar bent jau turi kelis variantus, kokį automobilio modelį norėtų įsigyti.

„Tai reiškia, kad markės ir modeliai pasirenkami prieš pradedant aktyvią automobilio paiešką. Pirminį pasirinkimą įtakoja Lietuvos gatvėse matomi automobiliai, artimųjų ir draugų patarimai ar atsiliepimai“, – sakė Viktoras Daukšas, Autoplius.lt vystymo vadovas.

Kas penktas naudoto automobilio pirkėjas yra naujokas – iki šiol neturėjęs transporto priemonės, naują automobilį perka tik 9 procentai nepatyrusių vairuotojų.

14 proc. apklausos dalyvių, kurie įsigijo naudotą automobilį, teigė, kad turima mašina sugedo, 13 proc. planavo sumažinti kuro sąnaudas, 11 proc. pagrindine priežastimi įvardijo geresnes saugumo ir komforto savybes. Tik 7 proc. teigė, kad ekonominės sąlygos leido buvusią transporto priemonę pasikeisti į geresnę.

Naujų automobilių pirkėjų svarbiausių priežastys – kitokios. Po noro turėti naują automobilį, kita priežastimi pirkėjai įvardijo mažesnes kuro sąnaudas (16 proc.), po 15 proc. – geresnes saugumo ir komforto savybes, taip pat ekonomines sąlygas, kurios leido buvusį automobilį pasikeisti į naują.

Pagrindinė automobilio pirkimo priežastis – noras atsinaujinti. Taip atsakė 23 proc. naudotų ir 27 proc. naujų automobilių pirkėjų

Vis dėlto pagrindinė automobilio pirkimo priežastis – noras atsinaujinti. Taip atsakė 23 proc. naudotų ir 27 proc. naujų automobilių pirkėjų.

„Automobiliai dažnai yra komforto ir įvaizdžio dalis, todėl naturalu, kad pagrindinė automobilio pirkimo priežastis yra noras atsinaujinti. Įdomu tai, kad noras įsigyti naujesnę transporto priemonę yra kone dvigubai svarbesnė priežastis nei mažesnės kuro sąnaudos“, – sakė V.Daukšas.

Beveik ketvirtadalis lietuvių automobilį nusiperka per savaitę, kai tik pradeda aktyviai ieškoti. Kitiems prireikia mėnesio ar dar daugiau laiko.

„Vertinant pagal naujų ir naudotų automobilių pardavimo santykį, lietuvius galime pavadinti labai praktiška ir ekologiška tauta – net 97 proc. parduodamų automobilių yra naudoti ir jais važinėjama vidutiniškai 6 metais ilgiau nei ES vidurkis“, – šyptelėjo V.Daukšas.

Transporto skelbimų portalas Autoplius.lt internete atliko Lietuvos gyventojų apklausą, kurios tikslas buvo išsiaiškinti, į ką atsižvelgdami naudotus ir naujus automobilius perka lietuviai, kokios pagrindinės transporto pirkimo priežastys. Apklausoje dalyvavo daugiau nei 1100 respondentų, kurie pirko naujus ar naudotus automobilius per pastaruosius metus.


„Autoplius barometras“ – ketvirtinis lankomiausio transporto skelbimų portalo Autoplius.lt leidinys, skirtas verslo partneriams, portalo lankytojams ir žiniasklaidai. Kartu tai pirmasis rinkoje naujų ir naudotų lengvųjų automobilių rinkos apžvalgos leidinys, kuriame apžvelgiamos pagrindinės ketvirčio rinkos tendencijos, remiantis Valstybės įmonės „Regitra“, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ ir Autoplius.lt duomenimis.

Autoplius.lt – lankomiausias transporto skelbimų portalas Lietuvoje, užimantis lyderio pozicijas rinkoje jau 8 metus. Skelbimų kiekis portale viršija 130 tūkstančių. „GemiusTraffic“ duomenimis, rugsėjo mėnesį portale apsilankiusių unikalių lankytojų skaičius viršijo 1,1 milijono. 2011 metų trečiąjį ketvirtį portale Autoplius.lt buvo pardavinėjama automobilių daugiau nei už 1,33 mlrd. litų.

Autoplius.lt administruoja ir tobulina bendrovė UAB „Plius“, priklausanti norvegų žiniasklaidos koncernui „Schibsted“. Šis koncernas valdo vienus didžiausių skelbimų portalų visame pasaulyje, veikiančių 26 šalyse. 2010 m. „Schibsted“ buvo pripažintas trečiu stipriausiu skelbimų portalų valdytoju pasaulyje po šios srities gigantų „eBay“ ir „Craigslist“.

Daugiau informacijos:
Viktoras Daukšas, Autoplius.lt vystymo vadovas
Mob. tel. +370 615 57007
El. p. viktoras@plius.lt
www.autoplius.lt